۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

حدّ تو رثا نیست، عزای تو حماسه است

حدّ تو رثا نیست، عزای تو حماسه است
با خود اندیشیدم که ورود به محرم و بار یافتن در این خمخانه عشق و شور و مستی و این کلاس درس ولایت و محبت و ایثار چگونه ممکن و مقدور است برای همچو من و مایی.
کد خبر: ۷۳۸۹

به گزارش خیمه مگ،سرشت و سرنوشت ماست حرارتی که تا ابد در قلب پر دردمان، از آلام و آمال عاشورایی­مان، گداخته و تافته، جدا از تاریخ و دنیا و مافیها، رنگ عشق می­گیرد و نشان مانایی و جاودانگی. سرشت و سرنوشت ما با عشق به خون خدا، خاطر خطیر خدمت به خانه­ی آباد دلدادگی و دلسپردگی را رقم می­زند. سرشت و سرنوشت ما، از جنس عاشوراست و از تبار کربلا. در قلبهای ما حرارتی است که هرگز خاموشی و خاکستری و سردی نمی­پذیرد. حرارتی که با آتش یاد و نام و فکر و ذکر حسین بر می­افروزد و شب ظلمت را به آفتاب رهایی و آزادی و امید مهمان می­کند. سرشت و سرنوشت ما از تبار خون خداست و او که تنها او بهای انسانیت و انسان بود. ما یادگار برترین و والاترین نشانه­ی انسانیت و شرافتیم. ما از نسل عاشقانیم.

از ازل ایل و تبارم همه عاشق بودند

سخت دلبسته­ی این ایل و تبارم چه کنم

ما از فرات بریده­ی روزهای عطش آمده­ایم و رهسپار فرق شکافته­ی تاریخیم. ما از نسل سلمان و از تبار عدالتیم. ما از شکوه شکست عاشقانه­ی نوریم در آن ظهر غریب و در آن هرم سوزان پاکبازی و رفتن. سرشت و سرنوشت ما از جنس عاشوراست و از تبار کربلا.

هزار حرف نگفته، هزار درد نهفته، از پس خاک و خاطره، با چشمانی تر و تیره، واگویه­ی درد پنهان و رنج بی پایان شیعه...

خورشید خونرنگی که 1400 سال پیش، برق نگاههای ایمان را از پس آسمان ابراندود غفلت و جهالت، به منصه­ی پیکار و جهاد و رشادت و شهادت کشاند. حدیث خون، حدیث شوق؛ حدیث سبز وسرخ باران باطراوت عشق.

هنوز هرم آهنگین صدای تو در تار و پود زمین و زمان طنین­انداز است. هنوز آفتاب تبار تو از پس ابراندودی این آسمان پر غبار، هویداست. هنوز عطر یاد و نام تو در لحظه لحظه تاریخ انسانیت و خداجویی پراکنده است. هنوز مشق خط شکسته تو بر صفحه فطرت بشر، یادگار دوران جهاد و شهادت و شهامت است. هنوز نوباوگان عقل، در محضر عشق خدایی تو، به تمرین تکاپو و جهاد مشغولند.

هنوز نام تو، بر تارک آستان شرافت و بزرگی می­درخشد. خون تو خاندان عصمت را تا جاودانه تاریخ، بیمه کرد و راه تو برای همیشه روزگاران، نشانه­ای شد از بهر رفتن و نماندن.

خاطر خطیر خاطرات تو، در طراوت بی مثال بهارانی که آفریدی، بوی بهشت و باران را به کوچه­ها و خیابان­های فکر بشر، دعوت کرد و طنین کلام تو که در افق آرمان انسانیت واژه­های عشق و ایثار را برشمرد، همچنان موسیقی حیات طیبه است.

یا حسین! زیارت تو نه رثا، که حماسه و رسالت بودن است. یا اباعبدالله! ذکر تو نه ماتم، که شور و شریان خون بودن در رگ زیستن است. یا حسین! عشق تو هماره ی تاریخ است. تاریخ انسان، خدا و قیامت. قیامت، قامت توست در آن ظهر غربت­زده که آفتاب شاهدی بود بر رحل اقامت جهالت بر پهنه معصوم و مظلوم کربلا، وقتی تو ماندی و یک خیمه تنهایی.

یاحسین! خون تو خطیرترین خدمت بشر، به انسانیت و آرمان است و گامهای تو نوازنده­ی موسیقای عبودیت در راهی که تنها تو نشانه پررنگ آن بودی. تو که خلاصه­ی خدا بودی در هیات انسان و تمام عشق بودی بر قامت وجود. و تو بودی که عشق را آبرو بخشیدی و هستی را مستی.

یا حسین! زیارت تو دانشگاه فهم و درایت است و نام تو خلوتگه بصیرت. یاحسین! تو به ما آموختی تقوای ستیز را و تو به ما یاد دادی رفتن و جاری شدن را. ای کلمه­ی تاریخ! ای متنِ سبز بی­نهایت! نام تو بلندترین اندیشه­ی روزگار است، گرچه در وسعت ضیق این ماجرا نمی­گنجی.

زیارت عاشورا، صحیفه­ی مظلومیت و معصومیت شیعیان است که در آوردگاه عبودیت، اخلاص و همدلی، رنگ نور می­گیرد، نور می­آشامد و دوست می­دارد. دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا.

و این دوستی و دشمنی دو روی یک سکه­ی بازار عشق است. اینک اما این متن مقدس، از نگاه و قلم سلاله­ای از تبار پاکان و نیکان، یادآور رشادت فکری و مجاهدت علمی بزرگی است که چشم ما بود. جوانمردی از جنس باران، که فرو می­آید و پاک می­کند و می­پراکند عطر صفا و نیکی و راستی و درستی را. این زیارت خلاصه­ی اندیشه و عشق است. از تبار مهر و شفقت و ارادت. و دیباچه­ای بر آنچه وجود و زندگی و شیعیان را رنگ جاودانه­ی معرفت می­بخشد. این زیارت، حرمی است برای خلوت و میدانی برای مصاف دل با تمام آنانکه در طول تاریخ، در برابر نور و زیبایی صف برافراشتند و کردند آنچه کردند.

چه باک اگر سر یحیی بن زکریا به دست زنی بدکاره افتد تا بدان جسارت ورزد. چه باک اگر یزیدیان چونان کسی که در کوچه­ی تاریک، از هراس ظلمت سوت می­کشد، خود را پیروز میدان مصاف با حق و نور بداند. چه باک اگر سرهای بریده­ی یاران عشق، بر روی نی، به نشانه­ی مظلومیت و غربت، شهر به شهر و کوچه به کوچه، همچون نمادی از روزگار سفله­پرور بی کسی عشق، نمایان گردد. چه باک اگر تمام کفر و ظلمت در برابر تمام ایمان و عشق، بایستد؛ که فردا از آن ماست. و افق در امتداد گام­های ما خود را برای صبح ظهور می­آراید.

اما شرح این اشتیاق و قصه­ی این درد و نجوای این مظلومیت، در واژه واژه­ی این زیارت، نهفته و نگفته است.

کلمه­ی طیبه­ی عاشورا، در زیارت منور عرفان و عبودیت، دل را به مسلخ عشق می­برد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم