۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

پاسخی به نیاز جویندگان موفقیت‌های بیشتر و پایدارتر

پاسخی به نیاز جویندگان موفقیت‌های بیشتر و پایدارتر
این کتاب را در واقع می توان یک سنجش قرآنی و حدیثی از موضوع عقل و ارزیابی دین مدارانه از نگرش و سیره عقلایی به شمار آورد که تلاش کرده است با استعانت از آیات و روایات و به عبارتی دیگر با مددجویی از عقل دین محور، به ارزیابی فکر و رفتار و گفتار انسان امروز بپردازد و سبک زندگی او را در منظومه دین مورد سنجش و کاوش قراردهد.
کد خبر: ۷۳۹۳

به گزارش خیمه مگ،در این کتاب روش نویسنده و مصنف این است که ابتدا یک موضوع را انتخاب می کند؛ مثلا عقل؛ و سپس در آینه قرآن و حدیث که همان منابع عقل دینی هستند مورد سنجش و واکاوی قرار می دهد.

و بعد یک نتیجه کلی و مفهومی از مجموعه مباحث به دست می دهد.

تشریح و تبیین معارف و نکات رفتاری و اخلاقی از دین، آیات و روایات و بعد، دسته بندی کردن این مضامین و گردآوری یک منظومه فکری بر اساس این زمینه های رفتاری و فکری، کاری است که در این کتاب به فرجام رسیده است.

مثلا در بحث نیکی و بدی؛ ابتدا تعریفی از نیکی و خیر و در برابر آن تعریفی از بدی و شر ارائه شده است.

و بعد در نمونه هایی از آیات قرآن کریم به ردیابی این مضمون و موضوع در مفاهیم کتاب مقدس توجه و تمرکز شده است.

سپس حدیثی از پیامبر و امیرالمومنین-علیهماالسلام- با همین موضع آورده شده و بعد نتیجه گیری سنجشی کلی از مجموعه مباحث مطرح گردیده است.

و همین طور در ادامه کتاب، این شاخص- نیکی و بدی- در کنار سایر شاخص ها یک نماد و نمای کلی از معدل رفتارهای ما به دست می دهد که باید بدان امتیاز داد و باید معدل این امتیازها که بر اساس موضوعات مختلف و متنوع اخلاقی و رفتاری است با هم همخوانی و ترادف و موازنه و تعادل داشته باشد و اگر تفاوت میان معدل امتیازات زیاد بود باید در برآوردها تجدید نظر کرد و رفتارها را بر اساس یک معدل مناسب و نرمال مورد تجدید نظر قرار داد.

مثلا در بحث راستگویی و دروغگویی ممکن است فردی نمره خوبی بگیرد ولی در بحث عدالت و ظلم نه. یا در بحث علم آوری و جهل نمره اش قابل قبول باشد ولی در موضوع تصدیق و انکار حق نه.

این سنجش مجموعی و مقابلة رفتاری باعث می شود که در یک منظومه منتظم و متناسب، رفتارها به شکلی متعادل و نرمال در فضای اخلاق و منش دینی، بر مبنای آیات و روایات که مبانی سنجش اخلاق و رفتار اسلامی هستند مورد توجه و تدقیق و محک قرار بگیرد.

کتاب با توصیف و تشریح برخی زمینه های شکل گیری این تحقیق آغاز می شود و به موضوع خوشبختی پرداخته و شاخص های آن را در جهت یک مسیریابی زیست فردی و اجتماعی مطمح نظر قرار می دهد.

و در این رهاورد هم به آثار پیشین و متون اندیشگی اسلام توجه و تنبه می دهد و هم در صدد به دست آوردن و ابتکارآمیزی های نو، تلاش می کند موقعیت های فکری در حوزه دین را با روش های نوین رفتاری و به خصوص، زمینه های فکری و انگیزشی جدید همراه سازد.

طی این تحقیق نویسنده، تلاش کرده در حوزه مفهوم عقل به یک ارزیابی روانشناسانه بپردازد و در این میدان، هم آموزه های دینی را مورد توجه قراردهد و هم دست آوردهای امروزین علم را مدنظر.

و در این میانه، آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) نقش قابل توجهی دارد و در هر یک از مضامین و مفاهیم، یک آیه به همراه متن احادیث مورد توجه قرارگرفته است.

یکی دیگر از نکات این کتاب نوع قلمی است که نویسنده برای بیان مطالبش استفاده کرده. قلمی ادیبانه و شاعرانه و سیال و ساده و بی غل و غش. استفاده از این لحن و بیان کمک می کند تا خواننده صمیمیت بیشتر حس کند و در چنک خشکی لحن و یکنواختی متن، گرفتار نیاید.

نویسنده در ابتدا ضمن برشمردن مواردی از دغدغه هایش در باب این موضوع، به بیان چند و چون ورودش به بحث این تحقیق پرداخته و چند و چونش را بیان کرده است.

رجوع نویسنده هم به کتابها و هم به علمای فن، باعث شده تا زمینه های فکری و افق های معنوی خوبی برای او مهیا گردد و او هم از این زمین حاصلخیز و منابع سرشار به خوبی و ابتکار بهره بگیرد.

بعد وارد موضوع اصلی کتاب یعنی خودارزیابی گشته و ارزیابی توسط خود و دیگران مورد توجه قرارگرفته است.

سپس شاخص های عقل و جهل مطمح نظر قرارگرفته و در یک جدول کامل با استفاده از آیات و روایات مورد سنجش و ارزیابی و تقسیم بندی و تبیین و تنقیح موضوع قرارگرفته.

بعد شرح مختصری از شاخص های عقل و جهل بیان شده و در ادامه با استعانت از آیات و روایات ذیل عناوین اصلی مثل نیکی و بدی، ایمان و کفر و... و همینطور به ترتیب تا انتها، موارد و مصادیق و معانی و معارف عقل و جهل از منظر آیات و روایات اسلامی در بیان و شیوه ای بکر و جالب و مبتکرانه مورد سنجش قرارگرفته است.

یکی از ویژگی های اصلی این کتاب که اثربخشی آن را بسیار بالا می برد و کاربردی اش می سازد این است که در متن آن کمتر چیزی به صورت خام و بدون ابتکار متنی و جداول سنجشی و ایجاد زمینه های جذابیت بخشی خوانایی آمده و همه چیز در فضایی از ابتکار و خلاقیت نگارشی، ظهور و بروز یافته است.

مثلا بحث نیکی و بدی؛ ابتدا حدیث الخیر و هو وزیر العقل ...آمده و بعد مضامین آیات قرآن در 4 بخش و به صورت نمونه گردآوری شده و بعد با استعانت از حدیثی از امیرالمومنین(ع) در تلفیق و تدقیق با آیات و دیگر معارف دینی، در یک پاراگراف به تبیین و شرح مختصر و موجز موضوع پرداخته است.

کتاب عقل عینک جدید تألیف و گردآوری محسن اقطاعی با روعنوان پاسخی به نیاز جویندگان موفقیت‌های بیشتر و پایدارتر در 208 صفحه و 45 هزار ریال توسط مولف منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با شماره 02166002930 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم