۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

سلحشوران طف ترجمه ابصارالعین فی انصار الحسین

سلحشوران طف ترجمه ابصارالعین فی انصار الحسین
کتاب «ابصارالعین فی انصارالحسین» تالیف اندیشمندان ادیب مرحوم شیخ محمد سماوی است که با شیوه‌ای مستند و محققانه و منحصر به فرد به بیان حماسه کربلا و چهره‌های درخشان جان نثاران عرصه شهادت پرداخته است.
کد خبر: ۷۴۰۱

به گزارش خیمه مگ،مولف در مقام بیان نام شهدای سرافراز کربلا از یکصد و دوازده عاشق دلباخته یاد می‌کند که در رکاب حضرت سید‌الشهدا‌(ع) به شهادت رسید‌ه‌اند و برخی نیز مجروح شده‌اند.

جوانمردانی که با عزم و ارائه، بی‌پروا و خالصانه گرد شمع وجود اما حسین‌(ع) جان باختند تا روشنی بخش تاریخ بشر باشند.

این کتاب که از سوی آقای عباس جلالی تحت عنوان «سلحشوران طف» ترجمه شده است در هفده بخش به معرفی یاران امام حسین‌(ع) و قبیله آنان پرداخته است.

در بخش نخست به ذکر نام شهدای خاندان ابوطالب‌(ع) پرداخته است و حالات و ویژگی‌های بزرگوارانی چون علی‌بن الحسین‌(علی‌اکبر)‌(ع)، عبدالله‌بن‌الحسین‌‌(علی‌اصغر)(ع)، عباس‌بن‌علی‌(ع)، عبدالله‌ بن‌علی‌(ع) قاسم‌بن‌الحسن‌(ع)، عبدالله‌ابن حسن‌(ع) و شماری از نوادگان آل ابی‌طالب را بیان نموده است.

در بخش دوم حالات شهدای بنی اسد شامل بزرگوارانی همچون انس‌ بن حارث، حبیب‌ابن مظهر (مظاهر)، مسلم‌بن عوسجه، قیس‌ بن‌مسهر صیداوی، ابو خالد عمروبن خالداسدی، و تعدادی دیگر از این خاندان بیان شده است.

از بخش سوم تا هفدهم نیز شهدای خاندان همدانی، مذحجی، انصاری، بجلی، کندی، غفاری، کلبی، ازدی، عبدی، تیمی، طایی، تغلبی، جهنی، تمیمی و یاران متفرقه اباعبدالله‌الحسین (ع) نام برده شده‌اند.

نگارنده در معرفی هر کدام از شهدا ابتدا نام، کنیه و قبیله او را نام می‌برد و سپس چگونگی حضور او را در کربلا و نحو مبارزه و سخنان آن شهید را در میدان مبارزه و نحو شهادت او را بین می‌کند.

اشاره به شهادت 6 فرزند امام علی‌(ع) در کربلا، سه فرزند امام حسن‌(ع)، دو فرزند امام حسین‌(ع) دو فرزند از عبدالله بن جعفر دو فرزند از مسلم‌بن عقیل از بخش‌های این کتاب است.

نویسنده همچنین در بخش آغازین کتاب به بیان گذرایی از زندگی امام حسین‌(ع) پرداخته است.

«ابصارالحسین فی انصار الحسین‌(ع)» نخستین بار در نجف اشرف به زیور طبع آراسته شد و از سوی عباس جلالی تحت عنوان سلحشوران طف به فارسی برگرداننده شده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم