۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

بر کدامین مصیبت باید گریست: تحلیلی عمیق بر مهم ترین حادثه تاریخ

بر کدامین مصیبت باید گریست: تحلیلی عمیق بر مهم ترین حادثه تاریخ
کتاب بر کدامین مصیبت باید گریست اثر حجت الاسلام سید محمدتقی قادری اثری تحلیلی درباره قیام عاشوراست که از ویژگی های معتنابهی برخوردار است.
کد خبر: ۷۴۱۰

به گزارش خیمه مگ،از جمله ویژگی های این کتاب این است که ضمن آگاه نمودن خواننده به متن واقعه به همه پرسش هایی که درباره هر گزارش واقعه عاشورا وجود دارد با تحلیل نو و همراه با استدلال و ارائه شواهد تاریخی از متن واقعه پاسخ می دهد تا خواننده از حاشیه به متن و از ظاهر به باطن واقعه راه پیدا کرده و به درس ها و پیام ها و عبرت هایی که در متن واقعه عاشورا وجود دارد آگاهی یابد.

علاوه بر این می توان خصوصیات دیگری را هم برای این کتاب برشمرد و از آن جمله اینکه این اثر بر مبنای پژوهش های تاریخی است و برای اینکه متن آموزشی باورپذیرتر شود در قالب 30گزارش و هر گزارشی با پرسش ها و پاسخ های تحلیلی تدوین گردیده است.

و نیز در تدوین گزارش واقعه عاشورا از منابع معتبر و نزدیک به واقعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده شده است.

برای به دست آوردن خروجی مناسب و مبتنی بر ارزشهای متنی و تحلیلی کتاب، همه قسمتهای مختلف آن از سیر تاریخ نگاری و متن گزارش تا تحلیل پرسش و پاسخ آن را بایستی مطالعه کرد تا به مقصود کامل و جامع و مانع نویسنده و پژوهشگر رسید.

فصول مختلف کتاب بر مبنای تحلیل موقعیتها و مواقف و مواضع تاریخی بنا شده است که عبارتند از تحلیل فرمان یزیدبن معاویه، واکنش ولید بن عتبه فرماندار مدینه، حضور امام حسین(ع) در فرمانداری مدینه، علم امام حسین به شهادت، خروج امام از مدینه منوره، ورود امام به مکه مکرمه، امام به نامه مردم کوفه، اعزام سفیر به کوفه، نامه امام به اخماس بصره و بنی هاشم در مدینه، مذاکره خواص با امام، ارزیابی مسلم ابن عقیل از آمادگی مردم کوفه، خروج ناگهانی امام از مکه، ورود عبیدالله ابن زیاد به کوفه، واکنش مردم کوفه در برابر عبیدالله ابن زیاد، ترور عبیدالله ابن زیاد، نفوذ در مخفیگاه مسلم ابن عقیل، گروگان گیری هانی ابن عروه، قیام زودهنگام مسلم ابن عقیل، یک تن در برابر همه، رویارویی مسلم ابن عقیل با عبیدالله بن زیاد، سفر بیست و چهار روزه از مکه تا کربلا، راز فرود آمدن امام در کربلا، حضور سپاه سی هزار نفره در کربلا، اقدام های امام حسین در برابر محاصره اقتصادی، مهلت خواهی امام برای شب عاشورا، واقعه ظهر عاشورا، قتل صبر یا سنگینی مصیبت، شهادت امام، پیروزی خون بر شمشیر و بالاخره شهادت بدن تا شهادت.

نویسنده کتاب بر کدامین مصیبت باید گریست تمام تلاش خود را بکار گرفته تا از تحلیل ها و تاریخ نگاری ها و مقاتل مختلف و متنوعی که در پیرامون حادثه عاشورا وجود دارد یک خط سیر دقیق و قابل اعتماد را بر مبنای تحلیل تاریخی و نگره های فکری شیعی به دست آورد و مخاطب را در منظومه ای مطمئن و قابل اعتماد در این حوزه قرار دهد.

و در این راه ضمن برشمردن تطبیقی و مقایسه ای تاریخ های مختلف و متون گوناگون، بر این امر همت می گمارد که به ردی از حقیقت و تنزه تاریخی در حوزه واقعه نگاری عاشورایی دست یابد.

کتاب بر کدامین مصیبت باید گریست را انتشارات نصایح در بیش از 400 صفحه و 2000 نسخه به بهای یک صد هزار ریال منتشر کرده است.

علاقمندان می توانند با شماره 7834949 – 0251 تماس حاصل نمایند.

برچسب ها: خصوصیات کتاب
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم