۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

زدودن غبار تردید از سایه خورشید

زدودن غبار تردید از سایه خورشید
این کتاب جلد نخست از ششمین شماره از سلسله مباحث اعتقادی نویسنده در موضوع امامت، ولایت و پاسخ به شبهات وهابیت در موضوع غدیر است که می کوشد شبهات وهابیت در این زمینه را بررسی نماید.
کد خبر: ۷۴۱۶

 به گزارش  خیمه مگ،کتاب در چهار فصل تدوین و تنظیم گردیده است؛ صحابه و غدیر، مباحث عمومی خلافت، ادله خلافت امیر مومنان و ادله خلافت ابوبکر.

راهبرد نویسنده در پاسخ به شبهات بر سه اصل اساسی استوار بوده است:

اول پاسخ نقضی و فروریختن سنگر شبهه افکن بر اساس قاعده الزام. دوم پاسخ حلی و بنانمودن ساختمان اعتقادی خود بر فراز ویرانه های به جا مانده از سنگر تخریب شده شبهه افکن با پاسخ حلی و سوم طرح پرسش و خارج ساختن شبهه افکن از موضع هجومی و القاء شبهه و مجبور ساختن وی به تغییر موضع و فرو بردن وی در لاک دفاعی و پاسخ گویی.

اما درباره متن کتاب نیز چند نکته حائز اهمیت و جالب توجه است:

نویسنده از مطالب پایگاه اینترنتی موسسه تحقیقاتی ولی عصر(عج) استفاده نموده و پس از بازنگری و تنظیم و تدوین و تصحیح مجدد این مطالب، آنها را به رشته تحریر درآورده است.

این کتاب با مراجعه به اصلی ترین و معتبرترین برنامه های نرم افزاری معتبر نزد شیعه و سنی نوشته شده و با این وجود از تحقیق و مراجعه به کتب هم غفلت نکرده و در پاورقی ها آثار و تتبعات این رویکرد آمده است.

در آدرس سندها به جای افزودن بر تعداد منابع و کتب غیر ضرور، به ذکر منابع اصلی و جدی و معتبر بسنده شده و از زیاده گویی پرهیز گشته.

در سندیابی مطالب این نکته لحاظ شده که شیوه علمی و تنظیم جزئی اسناد در هر صفحه لحاظ شود و از این رو حتی اگر یک مطلب در یک صفحه دو بار تکرار شده آدرس آن به طور کامل آورده شود تا خواننده از مراجعه به پایان کتاب یا صفحات دیگر بی نیاز گردد.

رعایت اختصار، استفاده از تیتربندی، شماره گذاری و دسته بندی های متعدد و مناسب برای رفع خستگی و آسانتر شدن فهم مطالب در این کتاب لحاظ شده است.

گرچه مخاطب اصلی کتاب اساتید حوزه و دانشگاه و نیز طلاب و دانشجویان و به اصطلاح قشر فرهیخته هستند با این وجود تلاش شده تا مطالب به زبانی ساده و همه فهم ارائه گردد تا قابلیت بهره برداری توسط اقشار دیگر جامعه نیز فراهم گردد.

در فصل سوم از این کتاب که به موضوع ادله خلافت امیر مومنان می پردازد در بخشی از آن به روایات مورد استدلال برای خلافت آن حضرت اشاره شده که در دومین حدیث، به «ثقلین» اشاره و مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.

يكى از دلائل محكم و متقن شيعيان براى اثبات ولايت و امامت ائمه طاهرين عليهم السلام و عصمت آنان روايت شريف ثقلين است كه در طول تاريخ مورد استناد بزرگان علماى شيعه بوده و صحت آن مورد اتفاق علماى فريقين است؛ اما گاهى از زبان كارشناسان برخى شبكه‌هاى وهابى شنيده مى‌شود كه: روايت ثقلين در منابع شيعيان با سند صحيح و معتبر نقل نشده‌است؛ بلكه آنها در مقام بحث و مناظره و يا نوشتار اين روايت را از منابع روايى اهل سنت كه با سند صحيح آمده نقل و استناد مى‌كنند،‌ اگر شيعيان اين روايت را با سند معتبر در كتابهايشان داشتند به منابع اهل سنت استناد نمى‌كردند.

غافل از اين نكته كه اگر علماى شيعه در مقام استدلال و بحث و گفتگو به كتب اهل سنت استناد مى‌كنند، از باب الزام خصم است؛ نه اين‌كه روايت فوق در منابع ما وجود ندارد و يا سند صحيح نداشته باشد.

در این بخش از کتاب با هدف اثبات دروغگويى سخنان اين عالم‌نماهاى وهابى و ارائه اين روايت با سند صحيح و معتبر از منابع شيعه، در دو فصل تهيه شده‌ و به محضر جويندگان حق و حقيقت تقديم گشته. که در اینجا بخشی از آن را من باب تیمن و تبرک می آوریم و علاقمندان می توانند به متن کتاب مراجعه کرده و تفصیلا آن را مطالعه نمایند.

فصل اول؛ حديث ثقلين با سند صحيح در منابع شيعه

با بررسى منابع روايى كهن و اصلى شيعه،‌ به دست مى‌آيد كه روايت ثقلين با دويست سند و فراتر از آن نقل شده‌است. از آنجايى‌كه نقل و بررسى همه اسناد آن در اين مختصر نمى‌گنجد، برخى از روايات را با سند صحيح و معتبر نقل كرده و آن را مورد بررسى قرار مى‌دهيم:

روايت اول:

كتاب «اصول كافي» يكى از منابع مهم و متعبر شيعيان است. مرحوم شيخ كلينى در اين كتاب، روايت ثقلين را از طريق ابو بصير از امام صادق عليه السلام با شش سند نقل كرده‌است.

در اين روايت ابو بصير از شأن نزول آيه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» از محضر امام سؤال مى‌كند و امام مى‌فرمايد: اين آيه در باره حضرت امام على، امام حسن و امام حسين عليهما السلام نازل شده و آنها را به عنوان «اولى الامر» معرفى نموده‌است و رسول خدا در باره امام على عليه السلام فرموده: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» وَقَالَ صلى الله عليه وآله أُوصِيكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَأَهْلِ بَيْتِي فَإِنِّي سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا يُفَرِّقَ بَيْنَهُمَا حَتَّى يُورِدَهُمَا عَلَيَّ الْحَوْضَ فَأَعْطَانِي ذَلِكَ...

کتاب شبهات غدیر را انتشارات طوبای محبت در 1000جلد و به قیمت 12000تومان منتشر کرده و علاقمندان به تهیه آن می توانند با شماره 09395956464 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم