۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

نگاهی به کتاب سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری

نگاهی به کتاب سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری
کتاب سیمای آرمانی طلبه نوشته حجت‌الاسلام محمدعالم زاده نوری یکی از متن های ارزشمند واقعی در بازنمایی زندگی طلبه و توضیح و شرح هویت صنفی روحانیت است که تلاش می کند مولفه های حقیقی و نیازهای روزآمد و لازمه های حیات پویای این صنف اجتماعی و فرهنگی را در روزگار امروز به نحوی دسته بندی شده و کامل بیان نماید.
کد خبر: ۷۴۵۰

به گزارش خیمه مگ،کتاب در فصول مختلفی و بنابر تقسیم بندی لازمه‌ها و کارکرد‌ها و بایسته‌های زندگی طلبگی به شرح موقعیت این صنف می‌پردازد و با تشریح داشته‌ها و بایسته‌های این حوزه تلاش می‌کند منظومه‌ای جدی و دقیق و کارآمد از یک حیات فرهنگی و اجتماعی قابل دفاع و مفید فایده را برای این قشر نمایان سازد.

کتاب مقدمه خوبی مشتمل بر موضوعاتی نظیر نقش حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، جامعیت و اعتدال شخصیت روحانی، الگو‌های متفاوت شکل گیری این هویت، تفقه، تزکیه و حیات دینی و بالاخره کارآمدی اجتماعی این صنف دارد؛ و در فصول پنجگانه کتاب به شرح و بسط این موارد می‌پردازد.

در فصل اول جامعیت اخلاقی و علمی و اجتماعی، در فصل دوم بایسته‌های اخلاقی و معنوی و شخصیتی، در فصل سوم بایسته‌های علمی، در فصل چهارم بایسته‌های اجتماعی و در نهایت هم بایسته‌های اقشار خاص حوزوی را مطمح نظر قرار داده است.

کتاب هم تلاش می‌کند یک بازشناخت اصیل و سنتی از طیف روحانیت به دست دهد و هم از منظر یک ناظر بیرونی و مخاطب اجتماعی کارکرد‌های روحانیت را مورد مداقه قرار دهد.

کتاب به کلیات و جزئیات زندگی طلبگی از ریشه‌های انتخاب و اجزای این مسند و سلک شریف گرفته تا کارکرد‌های امروزین آن در اجتماع و نیز به محیط پیرامونی و توقعات و نیاز‌های آن در شکل گیری ارتباط با طلبه و طلبگی می‌پردازد و انصافا در این حوزه به احصایی پژوهشگرانه و توجهی همه جانبه و منصفانه دست زده است.

از نقش طلبه در مقام یک امام جماعت یا مرتبط فرهنگی با یک دانشجو گرفته تا وضعیت کارکرد‌های سنتی‌تر و اصیل‌تر طلبه به عنوان یک روضه خوان و از بینش دینی امروزین و کشف نیاز‌های جدید و خاص مخاطب این روزگار گرفته تا حضور سیاسی و نقش پاسداری طلبه در مقابل نظام اسلامی، همگی موضوعاتی است که در این کتاب به فشردگی، اما دقت و متانت مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب توسط یک روحانی خوش فکر و خوش قلم جوان به رشته تحریر درآمده و در کل هم به افزایش شناخت از هویت روحانیت برای مخاطب عام و نخبه منجر می‌شود و هم به تبیین و تشریح موقعیت طلبگی برای خود این قشر آنهم به شکلی دسته بندی شده و کامل و به روز می‌پردازد.

اما محور کتاب و مهم‌ترین نکته در تألیف آن توجه و تنبهی است که به مضامین و منویات مقام معظم رهبری شده و همه مباحث فوق در مجموعه بیانات ایشان مورد تصنیف و پژوهش واقع گردیده.

کتاب سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری به قلم محمد عالم زاده نوری و توسط انتشارات بوستان کتاب چاپ شده است.

علاقمندان می‌توانند به آدرس الکترونیکی www.bustaneketab.com مراجعه نموده و یا با شماره تلفن ۰۲۵۱۷۷۴۲۱۵۵ تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم