۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

نگاهی به کتاب رهیافتی به منظومه فکری امام و رهبری در حوزه فرهنگ و تربیت

نگاهی به کتاب رهیافتی به منظومه فکری امام و رهبری در حوزه فرهنگ و تربیت
این کتاب در چند فصل و حیطه متکثر و متنوع اما ذیل عنوان فرهنگ و بینش اسلامی جمع آوری و تنظیم شده است.
کد خبر: ۷۴۵۱

به گزارش خیمه مگ،کتاب فوق را می توان دایرةالمعارفی جامع و پرمایه دانست در حوزه فرهنگ و هنر که از گردآوری و تصنیف منتظم و منظم ریزمجموعه های تفصیلی این دو حوزه و شرح معارف و منویات دینی و بینش اسلامی از منظر امام و رهبری توانسته یک ساختار فکری و برنامه عملیاتی ارزشمند و همه جانبه را فراهم آورد.

کتاب در چند فصل و حیطه متکثر و متنوع اما ذیل عنوان فرهنگ و بینش اسلامی جمع آوری و تنظیم شده است.

نوعی از تقسیم بندی که با مطالعه مطالب آن می توان یک مجموعه کامل و جدی و فراگیر از موضوعات و مضامین منتشر و مستتر در حوزه فرهنگ را به دست آورد.

فرهنگ و مفاهیم فرهنگی از موضوع تعریف فرهنگ و ضرورت و اهمیت آن گرفته تا جلوه های ظاهری و مولفه های معنوی جزو مباحث این بخش است.

در بخش بعدی به موضوع مهم فرهنگ موجود و فرهنگ آرمانی پرداخته و از منظر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با فرهنگ طاغوت و تأثیرات فرهنگیِ جهانیِ انقلاب اسلامی به موضوع فرهنگ آرمانی پرداخته است.

فصل سوم به مفهوم کار فرهنگی اختصاص دارد و ماهیت آن در قالبها و موقعیتها و حوزه های مختلف از هنر و ادبیات و شعر و داستان گرفته تا کتاب و کتابخوانی و مطبوعات و رادیو و تلویزیون و سرگرمی و ورزش و مدیریت آن مورد توجه قرارگرفته است.

فصل بعدی به عناصر و اقشار فرهنگی اختصاص دارد و مورد تنقیح و بازشناسی نقش و کارکردهای هریک پرداخته است.

از دانشگاه و اساتید و دانشجویانش تا حوزه و معلمان و فرهنگیان و هنرمندان و زنان و...در این بخش به عنوان اقشار فرهنگی مورد توجه و اشاره قرارگرفته اند.

در فصل بعدی به بسترهای فعالیت فرهنگی توجه شده و موضوع ازدواج، فضای مدرسه و دانشگاه و نیز حوزه های علمیه ، مساجد و نیز ایام معنوی و بسترهای زمانی فرهنگی مثل ماه رمضان و محرم و صفر و یا ایام دهه فجر از دریچه کار فرهنگی مورد نظر قرار گرفته است.

در فصل ششم به موضوع مهم و تاریخی تکامل و اضمحلال فرهنگ ها تنبه داده شده و مباحثی همچون اقتدار فرهنگی، انقلاب فرهنگی، تبادل فرهنگی، صدور فرهنگ، وابستگی و سلطه فرهنگی، تهاجم فرهنگی زیر شاخه های متنوع و متعددش مطمح نظر قرارگرفته است.

در فصول بعدی به موضوعاتی نظیر هنجارها و ناهنجاری های فرهنگی، راههای تحقق فرهنگ آرمانی، مفهوم تربیت، اصول موضوعه در تربیت اسلامی، اهداف تربیت در اسلام، آیین نامه تربیت اسلامی، متولی تربیت در اسلام، مقاطع تربیتی، سیر تربیت در اسلام، عوامل موثر در تربیت اسلامیف موانع تربیت اسلامی و ابزارهای تربیت در اسلام از منظر آراء و اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری، مورد تصنیف و تجمیع در این مجموعه قرارگرفته است.

این کتاب را در واقع می توان یک منظومه فکری دانست که از مجرای منویات امام و رهبری در گستره موضوع مهم و حیاتی و اساسی فرهنگ و تربیت احصاء شده و با تنظیمی منتظم و خوب، دسته بندی و به مخاطب ارائه گردیده است.

کتابی که با مطالعه آن می توان با جهان فکری این بزرگان در این حوزه آشنا شد و برنامه فرهنگی و تربیتی کاملی را در میدان اندیشه و فکر دینی به دست آورد.

موضوعات در این کتاب به خوبی و دقت و ریزبینی و سنجش، تقسیم بندی گردیده و دسته بندی مطالب به نحوی است که خواننده می تواند به تدریج و به صورت گام به گام و به شکلی آرام و باطمأنینه به خوبی بر اجزا و ارکان و حوزه های مختلف موضوع فرهنگ و تربیت آگاهی و اشراف یابد و علاوه بر این به یک جهان بینی اسلامی و از منظر دو عالم و رهبر دینی و سیاسی هم دست یابد.

کتاب رهیافتی به منظومه فکری امام و رهبری در حوزه فرهنگ و تربیت به کوشش جمعی از محققان دفتر فرهنگی فخر الائمه-علیه السلام- و به سفارش جامعة المصطفی العالمیه منتشر گردیده است.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 02517730517 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم