۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

شمیم زهرای اطهر از حرم زینب ثانی

شمیم زهرای اطهر از حرم زینب ثانی
شرح مقام و منقبت و والایی و شرافت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برای نگارنده کاری بس دشوار و ناشدنی است. او دریاست و من با انگشتانه وجود خویش چگونه می توانم به گفتن از او و سفتن در آشناییش مبادرت ورزم در حالیکه قطره ای دور از دریا و در این وادی سخت بی اهلیتم.
کد خبر: ۷۴۵۳

به گزارش خیمه مگ،اما به مدد پاکان و بزرگان و به یاری آنچه یادگار اوست به اشارتی می گذرم و حیرت در این وادی سرگشتگی و ایمان و رستگاری و شیدایی و شور و شرف را به اهلش می سپارم.

یکی از زیباترین و دل انگیزترین روایات تاریخی در باب مقام و منزلت حضرت معصومه سلام الله علیها مربوط می شود به ذکر خاطره ای حقیقی و حقیقتی واقعی از زبان و بیان حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی که رادمرد بی بدیل عرصه ایمان و علم و عبادت و دیانت و خلوص و پاکی بود.

گفتاری و دیداری که دل از دل انسان می برد و او را در وادی شعف و شیدایی، مست از سبوی صهبای آسمانیان می کند.

حضرت آيت الله مرعشي نجفي به طلاب مي فرمود: علت آمدن من به قم اين بود كه پدرم سيد محمود مرعشي نجفي (كه از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت امير عليه السلام بيتوته نمود كه آن حضرت را ببنيد, شبي در (حال مكاشفه) حضرت را ديده بود كه به ايشان مي فرمايد: سيد محمود چه مي خواهي؟ عرض مي كند: مي خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء عليها السلام كجاست؟ تا آن را زيارت كنم.

حضرت فرموده بود: من كه نمي توانم «بر خلاف وصيت آن حضرت» قبر او رامعلوم كنم. عرض كرد: پس من هنگام زيارت چكنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه عليها السلام را به فاطمه عليها السلام عنايت فرموده است, هر كس بخواهد ثواب زيارت حضرت زهرا عليها السلام را درك كند به زيارت فاطمه معصومه عليها السلام برود.

آيت الله مرعشي مي فرمودند: پدرم مرا سفارش مي كرد كه من قادر به زيارت ايشان نيستم اما تو به زيارت آن حضرت برو, لذا من به خاطر همين سفارش, براي زيارت فاطمه معصومه عليها السلام و ثامن الائمه عليه السلام آمدم و به اصرار موسس حوزه علميه قم, حضرت آيت الله حائري در قم ماندگار شدم. آيت الله مرعشي در آن زمان فرمودند: شصت سال است كه هر روز من اول زائـــر حضرتم.

بانوی ایمان و خرد و بصیرت، رهپوی راه امامان همام و یادگار باب الحوائج، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که حضور و ظهورش در شهر قم آنرا به تقدس و تشرف و تمکن معنوی بی بدیلی نائل آورد و منبعی سرشار و فیضی مستدام نصیب این خطه عالم خیز کرد، براستی و درستی جزء امازادگان و والاتباران واجب التعظیم سرزمین ماست.

شهر قم به مدد دو نعمت الهی و موقعیت ربانی و پشتوانه عرفانی در طول تاریخ حائز اهمیت و جالب توجه بوده است و البته به سبب همین دو نعمت و موهبت آسمانی، این شهر محل انتشار و تشعشع فیوضات فراوانی برای مسلمانان ایران و جهان بوده است.

وقوف و حضور حضرت فاطمه معصومه(س) و حوزه علمیه قم که هر دوی این نعمات جزء امتیازات برجسته و بی بدیل این شهر شریف به شمار می آید.

قم به مدد همین دو موهبت و نیز ارزشهایی که با استعانت از این موقعیت بدان نائل آمده و فرهنگ و منشی که در آن منتشر گشته در طول تاریخ منشأ خدمات و آثار مهم و اتفاقات خطیر و حساس و حیاتی بوده است.

که بی تردید می توان گفت مهم ترین و عظیم ترین و اثرگزارترین آنها، جرقه ها و بارقه های نهضت اسلامی و انقلاب کبیر مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی است که در واقع از دامان قم و با محوریت و مرکزیت این شهر برجسته و پایگاه علم و دین به وقوع پیوست و مهم ترین واقعه قرن اخیر در جهان بشریت شد.

بی تردید حضور حضرت معصومه(س) و آرامگاه متبرک و مقدس ایشان که به نوعی مأمن و ملجأ مردم این سامان و سایر مسلمانان و شیعیان جهان است، بیشترین و بهترین و جدی ترین تأثیر را در ایفای این نقش مهم و خطیر توسط قم و اهالی اش در طول تاریخ داشته است.

و این همه در حالی است که نظر عنایت این بانوی الهی بر مردمان این سامان از هر نظر و هر جهتی، بی بدیل و دلپذیر است.

نمونه های این عنایت ربانی و توجه بنده نوازانه بسیار است و تنها جرعه ای از یک توجه دلکش را بار دیگر از زبان حضرت آيت الله مرعشي نجفي(ره) می نوشیم:

شب زمستاني بود كه من دچار بي خوابي شدم; خواستم حرم بروم, ديدم بي موقع است, آمدم خوابيدم و دست خود را زير سرم گذاشتم كه اگر خوابم برد خواب نمانم, در عالم خواب ديدم خانمي وارد اطاق شد «كه قيافه او را به خوبي ديدم ولي آن را توصيف نمي كنم» به من فرمود: سيد شهاب! بلند شو و به حرم برو; عده اي از زوار من پشت در حرم از سرما هلاك مي شوند, آنها را نجات بده.

ايشان مي فرمايند: من به طرف حرم راه افتادم, ديدم پشت در شمالي حرم (طرف ميدان آستانه)عده اي زوار اهل پاكستان يا هندوستان(با آن لباسهاي مخصوص خودشان) در اثر سردي هوا پشت در حرم دارند به خود ميلرزند, در را زدم, حاج آقا حبيب (كه جزء خدام حضرت بود) با اصرار من در را باز كرد, من از مقابل و آنها هم پشت سر من وارد حرم شدند وآنها در كنار ضريح آن حضرت مشغول زيارت و عرض ادب بودند; من هم آب خواستم و براي نماز شب و تهجد وضو ساختم...

عمه سادات سلام علیک

روح عبادات سلام علیک

عمع سادات بگو کیستی

فاطمه یا زینب ثانی استی

چشمه نوری به کویر قمی

آب حیات دل این مردمی

کاش شبی مست حضورم کنی

باخبر از وقت ظهورم کنی

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم