۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

زدودن غبار شبهه از چهره نورانی ائمه اطهار(ع)

زدودن غبار شبهه از چهره نورانی ائمه اطهار(ع)
کتاب معظم و وزین «امام صادق-علیه السلام- و مذاهب اهل سنت» نوشته علامه شیخ اسد حیدر و با مقدمه علامه سید جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمدحسین سرانجام در هشت جلد انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به بازار نشر عرضه شده است.
کد خبر: ۷۴۶۳

به گزارش خیمه مگ،این کتاب شریف و مفصل که براستی و درستی و به اذعان اهل فن و اصحاب تحقیق و فکر، جزء منابع بی بدیل و کم نظیر حوزه تفکر شیعی و تاریخ ائمه اطهار(ع) و خاصه حضرت امام جعفر صادق –علیه السلام- است تلاشی عظیم و پژوهشی سترگ در تاریخ این امام همام و مباحث متن و حاشیه دوران زندگی ایشان و نیز نکات فکری و اندیشگی و شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی را از منظر مختلف و دریچه های گوناگون در بر می گیرد.

این اثر شریف در واقع تلاشی است برای رهانیدن ذهن مخاطبان و اهالی فکر و تحقیق و عموم خوانندگان از غبار شبهه درباره فکر و عمل امامان شیعه و پاک نمودن گرد تردید و تردد نسبت به اندیشه و سلوک و معارف الهی آن بزرگواران که در طول تاریخ و به توسط شبه عالمان ناپاک و مغرض و مزدوران اجانب و جوانب هوسی و نفسانی، گرد وجود ناب و تابناک ائمه اطهار-علیهم السلام- پدیدآمده و البته با تلاش عالمان راستین زدوده شده و بر نورانیت آن پاکان و نیکان همه روزگاران افزوده.

همچنانکه علامه عاملی در پیشگفتارشان بر این کتاب عزیز یادآوری کرده است، علمای اسلام همواره با زیاده خواهی ستمکاران به مقابله برخاسته اند. در ترویج فضایل اخلاقی و اصول انسانی کوشیده اند و با نیرومند ساختن اراده آدمی او را برای مبارزه با تجاوزگری ها آماده کرده اند.

در این میان علمای شیعه و شاگردان مکتب ائمه اطهار(ع) بیشترین مجاهدت ها را برای رهانیدن مردم از سرگردانی شبهات و بند گمراهی ها از خود نشان داده اند و با دلایل استوار و براهین روشن به استقبال شبهات رفته اند که کتاب حاضر نیز از جمله همین مجاهدت های علمی و تلاشهای معرفتی است که توسط علامه اسد حیدر به انجام رسیده است و در واقع حرکتی علمی و پژوهشی و تنویری است در برابر شبهاتی که ابن خلدون برای فروکاستن شأن ائمه اطهار(ع) به انجام رساند و با آن جمله خود بر آن صحه گذاشت که « اهل بیت مذاهبی نادر را در دین بدعت نهادند و فقهی آوردند که تنها ویژه ایشان بود و پیروی نداشت»!

تلاش عالمانه و مجاهدت قلمی علامه حیدر برای زدودن غبار این شبهات ناپاک منجر به کتابی شد با عنوان «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» که اینک به همت فضلای ارجمندی به فارسی برگردان شده و در اختیار عموم علاقمندان معارف شیعی و مفاهیم و ارزشهای فکری و عملی اهل بیت-علیهم السلام- قرارگرفته است.

عالم و ادیب بزرگ شیخ اسد حیدر از ابنای طایفه معروف شیعی عراقی به نام آل حیدر است که محضر بزرگانی همچون حضرات آیات محمدحسین کاشف الغطاء، سید محسن حکیم و ابوالقاسم خویی را درک نمود و علاوه بر تحصیلات فقهی و اصولی، پژوهشهای گسترده ای هم در فرهنگ عصر جدید داشت.

کتاب ارزشمند امام صادق(ع) و مذاهب اهل سنت بی تردید از جامع ترین و سودمندترین کتابهای این حوزه و به مثابه دایرة المعارفی در حوزه شناخت این امام همام و شرایط زندگی علمی و فرهنگی و سیاسی و نوع مراوده و تعامل ایشان با سایر مکاتب و مذاهب و شخصیتهای علمی همروزگار ایشان است.

بیان دکتر حامد حفنی داوود استاد ادبیات عرب دانشکده زبان قاهره و پژوهشگر تاریخ مذاهب و علوم دینی درباره این کتاب بسیار خواندنی است:

نخستین نقطه ای که در این کتاب فخیم، جلب توجه می کند، گستره افق نگاه مولف و توجه به تمام جوانب بحث است که به وسعت اطلاع و آگاهی نویسنده این کتاب برمی گردد. وی آرای هر صاحب اندیشه ای پیرامون شخصیت بزرگ امام صادق را جمع آوری نموده و هر جریان مرتبط با این شخصیت را با اسلوبی ادبی و به دور از تعصب و همراه با شیوه های علمی و بی طرفانه طرح کرده است.

علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب در تهران با شماره تلفن 88940303-021 و در قم با 2802610 -0251 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم