۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

تحلیل وزین عقلی از موضوع مهم اعتقادی

تحلیل وزین عقلی از موضوع مهم اعتقادی
کتاب ارزشمند و وزین امامت و هبری به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری را می توان به مثابه یک دوره امامت شناسی فشرده و در عین حال کامل و مفید ارزیابی کرد که مخاطب عمومی و علاقمندان گستره کتابخوانی فارسی زبان را می تواند در یک نشست مطالعاتی خوب و پربار با اصول و فروع بحث امامت به خوبی آشنا کرده و باب بحثهای سازنده ای را در ذهنش بگشاید.
کد خبر: ۷۴۶۵

به گزارش خیمه مگ،کتاب ارزشمند و وزین امامت و هبری به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری را می توان به مثابه یک دوره امامت شناسی فشرده و در عین حال کامل و مفید ارزیابی کرد که مخاطب عمومی و علاقمندان گستره کتابخوانی فارسی زبان را می تواند در یک نشست مطالعاتی خوب و پربار با اصول و فروع بحث امامت به خوبی آشنا کرده و باب بحثهای سازنده ای را در ذهنش بگشاید.

این کتاب که از موضوع امامت آغاز و به بحث ولایت فقیه رسیده است رئوس کلی مطالبش را در دوازده فصل گردآوری کرده و انتظام بخشیده است.

مفاهیم و کلیات، شرایط کلی امامت، فلسفه امامت، ضرورت و اهمیت رهبری، ضرورت شناخت امام، لزوم تأسیس حکومت، دلایل امامت علی(ع)، صفات ویژه علی(ع)، امامت دیگر امامان معصوم، امامت حضرت ولی عصر(عج)، تداوم امامت، و بالاخره حدود اختیارات ولی فقیه مجموعه مباحثی است که در این کتاب مورد شرح و بسط قرارگرفته است.

در این کتاب ارزشمند به مناسبت بحثها و سرفصلهای کلی، آیات و روایات و اسناد تاریخی و علل و مقتضیات و حجج و مناسبات مختلف به مقتضای بحث مورد پژوهش نویسنده قرارگرفته و از منظر عقلی و نقلی بدان توجه شده است.

مسئله امامت را نباید تنها به عنوان یک مسئله نقلی و تاریخی تلقی کرد، بلکه بحثی عقلی و مربوط به مسائل اعتقادی است که تقریبا اکثر قریب به اتفاق متکلمان و صاحبان فکر و اندیشه درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداخته اند و طبیعی است تنها از این طریق است که می توان به ماهیت و حقیقت آن دست یافت و به نتیجه ای معقول و قابل قبول رسید.

در این کتاب نویسنده تلاش کرده است ضمن بررسی علمی و عقلی و نقلی مفهوم امامت، به پیوند میان رشته ولایت مسلمین از امام معصوم تا ولی فقیه بپردازد و در امتداد این مسیر هدایتی، به بازنمایی اصول فکری و مبانی معرفتی این مقوله مهم و حیاتی عنایت نماید.

در اهمیت بحث امامت همین بس که در طول تاریخ اسلام در همه اعصار همواره میان دانشمندان اسلامی اعم از متکلمان و فلاسفه و عرفا مورد بحث و بررسی قرارگرفته و در این باره کتابهای متعددی به رشته تحریر درآمده است.

به هر ترتیب امامت خواه به صورت کلامی طرح گردد، خواه به سیرت مسئله فلسفی ارزیابی شود و خواه در کسوت نظری مشاهده گردد از مسائل اعتقادی به شمار آمده و در ردیف بحث از اوصاف و افعال خداوند است.

امامت یکی از اصول مذهبی و از مباحث زنده و مهم معارف اسلامی به شمار می آید که همواره مورد توجه متفکران و صاحب نظران اسلامی بوده است.

مبحث امامت تنها رویکردی نقلی و تاریخی صرف نیست بلکه بحثی عقلی است که علمای مختلف چون فلاسفه، متکلمان و عرفا از این زاویه به ان نگریسته اند.

کتاب امامت و رهبری با رویکردی جدید و بر مبنای براهین و استدلالات عقلی و نقلی به تبیین و بسط مبحث امامت پرداخته و کوشیده با قلمی روان و رسا، تحلیلی صائب و دقیق از این موضوع اعتقادی ارائه نماید.

ناشر این کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است و علاقمندان می‌توانند به وب سایت www.isca.ac.ir مراجعه نموده و یا با شماره تلفن ۰۲۵۱۷۷۳۲۸۳۳ تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم