۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

برای سالمندانی که بهار عمرشان را تقدیم بهاران ما کردند

برای سالمندانی که بهار عمرشان را تقدیم بهاران ما کردند
سالمندان ولی نعمتان مایند و این ولایت نه تنها در حیطه معاش و ممر معیشتی و مادی بلکه در اصل در حوزه معنوی و سایه سار روحی و روانی ما تجلی می یابد.
کد خبر: ۷۴۷۲

به گزارش خیمه مگ،اینکه سایه بلند و پشتوانه معرفتی و عقبه تجربتی این مردان و زنان پا به سن گذاشته تکیه گاه معنوی و اتکای روانی خوبی برای ما فراهم آورد خود بزرگترین و برترین و سودمندترین نعمت و موهبت برای ما اهالی این روزگار است.

در عصر تاریک رابطه و روزگار جدایی ها و فاصله ها و در هنگامه حسرت ها و تنهایی ها، این حضور گرم و امیدبخش و سرشار و دلنواز بزرگان قوم و پدران مادران سلامند و تجربه گراست که می تواند برای خانواده ها بسان سرمایه ای عظیم و عزیز معنوی به شمار آید و پشتوانه ای غنی و مالامال از آرامش بخشی و امیدآفرینی و تجربه مندی باشد.

در آیات قرآن کریم و آموزه های معنوی دین مبین اسلام هم به این نکته اشاره ها و تذکرات و تنبهات فراوانی شده است.

از نگفتن «اف» در آن آیه معروف و تکریم پدر و مادر در کنار دستور به بندگی خدا و توحید در پرستش گرفته که خود گویای جایگاه و منزلت آنان است، تا دهها حدیث و روایت و بیان و بنان روحانی و نورانی دیگر که گویا و جویا و آفریننده توجه و تذکار به این امر مهم است و هم لزوم هم نعمت و هم تبعات و هم عاقبت آن را برمی شمرد و بر آن تأکیدی موکد می کند.

در مضمون روایات معنوی و آموزه های دینی ما آمده است که سالمندان برکت خانه و پشتوانه معنوی و معلمان ما هستند در تعلیم درس سخت و پیچیده و تدبیرمند زندگی و تردیدی نیست که اگر در این زمان و زمانه، بسیاری از خانواده ها و خاصه جوانان در عرصه زندگی خویش با مشکلات عدیده و غریبه ای روبرو هستند به سبب همین بی توجهی و جداافتادگی از سالمندان و بزرگترهای خانواده است و اینکه آنها در حاشیه زندگی امروز ما قرارگرفته اند و بی توجهی و بی اعتنایی بدانها متأسفانه سکه رایج این روزگار شده است!

و بی هیچ تردید و شکی باید گفت یکی از دلایل اصلی این همه آشفتگی و سرگشتگی و اضطراب و پریشانی که دامان زندگی مردمان امروز را فراچنگ آورده، دست و دل بریدن از دامان پر مهر پدران و مادرانی است که بهاران عمر خویش را تقدیم بهار عمر ما کردند و اینک در کنج خانه ها و آسایشگاهها با چشمانی تر و تیره و دلی لرزان و نگاههایی معصومانه اما نجیب و بی توقع، به مظلومیت، مأوا گرفته اند!

ای کاش خدا و عشق دست دلمان را بگیرد و دوباره پای سفره قدرشناسی و محبت میهمانمان کند و یادمان بیاورد روزگاری را که نه تاب ایستادن داشتیم و نه توان راه رفتن، نه رمقی برای گفتن و نه قدرتی برای زیستن...

و این مادر بود که موهایش سپید شد برای دندان دراوردن و قد راست کردن من و پدر بود که کمرش خم شد برای بال دراوردن و پرواز کردن من.

همین پدر و مادر که این روزها پیر و زمین گیر شده و تنها اشکهای زلال و معصومانه و نجیبش، همدم لحظه های تنهایی اش شده!

آه! ای روزگار! چه کردی با من...!

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم