۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

‌منزلت بى‌مانند ایثارگران در مکتب وحى‌‌

‌منزلت بى‌مانند ایثارگران در مکتب وحى‌‌
آیات فراوان قرآن و احادیث بسیار زیاد معصومین علیهم‌السلام پیرامون رزمندگان راه خدا بیانگر جایگاه رفیع و بى‌نظیر آنان است.
کد خبر: ۷۴۸۹

به گزارش خیمه مگ،منزلت بى‌مانند ایثارگران در مکتب وحى‌‌ / حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان

آیات فراوان قرآن و احادیث بسیار زیاد معصومین علیهم‌السلام پیرامون رزمندگان راه خدا بیانگر جایگاه رفیع و بى‌نظیر آنان است.

براى نمونه این آیه را مرور مى‌کنیم:" انّ اللّه اشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم، بانّ لهم الجنة، یقاتلون فى سیبل اللّه، فیقتلون و یقتلون، وعداً علیه حقاً فى التوراة و الانجیل و القرآن، و من اوفى بعهده من اللّه، فاستبشروه ببیعکم الذى بایعتم به، و ذلک هو الفوز العظیم، توبه/111؛ همانا خدا (مشترى) از مؤمنان (بایع) جان، مالشان (مثمن) را به بهاى بهشت (ثمن) خریدارى کرد.

آنان در راه خدا مى‌جنگند و مى‌کشند و کشته مى‌شوند.

این در تورات و انجیل و قرآن وعده حقى بر عهده خداست و چه کسى از خدا بر عهد خویش وفادارتر است؟ پس به این معامله‌اى که با خدا کرده‌اید شاد باشید و این همان کامیابى بزرگ است" این جلوه‌اى از منزلت والاى رزمندگان راه خداست بکشند یا کشته شوند و آنگاه که جان خویش را در جبهه فدا کنند یا بعد از مجروح شدن و تحمل مشقت‌ها و درد بسیار که خود پاداشى بزرگ دارد در اثر جراحات و جانبازى به شهادت برسند و یا آن که در اسارت، شکنجه و آزار مضاعف دشمن را به جان بخرند و به مقام آزادگى برسند.

همگى برخوردار از این فضیلت والا هستند و آنگاه که رزمنده‌اى جان بر کف، در اثر جراحت‌هاى جنگ به مقام جانبازى نائل شود و همزمان در اسارت سخت‌ترین رنج‌ها و دردها را تحمل کند و در اثر جراحت‌هاى جانکاه جبهه به مقام شهادت رسد، با برخوردارى از چهار عنوان: رزمنده، آزاده، جانباز و شهید در اوج این قله رفیع جاى مى‌گیرد.

دقت در آیه مذکور و ملاحظه ویژگى‌هاى مشترى، بایع، ثمن و مثمن که به عنوان یک پیمان از سوى خدا مطرح شده و سند آن را نیز بزرگ‌ترین کتاب‌هاى آسمانى یعنى تورات و انجیل و قرآن قرار داده و بر وفاى بر این عهد تأکید نموده و آن را فوز عظیم دانسته است، افق‌هاى شگفت‌انگیزى را به روى انسان مى‌گشاید.

در اینجا مرورى بر آمار شهداء، جانبازان و آزادگان و اشاره به پاره‌اى از ویژگى‌هاى آنان مى‌تواند دستمایه‌اى براى تحلیل‌هاى گوناگون باشد.

مجموع شهدایى که در بنیاد شهید انقلاب اسلامى داراى پرونده هستند 000/219نفر مى‌باشند که از این رقم حدود 000/20 نفر در درگیرى با شرارت‌هاى ضد انقلاب و ترورهاى منافقین به شهادت رسیده‌اند.

و افرادى که در درگیرى‌هاى مستقیم دفاع مقدس شهید شده‌اند 000/172 نفر و شهداى بمباران‌هاى دشمن 000/16 نفر مى‌باشند و به این ترتیب جمع شهداى جنگ تحمیلى به 000/188 نفر مى‌رسد.

بر خلاف شایعه‌پراکنى‌هاى بیگانگان که رقم شهداى جمهورى اسلامى را چندین برابر واقعیت، بزرگ‌نمایى مى‌کردند و به منظور القاء ناتوانى در مدیریت جنگ و تضعیف روحیه مردم، بهره‌گیرى از امواج انسانى را به جاى مدیریت و تکنولوژى دامن مى‌زدند.

رقم 000/188 در مقایسه با کشته‌هاى عراق در جنگ علیرغم همه برخوردارى‌ها و پشتیبانى‌هاى جهان استکبار از ارتش عراق، از جمله نکات مهمى است که باید از ابعاد گوناگون مورد بررسى قرار گیرد.

یادآورى مى‌شود مشابه این تفاوت را در رقم 42175 اسراى ایران در قبال 000/70 نفر اسیر عراق شاهد هستیم که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

در مورد شهدا به چند نکته اشاره مى‌کنیم: ‌بیشترین شهید دفاع مقدس را در سال 1365داشته‌ایم با 000/41 شهید؛ سن 72% از شهدا (یعنى حدود 000/155 نفر) بین 16تا 25 سال (یعنى نوجوان و جوان) بوده است.

بیشترین تعداد شهید از جهت سن، شهداى 20 ساله مى‌باشند با تعداد 000/30 نفر.

در جنگ تحمیلى به طور میانگین از هر 230 نفر جمعیت کشور یک نفر به شهادت رسیده است.

در این میان، در استان اصفهان از هر 144 نفر یک نفر، قم از هر 148نفر یک نفر و در استان سمنان از هر 155 نفر یک نفر به شهادت رسیده‌اند و دارنده رتبه اول تا سوم در کشور مى‌باشند.

در میان اقشار جامعه، روحانیت بیش از ده برابر میانگین کل جامعه به شهادت رسیده‌اند و بیش از 5 برابر میانگین جامعه شهید داده‌اند (یعنى فرزندانشان به شهادت رسیده‌اند.)

شهداى مؤنث بیش از 6400 نفر و نزدیک به 3% کل شهدا مى‌باشند.

حدود56000 نفر از شهدا متأهل و بقیه مجرد بوده‌اند این نکته که اکثریت قاطع شهدا مجرد بوده‌اند و در بین متأهلین، آنان که فرزندان کمترى داشته‌اند نسبت بیشترى را دارا هستند و در کنار این نکته حدود 97% شهدا به قشر مستضعف تعلّق دارند، مى‌تواند این نتیجه را بدهد که هر که سبک بارتر بوده، سبک‌بال‌تر به معراج شهادت پرواز کرده است.

این نکته را نیز باید یادآور شد که اکثریت شهدا از پایگاه مسجد و سنگر نماز جمعه و جماعت به جبهه عزیمت کرده‌اند و براساس تحقیقى که روى وصیت‌نامه شهدا انجام یافته، انگیزه اصلى آنها در پیمودن راه شهادت به ترتیب الگوگیرى از نهضت حسینى و پیروى از امام خمینى و دفاع از اسلام مورد تأکید قرار گرفته است و به این ترتیب نتیجه مى‌گیریم که با سبک‌بارى از تعلّقات زندگى مادى به همراه انگیزه نیرومند ایمان به مبدأ و معاد و عشق و پیروى از جایگاه امامت و ولایت، روحیه شهادت‌طلبى به فعلیت و شکوفایى مى‌رسد.‌

و اما آمار جانبازان دفاع مقدس با درصدهاى مربوط به این ترتیب مى‌باشد:

زیر 25%    500/219؛

تا 50%      800/151؛

‌تا 70%     700/19؛‌

‌70%          500/7

و از میان 42175 آزاده 000/21 نفر آنها جانباز هم هستند که در ارقام فوق ملحوظ شده است، نکات فراوان دیگرى در این زمینه وجود دارد که در فرصت مناسب باید مطرح و مورد بررسى قرار گیرد.           

خواندنی ها
مطالب بیشتر
کمبود آخوند داریم!

روایتی موفق از یک حساب ذخیرهٔ ارزی معنوی و تاریخی

کمبود آخوند داریم!

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق
محقق و کارشنان دین و از شاگردان آیت‌الله شوشتری

نگاهی به شخصیت عرفانی و سلوک سیاسی آیت‌الله شیخ‌عبدالقائم شوشتری عارفی مدافع امام و آقا

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق محقق و کارشنان دین و از شاگردان آیت‌الله شوشتری

دفاعی به‌دور از تهاجم و تنش

المراجعات و مدل مناظره دربارهٔ امامت در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا شرف‌الدین

دفاعی به‌دور از تهاجم و تنش

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت