۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

شیوه های تبلیغی بودائیان در دنیای معاصر بررسی شد

شیوه های تبلیغی بودائیان در دنیای معاصر بررسی شد
هفتمین پیش نشست همایش بین المللی مناسبات زبانی، فرهنگی و تمدنی ایران و شرق آسیا با موضوع «شیوه های تبلیغی بودائیان در دنیای معاصر»توسط مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۳۷

به گزارش خیمه مگ،هفتمین پیش نشست همایش بین‌المللی مناسبات زبانی، فرهنگی و تمدنی ایران و شرق آسیا با موضوع شیوه‌های تبلیغی بودائیان در دنیای معاصر توسط مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری مدرسه عالی مطالعات فرهنگی برگزار شد.

این نشست با ارائه حجت الاسلام مرتضی آقامحمدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و دبیری حجت الاسلام عبیری، رئیس مدرسه عالی مطالعات فرهنگی مجتمع و با حضور طلاب و دانشجویان ارائه شد.

در این نشست ارائه دهنده ابتدا خوانش‌هایی از دین در دنیای امروز پر مخاطب و جذاب را برشمرد که عبارتند از خوانش معنویت‌گرایانه و فردی؛ خوانش اجتماعی و عدالت‌محور؛ خوانش سنت‌گرا و احیاگرایانه؛ خوانش اصلاح‌طلبانه؛ خوانش سکولار؛ خوانش بین‌الادیانی و همزیستی. در ادامه به توضیح این نکته پرداخته شد که چرا خوانش فردی از دین بیشترین مخاطب را دارد.

وی در ادامه به تبیین ویژگی‌های جذب مخاطب در آئین بودا پرداخته و عنوان کرد: اول: آئین بودا بیشتر یک فلسفه حیات است تا دین به معنای رایج؛ دوم: به جای سخن از تکلیف، تمرکز آنها بر راهکار و راه درمان مشکلات است؛ سوم: آموزه‌های این آئین به منزله یک سفر معنوی با آغاز و سرانجام ترسیم می‌شود؛ چهارم: منزلگاه‌ها و مقامات در مسیر حرکت هم هر کدام فی نفسه جذابیت‌هایی دارند؛ پنجم: آماده سازی بسته‌های متناسب برای ذائقه‌ها و نیازهای مختلف؛ ششم: ارائه و بسته بندی جذاب و متناسب با نیازهای مخاطب؛ هفتم: بر اولویت‌های زندگی مدرن و راهکارهای عمل‌گرایانه تأکید دارند، مثل تمرکز بر آگاهی (Mindfulness) و مراقبه، تمرکز بر زندگی در لحظه حال، توجه به رنج بشری، تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری و همزیستی با طبیعت و محیط زیست؛ هشتم: استفاده بهینه و هدفمند از نمادها.

شایان ذکر است پس از بیان این نکات، اشکالات و ضعف‌های موجود در فعالیت‌های تبلیغی بودائیان ذکر شد.

شیوه های تبلیغی بودائیان در دنیای معاصر بررسی شد