به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی در مطلبی با عنوان «فاطمه زهرا راوی حدیث ائمه اثنا عشر» اینگونه نوشته است:
سیزدهم ماه جمادی الاول بنا به روایتی سالروز شهادت جانسوز صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها است؛ بانویی که تمام عمرش را کنار نبی مکرم اسلام گذراند و از علوم آن حضرت سیراب شد و طبق قاعده باید احادیث بسیار فراوانی را از پدر شنیده باشد و به جهان اسلام عرضه کرده باشد اما واقعیت بیرونی، خلاف آن است.
ذهبی در کتاب سیر اعلام النبلا جلد ۲ صفحه ۱۳۴ میگوید: مجموع احادیث آن حضرت ۱۸ حدیث است که تنها یک حدیث آن را مورد اتفاق میشمارد و این در حالی است که تصریح میکند که عمر آن حضرت به هنگام رحلت ۲۷ سال بوده (سیر اعلام النبلا جلد ۲ صفحه ۱۲۸)؛ همین ذهبی وقتی به عایشه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله میرسد میگوید: مسند عایشه بالغ بر ۲۲۱۰ حدیث است که بخاری و مسلم ۱۷۴ حدیث از او نقل کردند (سیر اعلام النبلا جلد ۲ صفحه ۱۳۹)
واقعا نسبت نقل حدیث میان حضرت زهرا سلام الله علیها و عایشه چه نسبتی است و آیا واقعاً میتوان این نسبت کنونی را پذیرفت؟ بنابراین مظلومیت آن حضرت در اینجا نیز روشن میشود. فعلاً در این مقوله سخنی نداریم چرا که باز کردن این مطلب فرصت دیگری میطلبد.
در این گفتار کوتاه میخواهیم به یکی از احادیث صحیح و معتبر اشارهای داشته باشیم و آن حدیث امامان پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که ۱۲ نفرند و این بیان ریشه در احادیث و روایات اهل سنت هم دارد ولی ما تنها به روایات وارده از آن حضرت از کتاب کفایة الاثر مرحوم خزاز قمی متوفای قرن چهارم هجری اشاره میکنیم.
روایت اول: خزاز قمی با سندی از حضرت زینب دختر امیرالمومنین علیه السلام از فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل میکند که روزی رسول خدا به هنگام ولادت حسین علیه السلام بر من وارد شد فرزندم را به او دادم در حالی که در پارچهای زرد رنگ پوشانده شده بود حضرت پارچه سبزی را گرفت و او را در آن قرار داد سپس فرمود: او را از من تحویل بگیر به درستی که او امام و پدر امامان است و نه نفر از نسل او امامان خواهند بود و نهمین آنها قائم آنها است. (کفایة الاثر صفحه ۲۹۸)
چند نکته از این روایات قابل استفاده است:
۱. کودک بودن امام حسین علیه السلام به هنگام ولادت؛ منظور این است که امام، کوچک و بزرگ ندارد و روزی که متولد شد هم امام بوده است.
۲. نه تن از امامان ۱۲ گانه از نسل او هستند.
۳. امام دوازدهم هم از نسل او است.
حدیث دوم: خزاز نیز با سندی از ابوذر غفاری نقل میکند که از فاطمه سلام الله علیها شنیدم که از پدرم درباره آیه «و علی الأعراف رجال یعرفون کلّا بسیماهم» (سوره اعراف آیه ۴۶) پرسیدم حضرت فرمود: همانا امامان پس از من هستند علی و دو فرزندم و نه نفر از نسل حسین. همانا اینها رجال اعراف هستند داخل در بهشت نمیشود مگر کسی که آنها را بشناسد و آنها او را بشناسند و داخل در آتش نمیشود مگر کسانی که آنها را انکار کند و خداوند شناخته نمیشود مگر از راه آنها.
روایت سوم: خزاز قمی با سندی از سهل بن سعد انصاری نقل میکند که از حضرت فاطمه دختر رسول خدا درباره ائمه پرسیدم؛ حضرت فرمود: رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: شما امام و جانشین پس از من خواهی بود و تو اولی به مومنین از آنها هستی و پس از شما حسن اولی به مومنین از آنها خواهد بود ... همینطور حضرت نام ۱۲ امام را یکی پس از دیگری برد تا رسید به امام دوازدهم و فرمود: قائم مهدی اولی به مومنین از خودشان است خداوند به وسیله او مشارق و مغارب زمین را فتح خواهد نمود؛ آنها امامانی به حق و با زبانی راستگو هستند پیروز کسی است که آنها را یاری کند و ذلیل کسی است که آنها را ذلیل کند (کفایة الاثر صفحه ۳۰۰)
روایت چهارم: سهل بن سعد ساعدی با سندی از پدرش نقل میکند که از فاطمه سلام الله علیها درباره ائمه پرسیدم گفت: از رسول خدا شنیدم که امامان پس از من به تعداد نقبای بنی اسرائیل هستند. (کفایة الاثر صفحه ۳۰۲)
روایت پنجم: محمود بن لبید با سندی نقل میکند هنگامی که رسول خدا رحلت کرد، حضرت فاطمه به قبور شهدا میآمد و قبر حمزه را زیارت میکرد و میگریست؛ در بعضی از روزها سر قبر حمزه حاضر شدم دیدم فاطمه علیها السلام مشغول گریه کردن است اندکی صبر کردم تا ساکت شد نزدش رفتم و سلام کردم و گفتم ای بزرگ زنان، رگهای قلبم را قطع کردی حضرت فرمود: ای ابا عمرو حق دارم گریه کنم پدرم را از دست دادم و چقدر مشتاق دیدار رسول خدا هستم. ابولبید میگوید: گفتم: آیا رسول خدا قبل از وفاتش نسبت به امامت و وصایت علی علیه السلام چیزی فرمود؟ حضرت فرمود: آیا روز غدیر را فراموش کردید گفتم اما به من بگو حضرت چه چیزی را به شما گفت. فاطمه گفت: خدا را گواه میگیرم از او شنیدم که فرمود او بهترین کسی است که در میان شما میگذارم. او امام و جانشین پس از من است و دو فرزندم و نه نفر از نسل حسین اگر از آنها پیروی کنید آنها را هدایتگر خواهید یافت؛ و چنانچه با آنها مخالفت ورزید اختلاف در میان شما تا روز قیامت خواهد بود ... به خدا سوگند چنانچه حق را به اهلش میسپردند و از عترت رسول خدا پیروی میکردند، دو نفر درباره خدا با هم اختلاف نمیکردند و امامت را نسل به نسل وارث میشدند تا هنگامی که قائم ما قیام کند نهمین شخص از فرزند حسین ... (کفایة الأثر صفحه ۳۰۳ تا ۳۰۴)