۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی

جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به جامعیت شریعت اسلام و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند.
کد خبر: ۷۷۱۳

به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به جامعیت شریعت اسلام و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند.

ایشان با بیان اینکه احکام شریعت اسلام تا روز قیامت غیرقابل نسخ و تغییر هستند، افزودند: خدا هر آنچه برای سعادت لازم بود را بیان کرده، هر موضوعی که در عالم رخ دهد، حکم آن در فقه اسلامی وجود دارد، از زندگی در اعماق دریا تا سکونت در فضا، هیچ حادثه ‌ای خارج از دایره شریعت نیست و احکام الهی نیز نسخ شدنی نیست، این دو تا اصل کلی و جامع به حوزه ها اطمینان می دهد که هیچ موضوعی در عالم اتفاق نمی افتد مگر اینکه حکمش در شریعت هست، منتها باید استنباط کرد، این دو اصل می گوید که آنچه الان موجود است اصول و قواعد کلی هستند که فقیه باید از آنها، استنباط درستی انجام دهد.

این دو اصل کلی حوزه را مطمئن می ‌کند که در_ شریعت سند هست، اصل نخست اینکه احکام اسلام تا قیامت و ظهور حضرت حجت (عج) پابرجا بوده و هرگز نسخ، تغییر یا تبدیل نخواهد شد.

خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که نه در گذشته، نه در حال، و نه در آینده هیچ‌گونه شبهه ‌ای نمی ‌تواند به عظمت علمی این کتاب الهی خدشه ‌ای وارد کند: ﴿لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾... .

شریعت را برای تمام زمان ‌ها ارائه کرده‌، به‌ گونه‌ ای که هیچ ‌کس نمی ‌تواند آموزه‌ های آن‌ها را ابطال کند. این اصل کلی است!

امام صادق (علیه‌السلام) نیز در فرمایش نورانی خود، حوزه‌ های علمیه را به #اجتهاد فراخوانده و فرموده‌اند: «عَلَیْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ التَّفْرِیع»، وظیفه ما بیان اصول کلی است ما هر چه مورد نیاز شماست را گفتیم و بر شماست که از این قوانین کلی، استنباط کنید، #مجتهد_پروری را وجود مبارک امام صادق ایجاد کرد، نه مسئله گویی را... .

بر اساس این دو اصل که «آنچه بشر تا قیامت به آن نیاز دارد، در دین بیان شده» و «آنچه ارائه شده، کُلیاتی است که وظیفه مجتهدین، استنباط احکام از آن‌هاست»، می ‌توان هم بانک‌ ها را اصلاح کرد، هم اقتصاد را سامان داد و هم روابط بین‌ الملل را بهبود بخشید.

فقه، به دلیل محدودیت‌های گذشته، آن‌طور که باید عرضه نشده است. به‌عنوان نمونه، درس‌ های فقهی ما معمولاً از #طهارت شروع می ‌شود و تا #امر_به_معروف ادامه می‌یابد، اما مباحثی مانند #جهاد که شامل موضوعاتی چون روابط اسلام با سایر کشورها، معاهدات، صلح، جنگ، #دفاع و #حمله است، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است... .

ایشان در پایان تاکید داشتند: حوزه‌ های علمیه باید با حفظ این اصول و گسترش_اجتهاد، پایایی خود را در تمامی عرصه‌ ها حفظ کنند.