به گزارش خیمه مگ، با توجه به اتفاقات اخیر کشور سوریه و تطبیق برخی از این اتفاقات با مسئله زمان ظهور در فضای مجازی، در این مطلب به انتشار مجموعهای از روایات معتبر از اهل بیت (علیهمالسلام) بهویژه از امام صادق و امام باقر (علیهماالسلام) در مورد عدم تعیین وقت ظهور و انتقاد از «وقتگذاران» می پردازیم که این روایات به وضوح نشان میدهند که اهل بیت(علیهمالسلام) هیچگاه برای ظهور مهدی موعود (عج) زمانی را مشخص ننموده و بر این باورند که هرگونه تعیین وقت، دروغ است.
روایت اول:
«اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ یَزِیدَ اَلصَّحَّافِ عَنْ مُنْذِرٍ اَلْجَوَّازِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: کَذَبَ اَلْمُوَقِّتُونَ مَا وَقَّتْنَا فِیمَا مَضَی وَ لاَ نُوَقِّتُ فِیمَا یَسْتَقْبِلُ» .
امام صادق علیه السلام: وقتگذاران دروغ میگویند. ما در گذشته وقتی تعیین نکردهایم و در آینده نیز وقتی تعیین نخواهیم کرد. «الغیبة (للطوسی)، جلد۱، صفحه۴۲۶»
حضرت در این روایت میفرمایند: «کَذَبَ الْمُوَقِّتُونَ»، به این معنا که وقتگذاران دروغ میگویند. این بیان صریح، تأکیدی بر عدم اعتبار تعیین وقت توسط افراد غیرمعصوم است.
روایت دوم:
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، إِنَّا أَهْلَ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ»
امام صادق علیه السلام: وقتگذاران دروغ میگویند، ما اهل بیت وقت تعیین نمیکنیم.«الکافی، ج۱، ص۳۶۸»
در این روایت نیز امام صادق (علیهالسلام) تصریح میکنند که اهل بیت (علیهمالسلام) وقت تعیین نمیکنند. این موضعگیری، نشاندهنده یک خط مشی ثابت در برابر کسانی است که به دنبال ایجاد توقعات نادرست هستند.
روایت سوم:
مرحوم کلینی در روایت موثق نقل کرده که امام باقر (علیهالسّلام) تعیینکنندگان وقت ظهور را سه مرتبه دروغگو خوانده است:
«الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِیمِ بْنِ عَمْرٍو (عُمَرَ) الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الْفَضْلِ (الفضیل) بْنِ یَسَارٍ عَنْ اَبِی جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟
فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّ مُوسَی (علیهالسّلام) لَمَّا خَرَجَ وَافِداً اِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ اَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا
صَنَعُوا فَاِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَی مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَاِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِیثَ فَجَاءَ عَلَی خِلَافِ مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ تُؤْجَرُوا مَرَّتَیْنِ».
فضیل بن یسار گوید: به امام باقر (علیهالسّلام) عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقتگذاران دروغگویند، وقتگذاران دروغگویند، وقتگذاران دروغگویند.
همانا موسی (علیهالسّلام) چون (در طور سینا) به پروردگار خود برای پیغام بردن وارد شد، قومش را وعده سی روز داد، و چون خدا ده روز بر سی روز افزود قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد، و کردند
آنچه کردند (یعنی گوسالهپرست شدند) پس اگر ما خبری به شما گفتیم و طبق گفته ما واقع شد، بگوئید: خدا راست فرموده است و اگر به شما خبری گفتیم و بر خلاف گفته ما واقع شد، بگوئید: خدا راست فرموده
است تا دو پاداش گیرید. «الکافی، ج۱، ص۳۶۸»
امام باقر (علیهالسلام) در این روایت با تأکید بر دروغگویی وقتگذاران، داستان موسی (علیهالسلام) را بهعنوان مثالی مطرح میکنند. این روایت بهخوبی نشان میدهد که سوءتفاهمات و شایعات پیرامون ظهور میتواند به انحرافات اعتقادی منجر شود.
روایت چهارم:
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ عَنْ اِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ: سَاَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ اَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ
سَاَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ اَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَتْ فِی التَّوْقِیعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (علیهالسّلام) اَمَّا مَا سَاَلْتَ عَنْهُ اَرْشَدَکَ اللَّهُ وَثَبَّتَکَ...
وَاَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ وَکَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...»
اسحاق بن یعقوب میگوید: از محمّد بن عثمان عمری درخواست کردم نامهای را که مشتمل بر مسائل دشوارم بود برساند و توقیعی به خط مولای ما صاحب الزّمان (علیهالسّلام) چنین صادر شد:
خداوند تو را ارشاد کند و پایدار بدارد،..
و امّا ظهور فرج، آن با خدای تعالی است و تعیینکنندگان وقت دروغ میگویند.«کمال الدین ج ۲ ص ۴۸۴»
در این توقیع از امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) به اسحاق بن یعقوب، مجدداً بر دروغ بودن وقتگذاران تأکید شده و این نکته که ظهور فرج به دست خداوند است، مورد تأکید قرار میگیرد.
روایت پنجم:
«اَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ اَحْمَدَ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَی الْعَبَّاسِیِّ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ اَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: یَا مُحَمَّدُ مَنْ
اَخْبَرَکَ عَنَّا تَوْقِیتاً فَلَا تَهَابَنَّ اَنْ تُکَذِّبَهُ فَاِنَّا لَا نُوَقِّتُ لِاَحَدٍ وَقْتاً».
محمّد بن مسلم میگوید: امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: ای محمّد هر کس از جانب ما تعیین وقت را به تو خبرداد نگران نباش از این که او را دروغ پنداری؛ زیرا ما برای احدی وقتی را تعیین نمیکنیم. «الغیبة النعمانی ۲۸۹»
امام صادق (علیهالسلام) به صراحت میفرمایند که اگر کسی از جانب آنها زمان ظهور را تعیین کند، میتوان او را دروغگو دانست. این موضع، بهویژه به کسانی که در صدد سوءاستفاده از این مسئله هستند، هشدار میدهد.
نتیجهگیری
این روایات بهروشنی از عدم تعیین وقت برای ظهور مهدی موعود (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) توسط اهل بیت (علیهمالسلام) حکایت دارند و به جامعه شیعه یادآور میشوند که هرگونه ادعای خلاف این، ناشی از دروغ و فریب است.
با توجه به این روایات، لازم است تا مؤمنان از پیروی از چنین ادعاهایی خودداری کنند و به جای آن، به تقویت ایمان و عمل صالح بپردازند تا در زمان ظهور، در صف یاران واقعی آن حضرت باشند.