به گزارش خیمه مگ،حجتالاسلام زهیر انصاریان، در اولین دوره مقدماتی تربیت مدرس اندیشه و آثار شهید آیتالله مرتضی مطهری که امروز در سالن جلسات انجمنهای علمی حوزههای علمیه برگزار شد، اظهار کرد: طبیعی است که دانشجویان و پژوهشگران، در آغاز آشنایی با اندیشههای یک دانشمند، ابتدا با اجزای فکری او آشنا میشوند. این آشنایی معمولا از طریق مطالعهی کتابهای او، به صورت برنامهریزی شده و مرحله به مرحله صورت میگیرد.
وی افزود: به عنوان مثال، در یک سیر مطالعاتی مرسوم از آسان به مشکل شهید مطهری، ممکن است ابتدا کتاب «آزادی معنوی» و سپس کتابی مانند «جاذبه و دافعه» مطالعه شود. این رویکرد، نوعی جزءخوانی یا بخشخوانی از آثار این دانشمند است. برای کسی که برای اولین بار با اندیشههای او آشنا میشود، ضروری است که هر جزئیات را به دقت مطالعه کند، در مورد آن بحث کند و کار کند تا به درک صحیحی از اندیشههای این دانشمند برسند.
این استاد حوزه علمیه گفت: اما این روش، به ویژه برای کسی که میخواهد اندیشههای یک دانشمند را به دیگران معرفی کند، کافی نیست. اجزای فکری یک دانشمند، تنها سلولهای تشکیلدهندهی یک موجود زندهی فکری نیستند، بلکه با هم ارتباط ارگانیک و تنگاتنگی دارند. این اجزا به صورت مجزا در کنار هم قرار نگرفتهاند، بلکه با هم در ارتباط هستند و یک کل واحد را تشکیل میدهند.
حجتالاسلام انصاریان ادامه داد: این ارتباط بین اجزا، ارزش افزودهای به کل اندیشهها میبخشد و ما را با یک موجود زندهی فکری مواجه میکند. این موجود زندهی فکری، فراتر از مجموع اجزای تشکیلدهندهی آن است. اگر اندیشههای یک متفکر به صورت ارگانیک و یکپارچه به هم پیوند خورده باشند، مانند یک موجود زنده، میتوان انتظار داشت که این اندیشهها حتی پس از مرگ او نیز ادامه یابند و بالندگی داشته باشند.
وی افزود: این دیدگاه، یعنی «زنده دانستن اندیشه»، به این معنی است که ارتباط بین اجزای مختلف اندیشه، به خلق مفاهیم و ایدههای جدید منجر میشود. ما به عنوان مروجین اندیشه علامه شهید مرتضی مطهری، باید به زنده بودن و پویایی این اندیشه اعتقاد راسخ داشته باشیم؛ زیرا این زنده بودن، ناشی از ارتباط عمیق و پیوند بین اجزای مختلف اندیشههای اوست.
این استاد حوزوی گفت: هنگام معرفی اندیشههای شهید مطهری به مخاطبان، باید تلاش کنیم تا این زنده بودن، انسجام و ارتباط ارگانیک بین اجزای مختلف اندیشههای او را به گونهای قابل فهم برای مخاطب منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: برای مثال، اگر شما تجربه تدریس آثار شهید مطهری را داشتهاید، چه رویکردی برای معرفی و تدریس این آثار در نظر میگیرید تا این انسجام و پویایی اندیشههای ایشان به مخاطبان منتقل شود. برخی، شهید مطهری را صرفاً به عنوان شخصیتی با مواضع اخلاقی میشناسند و به عمق و انسجام نظام فکری او توجه نمیکنند.
حجتالاسلام انصاریان گفت: ما که مسئولیت ترویج اندیشههای ایشان را بر عهده داریم، وظیفه اصلیمان این است که نشان دهیم شهید مرتضی مطهری دارای یک نظام فکری منسجم و سازمانیافته است. این منظومه فکری دارای شبکهای از مفاهیم مرتبط به هم است که از اصول و بنیانهای اساسی او سرچشمه میگیرد و به نتایج و برآیندهای مشخصی میرسد.
وی در پایان گفت: کسی که میتواند این انسجام فکری را در اندیشههای شهید مرتضی مطهری نشان دهد، به بهترین وجه وظیفه ترویج افکار او را انجام داده است. به جای تکرار صرف، باید تلاش کنیم تا این منظومه فکری را به مخاطبان خود بشناسانیم.