به گزارش خیمه مگ،حجتالاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(ع) در گفتگو یی با اشاره به تولید نماهنگ و سرودمداحیهای مرتبط با امام زمان اظهارداشت: بی تردید چهرههای سرشناس در حوزه فرهنگ، هنر و مداحی برای معرفی منجی میتوانند اثرگذار و جریانساز باشند. یکی از ابزارهایی که در فرهنگ دینی به خصوص مهدویت باید آن را تعمیق دهیم، استفاده از ابزار هنر است.
وی ادامه داد: قطعاً افرادی که در عرصه هنر توانمند هستند، بهتر میتوانند محتوا را برای تعمیق و ترویج این فرهنگ ارائه کنند، منتهی محتوا باید هنری دیده شود. متأسفانه هم اکثر چهرههای مهدوی ما با ابزار هنر آشنا نیستند و هم خیلی از هنرمندان ما با معارف مهدوی آشنایی لازم را ندارند؛ از این رو، باید در این عرصه کادرسازی و شبکهسازی انجام شود تا اثری را که میخواهیم بر جای بگذاریم.
نصوری تصریح کرد: اگر به فیلمهای غرب به منظور تخریب چهره امام زمان(عج) نگاه کنید، درخواهید یافت که چقدر تأثیرگذار هستند و چقدر صحبتهای شخصیتها در قالب گفتمانهای سمیناری یا سخنرانی تأثیرگذار هستند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(ع) افزود: باید توجه داشت این چهرهها در تعمیق و تبیین مطالب مهدوی برای کودک و نوجوان اثرگذاری مضاعف دارند. ما باید طرح مطالب مهدوی را از مهد کودکها و پیش دبستانیها شروع کنیم تا در نوجوانی اثرگذاری لازم را داشته باشد و در سنین جوانی خروجی مناسب بدهد و زندگی انسان را تحت تأثیر داشته باشد.
وی گفت: در این میان بیشک کار معرفی و شناساندن امام زمان (عج) به کودکان و نوجوانان با استفاده از الگوهای مثبت، تأثیری مضاعف خواهد داشت. در حال حاضر چهرههایی نظیر خاله شادونه، عمو پورنگ و امثالهم، خوب با کودکان ارتباط گرفته و بر آنها تأثیر گذاشتهاند. در فضای بینالمللی هم بسیاری از بازیگران، فوتبالیستها و ... کنش و رفتارشان در میان کودکان تاثیرگذار است.
نصوری افزود: علاوه بر این شخصیتسازی و شخصیت پردازیِ عروسکی نیز میتواند در این زمینه مفید فایده واقع شود. الان ما بحث عروسک هایامید را داریم که میتوانند برای معرفی آرزوهای منتظرانه به کار گرفته شوند؛ چه ایرادی دارد عروسکها را به کمک تبلیغ و ترویج مهدویت برای کودکان بیاوریم؟! اخیراً بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) اقدام به این کارها کرده است و تلاش دارد ظرفیتهای جذاب از این دست را برای انس بچهها با امام زمان(عج) به کار بگیرد برای مثال ما شاهد بودیم عروسک «جناب خان» در برنامه تلویزیونی «خندوانه» چقدر جریان ساز شد و توانست با مردم و مخاطبانی از گروههای مختلف ارتباط بگیرد وقتی چنین ظرفیتی در کار هنری و عروسکی وجود دارد چرا شخصیتسازی مهدوی و برای تعمیق مهدویت در کودکان و نوجوانان از آن استفاده نکنیم؟
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(ع) گفت: قطعاً افراد شاخص در شکل دهی و جهت دهی کودکان و نوجوانان نسبت به این قضایا بیتأثیر نیستند چون بچهها به شدت نسبت به شخصیتهای شاخص الگوپذیر هستند. قطعاً اگر ما بتوانیم از این شخصیتهای مثبت و اثرگذار در این زمینه استفاده کنیم، بچهها نیز با لذت و زیبایی محتوا را پذیرفته و جذب میشوند.
وی با طرح این نکته که چگونه باید از چهرهها برای معرفی امام زمان استفاده کرد گفت: البته کیفیت کار هم مهم است و نباید به گونهای باشد که شخصیت و مفهوم منجی، تحت تأثیر چهرهها قرار نگیرد و این شخصِ چهره نباشد که در میدان توجهات قرار میگیرد بلکه او در خدمت عرضه معارف قرار بگیرد. لذا اولاً باید بحث منجی گرایی و موعودباوری را از متن زندگی بچهها شروع کنیم. در سطح جامعه نیز افراد نخبه و شاخص باید برنامهریزی شده به این عرصه ورود کنند و از چهرههای اثرگذار در جامعه کادرسازی و شبکهسازی شود.
نصوری گفت: ما باید با تشویق و سازوکار مناسب چهرهها را به میدان تبیین مباحث مهدوی به کودکان و نوجوان وارد کنیم باید مراقب باشیم تا این بهرهگیری از ظرفیت اثرگذاریِ چهرهها ضد تبلیغ نشود و اثر سوء و منفی بر جای نگذارد.