به گزارش خیمه مگ،در ماه مبارک رمضان، هر روز با «راهنمای رمضان» همراه شما هستیم؛ این مجموعه با بیان احکام شرعی مربوط به ماه مبارک رمضان به همراه نظرات مراجع عظام تقدیم شما فرهیختگان می شود.
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدتقی محمدی شیخ:
* احکام پرداخت فدیه روزه در بیماری های دائمی
* یکی از سؤالاتی که پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مردم به کرات مطرح میکنند، این مسئله است که: شخصی که در سال گذشته به علت بیماری توفیق روزهداری نداشته است، وظیفهاش چیست و چه باید بکند؟
چنانچه بیماری فرد جنبه دائمی داشته باشد، یعنی از ماه رمضان سال قبل تا ماه رمضان سال بعد، امکان قضای روزه - حتی به صورت پراکنده، حتی هفتهای یک روز یا ماهی دو تا سه روز - برای او وجود نداشته باشد، این شخص روزه قضا ندارد.
در چنین حالتی، تنها وظیفهاش این است که برای هر روز، یک مُد طعام (معادل هفتصد و پنجاه گرم گندم، آرد، نان، برنج یا خرما) به فقیر بدهد.
سؤال مهمی که در این زمینه مطرح میشود این است: آیا واجب است؟ آیا میتوان قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد این مُد طعام را پرداخت کرد، در حالی که یقین داریم امکان قضای روزه وجود ندارد؟
در این مورد، بین مراجع عظام تقلید دو دیدگاه وجود دارد:
۱. برخی از مراجع عظام تقلید، از جمله حضرت آیتالله مکارم شیرازی، حضرت آیتالله فاضل لنکرانی و حضرت آیتالله بهجت (رحمة الله علیه) میفرمایند: اشکالی ندارد و میتوان پیش از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، فدیه را پرداخت نمود.
۲. اما سایر مراجع معظم تقلید، از جمله مقام معظم رهبری میفرمایند: هنگامی که شب اول ماه رمضان سال آینده فرا رسید، از آن زمان به بعد، پرداخت این مُد طعام باید صورت گیرد و پرداخت قبل از آن کفایت نمیکند.
* سؤال از دیگر از سؤالاتی که پیرامون روزه مطرح میشود، مربوط به افرادی است که در سال گذشته به دلایلی چون بیماری، مسافرت، یا عذر شرعی زنان، موفق به روزهداری نشدهاند. وظیفه این افراد چیست؟
طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، اگر فرد روزههای خود را قضا کند، وظیفه خاصی ندارد؛ اما اگر قضای روزه را تا رسیدن ماه رمضان سال بعد انجام ندهد، علاوه بر قضای خود روزه، باید برای هر روز یک مُد طعام (معادل ۷۵۰ گرم گندم یا معادل آن) به عنوان کفاره تأخیر نیز پرداخت نماید.
در اینجا سؤالی مطرح میشود: آیا قضا کردن روزه تا پیش از ماه رمضان سال بعد واجب است؟
در این مورد، مراجع عظام تقلید نظرات متفاوتی دارند:
۱. برخی از مراجع مانند آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله فاضل لنکرانی فتوا دادهاند که بله، قضای روزه تا پیش از ماه رمضان بعدی واجب است.
۲. برخی دیگر از مراجع مانند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیتالله وحید خراسانی احتیاط واجب میدانند که قضای روزه تا پیش از ماه رمضان بعدی انجام شود.
۳. بعضی از مراجع همچون آیتالله خویی و آیتالله سیستانی، قضای روزه پیش از ماه رمضان بعدی را مستحب میدانند، نه واجب.
نتیجه آنکه طبق نظر مشهور، افراد باید روزههای قضای خود را پیش از رسیدن ماه رمضان بعدی به جا آورند. اگر این کار را انجام ندهند، طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، علاوه بر قضای روزه، برای هر روز باید یک مُد طعام به عنوان کفاره تأخیر پرداخت نمایند.
* سؤال از دیگر از سؤالاتی که پیرامون روزه مطرح میشود، مربوط به افرادی است که در سال گذشته به دلایلی چون بیماری، مسافرت، یا عذر شرعی زنان، موفق به روزهداری نشدهاند. وظیفه این افراد چیست؟
طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، اگر فرد روزههای خود را قضا کند، وظیفه خاصی ندارد؛ اما اگر قضای روزه را تا رسیدن ماه رمضان سال بعد انجام ندهد، علاوه بر قضای خود روزه، باید برای هر روز یک مُد طعام (معادل ۷۵۰ گرم گندم یا معادل آن) به عنوان کفاره تأخیر نیز پرداخت نماید.
در اینجا سؤالی مطرح میشود: آیا قضا کردن روزه تا پیش از ماه رمضان سال بعد واجب است؟
در این مورد، مراجع عظام تقلید نظرات متفاوتی دارند:
۱. برخی از مراجع مانند آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله فاضل لنکرانی فتوا دادهاند که بله، قضای روزه تا پیش از ماه رمضان بعدی واجب است.
۲. برخی دیگر از مراجع مانند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیتالله وحید خراسانی احتیاط واجب میدانند که قضای روزه تا پیش از ماه رمضان بعدی انجام شود.
۳. بعضی از مراجع همچون آیتالله خویی و آیتالله سیستانی، قضای روزه پیش از ماه رمضان بعدی را مستحب میدانند، نه واجب.
نتیجه آنکه طبق نظر مشهور، افراد باید روزههای قضای خود را پیش از رسیدن ماه رمضان بعدی به جا آورند. اگر این کار را انجام ندهند، طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، علاوه بر قضای روزه، برای هر روز باید یک مُد طعام به عنوان کفاره تأخیر پرداخت نمایند.