به گزارش خیمه مگ،این دورهها در بستر «سامانه آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی» اجرا میشود؛ «استفاده از جایگاه استادی حضرت آیتالله خامنهای»، «بهرهگیری از الگوهای آموزشی بدیع و روزآمد» همچنین «استفاده از ظرفیت آموزش مجازی»، «اقدامات ابتکاری در آموزش مجازی»، «به خدمت گرفتن هنر و رسانه در امر آموزش»، «مسئلهمحوری»، «توجه به اقتضائات گروههای سنی، تفاوتهای جنسیتی و نقشهای اجتماعی مخاطبین»، «تعاملی بودن» و «استفاده از رهیاران آموزشی و همراهی ایشان با فراگیران در طی مسیر آموزش» از ویژگیهای طراحی و اجرای دورههای این مؤسسه است
.
مخاطبین اصلی این دورهها، گروههای بزرگ «دانشجویان و طلاب»، «بانوان» و«نوجوانان» سراسر کشور میباشند.
اینک به فضل الهی یازدهمین فراخوان عمومی دورههای آموزشی این مؤسسه در بهار سال ۱۴۰۴ به قرار زیر است: الف) دورههای عمومی
ردیف | موضوع دوره | فراگیران | مدت دوره | موعد آغاز | |
۱ | کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | عمومی | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲ | اکسیر مقاومت | عمومی | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۳ | نجوای حریم (عفاف و حجاب) |
بانوان | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۴ | ایدهآلی برای زن | بانوان | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۵ | گنج پنهان (خودسازی) |
نوجوانان | ۱۶ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۶ | شبیه حاج قاسم | نوجوانان | ۱۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۷ | عصر جدید عالم (ماهیت انقلاب اسلامی) |
عمومی | ۳۵ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۸ | روایت مادری | بانوان | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۹ | قهرمان من (علم و پیشرفت) |
نوجوانان | ۱۵ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۰ | جنگ شناختی | دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۱ | بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی | عمومی | ۱۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۲ | هویت ملی | دانشجویان و طلاب | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۳ | دشمن شناسی | دانشجویان و طلاب | ۱۳ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۴ | تاریخ معاصر | دانشجویان و طلاب | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۵ | زن و خانواده | دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۶ | انقلاب اسلامی | دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۷ | احکام نماز و روزه | نوجوانان، والدین، مربیان، دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۸ | احکام خمس | نوجوانان، والدین، مربیان، دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۱۹ | احکام عبادات | نوجوانان، والدین، مربیان، دانشجویان و طلاب | ۲۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۰ | نهجالبلاغه | عمومی | ۲۵ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۱ | حدیث زندگی | عمومی | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ |
الف) دورههای تخصصی
ردیف | موضوع دوره | فراگیران | مدت دوره | موعد آغاز | |
۲۲ | اندیشه قرآنی | دانشجویان و طلاب | ۵۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۳ | اندیشه اقتصادی | طلاب سطح ۲ و ۳ و ۴، دانشجویان ارشد و دکتری و دانشآموختگان حوزوی و دانشگاهی در رشته علوم سیاسی | ۳۲ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۴ | صراط (سیاست سازی و سیاست فهمی در اندیشه آیتالله خامنهای) |
طلاب سطح ۴، دانشجویان ارشد و دکتری و دانشآموختگان حوزوی و دانشگاهی در رشته علوم سیاسی |
۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۵ | اندیشه حقوقی و قضایی | طلاب سطح ۳ و ۴، دانشجویان ارشد و دکتری، دانشآموختگان حوزوی و دانشگاهی در رشتههای حقوق، فقه و حقوق و علوم قضایی | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۶ | حیات اجتماعی و سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام (تاریخ اسلام) |
دانشجویان و طلاب | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۷ | فقه سیاسی | طلاب سطح ۳ و ۴، دانشجویان ارشد و دکتری و دانشآموختگان حوزوی و دانشگاهی در رشتههای فقه، علوم سیاسی و انقلاب اسلامی | ۵۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۸ | اندیشه سیاسی | طلاب سطح ۲ و ۳ و ۴، دانشجویان ارشد و دکتری و دانشآموختگان حوزوی و دانشگاهی در رشته علوم سیاسی | ۳۰ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ | |
۲۹ | تعلیم و تربیت | دانشجویان و طلاب | ۱۵ ساعت | اردیبهشت ۱۴۰۴ |
نکات مهم:
۱. داوطلبین محترم میتوانند از بین دورههای عمومی و تخصصی حدأکثر دو دوره را انتخاب کنند.
۲. مهلت ثبت درخواست پذیرش: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
۳. در دورههای تخصصی با توجه به محدودیت ظرفیت، در صورت پذیرش در دوره (بر اساس بررسی معیارهایی چون تناسب سوابق علمی با موضوع دوره و در صورت نیاز شرکت در آزمون و مصاحبه) به پذیرفتهشدگان اطلاعرسانی خواهد شد.
۴. بعد از اتمام دوره و شرکت و قبولی در آزمون پایانی، گواهی پایان دوره آموزشی برای فراگیران صادر خواهد شد.
۵. پیوند ثبت درخواست پذیرش در دورهها: amozesh.mpfe.ir معرفی دورههای آموزشی:
۱. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
این دوره بر اساس متن و محتوای کتاب مزبور است. این کتاب مجموعه سخنرانیهای آیتالله خامنهای در ماه رمضان ۱۳۵۳ هجری شمسی است و در آن مبانی فکری نظام اسلامی در محورهای ایمان، توحید، نبوت و ولایت مطرح شده است. ۲. اکسیر مقاومت
دورهای ویژه دانشجویان و طلاب میباشد، که در آن سعی شده فرصتی را برای پرداختن به مسائل مهم و کاربردی پیرامون مبانی و مفاهیم اساسی نظریه مقاومت، چرایی و تحلیل آن از منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای بهوجود آورد. ۳. نجوای حریم (عفاف و حجاب)
دورهای است برای بانوان که در آن به پرسشهای آنان درباره چرایی حجاب، ارتباط بین دو جنس، سیر تطور عفاف و حجاب در طول تاریخ، رویکرد و سیاستهای تمدن غربی درباره زنان، چگونگی گسترش این سیاستها در جهان و آثار اجرای آن، دستاوردهای حجاب برای زنان و جامعه، نسبت حجاب با پیشرفت، راهبردهای ترویج حجاب و وظایف حاکمیت و مردم در این زمینه، براساس منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای پاسخ میدهد. ۴. ایدهآلی برای زن
این دوره آموزشی با تمرکز بر مسئلههای زنان در موضوع یافتن ایدهآلی برای زن مسلمان ایرانی، از جمله چرایی اهمیت مسئله زن، کیفیت نگاه شرقی و غربی به زن، چیستی نقشه جامع هویت زن مسلمان ایرانی و چگونگی دستیابی به آن و...، فرصتی را برای یافتن پاسخ این مسائل از نظام فکری حضرت آیتالله خامنهای ایجاد میکند. ۵. گنج پنهان (خودسازی)
دوره آموزشی گنج نهان، دورهای فشرده وکاربردی برای نوجوانان است که به چیستی و چرایی موضوع «خودسازی» پرداخته و راهکارهای عملیاتی این طریق پر فراز و نشیب را از منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای پیش روی مخاطب نوجوان خود میگشاید. ۶. شبیه حاج قاسم
دورهای ست که در آن نوجوانان دختر و پسر به ضرورت و ارزش داشتن اسوه حسن پی برده و در جریان آشنایی با شخصیت حاج قاسم سلیمانی نسبت به طی کردن راه او و الگو قرار دادن ایشان انگیزهمند میشوند. ۷. عصرجدید عالم (ماهیت انقلاب اسلامی)
در این دوره آموزشی سعی شده فرصتی را برای پرداختن به مسئلههای پُردامنه پیرامون مبانی، ماهیت، مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم و تحلیل و تفسیر آنها از نظام فکری حضرت آیتالله خامنهای بهوجود آورد. ۸. روایت مادری
این دوره آموزشی با تمرکز بر مسئلههای زنان در موضوع مادری از جمله: نقش و جایگاه زن در نظام خلقت، چرایی مسئولیت مادری برای زن، چگونگی موفقیت در این نقش، الگوی یک زن مسلمان و ... فرصتی را برای یافتن پاسخ این مسائل و آشنایی با مجموعهای از مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در موضوع زن و مادری، در نظام فکری حضرت آیتالله خامنهای ایجاد میکند. ۹. قهرمان من (علم و پیشرفت)
این دوره ویژه نوجوانان دختر و پسر میباشد، که تلاش میکند نوجوانان عزیز و آیندهساز کشور را با ابعاد مسئله پیشرفت کشور، راز پیشرفت و چگونگی گام برداشتن در این مسیر آشنا کند و به پرسشهای پرتکراری که در فضای فکری نوجوانان امروز پیرامون این موضوع مهم وجود دارد، از بیان حضرت آیتالله خامنهای پاسخ گوید. ۱۰. جنگ شناختی
دوره آموزشی جنگ شناختی، دورهای است برای اقشار مختلف بهویژه نخبگان دانشگاهی و حوزوی که با هدف شناخت ماهیت و مؤلفههای این شکلِ جدید از جنگ، برگزار میشود. طراحی این دوره با توجه به تأکیدات حضرت آیتالله خامنهای مبنی بر شناخت و نحوه مقابله در این جنگ میباشد. ۱۱. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
در این دوره ضمن مرور و بررسی جامع متن بیانیه، مهمترین مفاهیم، مبانی و راهبردهای تحقق توصیههای هفتگانه بیانیه مطرح و بحث خواهدشد. ۱۲. هویت ملی
این دوره با هدف آشنایی فرهیختگان و پژوهشگران با چیستی مفهوم هویت ملی، ابعاد و مؤلفههای آن، چالشهای هویت ملی، راهبردهای تثبیت هویت ملی و آشنایی با نظام مسائل و موضوعات عرصه هویت ملی در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای طراحی شده است. ۱۳. دشمن شناسی
دوره «دشمنشناسی» به بررسی راهبردها، ساختارها و اهداف جریانهای سلطه جهانی میپردازد. شرکتکنندگان در این دوره با مراکز تصمیمگیری امپراطوری غرب، تکنیکهای نفوذ، مدلهای عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی آشنا میشوند. هدف این دوره، افزایش بصیرت و توان تحلیل نیروهای فرهنگی، رسانهای و فعالان اجتماعی در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن است. ۱۴. تاریخ معاصر
این دوره آموزشی ضمن ارائه دیدگاههای حضرت آیتالله خامنهای در مورد تاریخ و تاریخنگاری، مهمترین وقایع تاریخ معاصر به صورت تحلیل تاریخی ارائه و مطرح خواهدشد. ۱۵. زن و خانواده
در این دوره، فراگیر با مختصات اندیشه معظمله در موضوع زن و خانواده آشنا میشود. این دوره با محوریت موضوعاتی نظیر هویت زن در اسلام، هویت زن در فرهنگ و تمدن غرب، هویت اجتماعی بانوان، نقش خانوادگی زن، اهمیت و کارکرد خانواده در جامعه پردازی اسلامی، سهم و نقش بانوان در پیشرفت جامعه، دستاوردهای بانوان در جامعه ایرانی، الگوی مطلوب حضور اجتماعی زنان ارائه خواهد شد. ۱۶. انقلاب اسلامی
در این دوره، علاوه بر ارائه تعریف جامعی از انقلاب اسلامی و ارائه دیدگاههای مختلف در این زمینه، الگوی مفهومی جامع انقلابیگری مطرح و مباحثی چون تعریف و رویکردهای انقلابینماها تبیین خواهدشد. ۱۷. احکام نماز و روزه
دوره احکام نوجوانان، براساس فتاوای حضرت آیتالله خامنهای برای اولین بار طراحی شده و اجرا خواهد شد. این دوره به مسائلی در باب تقلید، بلوغ، طهارات و نجاسات، نماز و روزه و... میپردازد. ۱۸. احکام خمس
دوره آموزشی احکام خمس شامل مسائل مهم و مورد ابتلاء در موضوع خمس و منطبق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی خامنهای است. ۱۹. احکام عبادات
دوره آموزشی احکام عبادات حاوی مسائل مهم و مورد ابتلاء در ابواب عبادات است که مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای است. ۲۰. نهجالبلاغه
در این دوره، مجموعهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای پیرامون نهجالبلاغه و مجموعهای از این بیانات و درسها در تفسیر خطبهها و برخی حکم نهجالبلاغه ارائه خواهد شد. ۲۱. حدیث زندگی
حضرت آیتالله خامنهای از ابتدای شروع تدریس خارج فقه در بهار سال ۱۳۶۹ در ابتدای هر درس شروحی راجع به احادیث اخلاقی مطرح کردهاند که در این دوره بخشی از آنها در چهار گروه رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با دنیا خدمت معرفت جویان عزیز ارائه میشود. توضیحات بیشتر درباره دورههای آموزشی تخصصی فوق الذکر:
۲۲. اندیشه قرآنی
این دوره، با هدف دستیابی به منطق و مرجعیّت قرآنی اندیشهها، تصمیمات و عملکردهای آیتالله خامنهای از گذر شناخت روش و بینش قرآنی معظمله پیریزی شده است. بر این اساس در دوره مزبور به موازات تبیینی تخصصی از مبانی، روشها و رویکردهای تفسیری و تدبّری ایشان، تحلیل و پردازش قرآنی از موضوعات گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و... در بیانات و مکتوبات معظمله به مخاطبان و فراگیران دوره تعلیم داده میشود. ۲۳. اندیشه اقتصادی
دورهای برای جوانان و فعالان فرهنگی و اقتصادی است که به موضوعاتی همچون تعریف، جایگاه و اهمیت اقتصاد در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای، مبانی اقتصاد انقلاب اسلامی، اقتصاد انقلاب اسلامی و مبانی آن در قانون اساسی، اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقایسه الگوی اقتصادی انقلاب اسلامی با دیگر نظامها، وضعیتشناسی اقتصاد ایران شامل مقایسه تطبیقی اقتصاد ایران قبل و بعد از انقلاب، چالشها و آسیبهای اقتصاد انقلاب اسلامی، ظرفیتهای کشور، راهبرد کلان حضرت آیتالله خامنهای در حوزه اقتصاد از جمله اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و همچنین حکمرانی اقتصادی معظمله شامل سیاستهای کلی نظام، شعارهای سال و نهادهای اقتصادی خواهد پرداخت. ۲۴. صراط (سیاستسازی و سیاست فهمی در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای)
«صراط» نقشی برجسته در استعارههای شناختی متفکران مسلمان از جمله حضرت امام خمینی رحمهالله و حضرت آیتالله خامنهای دارد. در این دوره آموزشی تلاش شده است خوانشی صراطی از زبان سیاسی، اندیشه سیاسی و تحلیل سیاسی حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی ارائه دهد. «صراط» در این قالب سیاست به صورت صراطی فهمیده و فهمانده میشود؛ ضمن تحلیل وضعیت گذشته و حال، به توصیهی عملی و سیاستسازی آینده میپردازد و شکاف نظریه و عمل را پر میکند. ۲۵. اندیشه حقوقی و قضایی
این دوره با هدف تبیین خطوط اصلی نظام فکری حضرت آیتالله خامنهای در حوزه حقوق و قضاء و آشنایی با رهنمودها، تدابیر و نوآوریهای ایشان برگزار میشود. دوره مزبور مشتمل بر مباحثی همچون فلسفه حقوق، شئون و اختیارات رهبری و نسبت آن با قوای سه گانه و شوراهای فراقوهای، حقوق عامه، آزادیهای مشروع، فقه و حقوق جزائی، حقوق بینالملل، حقوق انتخابات، حقوق زن، اندیشه و تدابیر قضایی رهبری، بررسی فتاوای رهبری و مسائل مستحدثه حقوق مدنی، کیفری و اداری، ولایت فقیه و حکم حکومتی، قانون و قانونگذاری، حقوق محیط زیست و... است. ۲۶. حیات اجتماعی و سیاسی ائمه اطهار علیهمالسلام (تاریخ اسلام)
این دوره مشتمل بر ارائه دیدگاه های حضرت آیتالله خامنهای در رابطه با حوادث تاریخی صدر اسلام، سیره سیاسی اجتماعی پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و همچنین سیره حکومتی امیرالمومنین علیهالسلام ، تحلیل ماجرای صلح امام حسنعلیهالسلام، بررسی ابعاد و زوایای حادثه عاشورا و قیام امام حسین علیهالسلام و بررسی عبرتهای عاشورایی میباشد. همچنین حیات اجتماعی سیاسی سایر ائمه اطهار علیهمالسلام نیز از زاویه نگاه ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این دوره تلاش شده است تا محوریت مباحث و سرفصلهای ارائه شده بر اساس کتب تاریخی و بیانات معظمله در رابطه با مسائل مذکور باشد. ۲۷. فقه سیاسی
این دوره با هدف آشنایی فرهیختگان و پژوهشگران با مبانی و مفاهیم فقه سیاسی در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای و پاسخگویی نظام مند و روشمند مبتنی بر روش اجتهادی به مسائل سیاسی جهان اسلام طراحی شده است. ۲۸. اندیشه سیاسی
این دوره با هدف آشنایی فرهیختگان و محققان با نظام موضوعات، ابعاد و مولفههای اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای طراحی شده است. ۲۹. تعلیم و تربیت
در این دوره، فراگیر با کلیات اندیشه معظمله در موضوع تعلیم و تربیت و محورهایی نظر چیستی تعلیم و تربیت، جایگاه و کارکرد آموزش و پرورش در جامعهپردازی اسلامی، اهداف آموزش و پرورش، ارکان تعلیم و تربیت و جایگاه معلم در امر تعلیم و تربیت آشنا میشود.