یازده روز از آغاز عملیات تاریخساز و حماسهآفرین ملت مظلوم فلسطین علیه دژخیمان سفاک رژیم غاصب صهیونیستی میگذرد؛ عملیات مهیب و بیسابقهای که طوفان الاقصی نام گرفت.
از زمان آغاز این عملیات مهم، شور و تکاپوی خاصی در میان هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور به وجود آمد. عملیات تاریخی طوفان الاقصی آغازی بر کنشگری فعال و موثر هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور در همراهی با ملت مظلوم و حماسهساز فلسطین بود. به این ترتیب، هنرمندان با آثارشان به میدان آمدند تا جلوههایی از رشادت، مظلومیت و مقاومت غیورمردان و شیرزنان فلسطینی را در عملیات علیه رژیم کودککش صهیونیستی به تصویر بکشند.
بر این اساس، میتوان گفت که کنشگری موثر هنرمندان تجسمی در همراهی با عملیات تاریخساز طوفان الاقصی نشانگر پویایی و زایایی هنرهای تجسمی است. چه اینکه هنر در هر یک از اقسام خود باید آینه تمامنمای زمان و زمانه خود باشد و اساسا هنری که پا به پای وقایع و تحولات روز عالم حرکت نکند و نسبت به آنچه در اقصی نقاط کره خاکی میگذرد بیتفاوت باشد، هنری بلاوجه و بلاکارکرد محسوب میشود که حیات، پویایی و زایایی خود را از دست داده است.
از سوی دیگر، این کنشگری موثر، حاکی از تعهد هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور به ارزشهای والای دینی، انسانی و انقلابی است. چه اینکه هنر انقلابی، هنر متعهد به حقیقت، اقامهگر عدالت، حریت و استکبارستیزی است. به تعبیر سید شهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی، "آزادی هنرمند در «درک تکلیف» اوست نه در «نفی و طرد التزام به همهچیز» و البته این التزام باید از درون ذات بیرون بجوشد نه آنکه از بیرون سایه بر وجود هنرمند بیندازد".
بر این اساس، میتوان گفت که در جریان عملیات بزرگ طوفان الاقصی شاهد جوشش ذاتی هنرمندانی بودیم که در این بزنگاه مهم تاریخی، تکلیف خود را به درستی درک کردند و نسبت به خلق آثاری همت گماشتند که روح تعهد به حقیقت را به نمایش میگذاشت.
اگرچه ممکن است عدهای چنین روحیهای را برنتابند و هنرمندان متعهد را با برچسبهای گوناگون مورد اتهام قرار دهند. اینجاست که سید شهیدان اهل قلم، هنرمندانی که سفارشپذیری را نقد میکنند و در عین حال، برای مقاصد تجاری سفارش میپذیرند، نقد میکند و درباره آنها مینویسد: "هنرمندان با رغبت فراوان حاضرند در خدمت تبلیغ صابون و پودر لباسشویی و ... آفیش فیلم های سینمایی کار کنند، اما چون سخن از صدور انقلاب یا پشتیبانی از رزمآوران میدان مبارزه با استکبار جهانی به میان می آید روی ترش میکنند که: «نه آقا، قبول سفارش، هنر را میخشکاند!» این کدام هنر است که برای پروپاگاندای تجارت فوران میکند، اما برای عشق به خدا، نه؟ آیا هنرمند با این انتخاب، نوع تعهد خویش را مشخص نکرده است؟ حالآنکه آزادی حقیقی تنها در عشق به خداست و هنر آنگاه حقیقتاً آزاد میشود که غایتش وصول به حق باشد، هنر برای وصول به حق. هنرمند امروز از تعهد و پیام میگریزد یا تعهد خویش را در انکار تعهد و پیام میجوید، بیآنکه بداند و در این معنی اندیشه کند که آیا گریز از پیام و تعهد و انکار آن ممکن است یا خیر؟ هنر عین پیام و تعهد است و انتزاع این دو از یکدیگر و انکار نسبتی که مابینشان وجود دارد از اصل بیمعناست و محال".
با این مقدمه، در مجال پیشرو به مرور منتخبی از آثار هنرمندان متعهد عرصه هنرهای تجسمی در همراهی با عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی میپردازیم. با این توضیح که آنچه در ادامه میآید، تنها بخش کوچکی از کنشگری هنرمندان را در راستای خلق آثاری هنری متناسب با عملیات طوفان الاقصی شامل میشود: