به گزارش خیمه مگ،مرضیه عاصی در گفتوگویی در رابطه با نهج البلاغه در دیدگاه بزرگان و رهبران دینی عنوان کرد: بزرگان، رهبران شیعه و سنّی و حتی غیرمسلمان سخنان گرانقدری درباره نهجالبلاغه امیرالمومنین (ع) که به حق "اَخُالقُرآن" نام گرفته است، بیان کردند.
وی بیان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودهاند: «ما مفتخریم که کتاب نهجالبلاغه که بعد از قرآن، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست. امام خمینی (ره) در پیام دیگری آن را شفای دردهای فردی و اجتماعی دانسته و آن را اقیانوسی معرفی مینماید که هر دانشمندی در آن فرو رود، غرق میشود.
فعال فرهنگی ادامه داد: سید رضی که خود همت به جمعآوری نهجالبلاغه گماشته و با آن جاودانه شد، مینویسد: «جویندگان و سودبرندگان از آن زیاد است و این به دلیل گرانسنگی و قدر و منزلت این کتاب در فراهم داشتن شگفتیهای سخنوری و زبانآوری اوست». در همین راستا باز هم سیدرضی مینویسد: «بعد از قرآن و بیانات پیامبر اکرم (ص) هر کلام و خطبه و مقالهای را که خواندم و شنیدم توانستم با آن رقابت کنم و بهتر از آن یا همانندش را بگویم، مگر کلمات امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) را که هرچه کوشیدم، توانایی رقابت با آن را در خود نیافتم».
وی گفت: ابن ابیالحدید، شارح نهجالبلاغه که عالِم سنّی مذهب است و شرح نهجالبلاغهاش شهرت جهانی دارد، سخنان مولا را برتر از کلام مخلوق و کمتر از کلام الهی دانسته و میگوید: «اگر چه یاران پیامبر (ص) از فصیحان بودند، ولی علی (علیهالسّلام) از همه آنها اَفصح بود. همگان دو هنر خطابه و نویسندگی را از وی فرا گرفتهاند و به همین دلیل است که یک دهم بلکه یک بیستم آنچه را که مردمان از سخنان علی (ع) گردآوری کرده و حفظ کردهاند، در مورد سخنان هیچ یک از صحابه رسولالله (ص) انجام ندادهاند، با این که در میان آنان نیز فصحای بزرگی وجود داشتهاند.
عاصی ادامه داد: این عالم سنی کلام امام (علیهالسّلام) را برتر از کلام حکیمانی چون افلاطون، ارسطو و سقراط دانسته است و میگوید: «فصاحت را ببین که چگونه مهار خود را به دست علی داده و زمام خویش را به وی سپرده است. نظم شگفت الفاظ را بنگر که یکی پس از دیگری میآیند و در اختیار او قرار میگیرند. گویا چشمهایست که خود به خود و بدون زحمت از زمین میجوشد. سبحانالله که جوانی از عرب و در شهری چون مکه میبالد و با هیچ حکیمی هم برخورد نکرده است؛ اما کلماتش در حکمت نظری، برتر از سخنان افلاطون و ارسطو قرار گرفته و با اهل حکمت عملی نیز آمد و شد نداشته اما از سقراط هم پیشی گرفته است.»
وی گفت: علامه حسنزاده آملی که در ادبیات فارسی نیز تبحری ویژه دارد، این کتاب را شجره طیبهای که برای زندگی انسانها در تمام شئونات و برنامهها، راهنما و دلیلی قویست میدانند. ایشان میفرمایند: «این کتاب، معجزهی گفتاری است؛ چرا که سیره امام علی (علیهالسّلام) به دو معجزهی فعلی و قولی تقسیم میشود. معجزهی فعلی مانند کندن در قلعه خیبر و معجزه قولی، کتاب گرانقدر نهجالبلاغه است.»
مبلغ حوزوی اضافه کرد: شهید مطهری که خود نهجالبلاغه شناس مهمیست، در مکتب این ادیب، زانوی تعلّم بر زمین زده و با عالم شگفت کتاب حکمتآمیز علی (علیهالسّلام) آشنا شده است؛ میگوید: «نهجالبلاغه برای فردی که سخنشناس باشد و زیبایی سخن را درک کند، نیاز به توضیح و توصیف ندارد. اساساً زیبایی، درک کردنی است، نه وصف کردنی. نهجالبلاغه بعد از چهارده قرن برای شنونده امروز همان حلاوت و گیرندگی و جذابیت را دارد که برای مردم آن روز داشته است.»
عاصی یادآور شد: نهجالبلاغه مانند خودِ امام (ع) چند بعدی است وچندین دنیا دارد: دنیای زهد و تقوا، دنیای عبادت و عرفان، دنیای غیب و وحی، دنیای سیاست و مسئولیتهای اجتماعی، دنیای حماسه و شجاعت و دهها دنیای دیگر. پس به فرمایش مقام معظم رهبری، در زمینه درس گرفتن از امیرالمؤمنین، باید به مطالعه و آموزش نهجالبلاغه توجه ویژهای داشت.