به گزارش خیمه مگ،همایش مهرواره فرزانگان و گردهمایی اساتید با حضور کادر و اساتید حوزههای علمیه خواهران استان قم، جعفریه، کاشان، آران و بیدگل، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در سالن آیت الله شرعی(ره) مرکز مدیریت برگزار شد.
خانم زهرا عزیزاللهی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در این همایش ضمن قرائت بخشی از زیارت حضرت معصومه علیهاسلام، سخنان خود را با روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آغاز نمود که فرمودهاند: «ألا اُخبِرُکُم عَنِ الأجوَدِالأجوَدِ ؟ اللّه ُ الأجوَدُ الأجوَدُ ، وأنا أجوَدُ وُلدِ آدَمَ ، وأجوَدُکُم مِن بَعدی رَجُلٌ عُلِّمَ عِلما فنَشَرَ عِلمَهُ... آیا شما را از بخشندهترین بخشنده خبر ندهم؟ خداوند بخشندهترین بخشنده است و من بخشندهترین فرزند آدم هستم و بعد از من بخشنده ترین شما، مردی است که دانش را آموزش دهد و از این راه دانش او پخش شود...»
وی در ادامه با تبریک ایام میلاد دهه کرامت، هفته معلم و خیرمقدمگویی به اساتید بیان داشت: مدیریت استان قم با ظرفیت بالغ بر ۳۰۰۰ طلبه جاری در مقطع سطح ۲ و۳و ۴ و ۱۰ رشته تخصصی در سطح ۳ و نیز ۵ رشته در سطح ۴ بوده و مدیران با کمالات و تحصیلات عالیه و خادمین خالص در مدارس علمیه، امروز مفتخر به میزبانی بزرگوارانی است که حَسَب نطق روایات «رأسُ الخَیرِ کُلِّه، اشد الناس قیمه و أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ...» هستند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم ضمن بیان خاطرهای از مرحوم علامه جعفری در خصوص نحوه گفتار و رفتار اساتید با شاگردان اظهار کرد: یک معلم میتواند با یک جمله، یک نگاه و یک رفتار مسیر زندگی یک شخص را تغییر دهد و بر ادعای حکومت دائمی شخصیت و عادت و رویه او، خط بطلان بکشد.
وی تأکید کرد: این تاثیر کلام و رفتار معلم، تنها در بُعد عملی نیست و قطعاً این اثر مهمتر و مورد انتظارتر است در بُعد شناختی و فکری، در فضای امروز جامعه که سرعت اتفاقات و تحریفات در مقام تغییر مفاهیم هستند، این هنر اساتید است که طبق منابع اسلامی و متقن تعاریف را برای طلاب بازخوانی کنند و شاید نیاز به بازخوانی تعریف از نقشها داریم. (نقش مادری، نقش فرزندی، نقش آموزنده و ...) بازخوانی تحصیل حوزوی بانوان، بازخوانی وجه تسمیه و صدق تلمذ حوزوی و دخالت استمرار علوم اصلی و اصیل حوزه همچون فقه و اصول در این صدق.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به تجارب اساتید و مدیران بیان کرد: اعتقاد راسخ استاد به آنچه که ارائه میدهد و شور و شوقی که در هنگام تدریس، طلاب از ثانیه به ثانیه حرکات و رفتارهای استاد دریافت میکند، رغبت تحصیل را به جان آنها می نشاند.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر، بازخوانی تعریف خودشناسی و معرفت نفس است و اینکه آیا این دو مقوله در بستر تحصیلات ما که رگ و ریشه آن علوم حوزوی است، نوعاً به نوشتهجات تئوری در کتابها ختم شده؟ یا طلبه در بدو ورود اولین گامی که با آن مواجه میشود، همان مسئله خودشناسی است؟ مخلص کلام اینکه استاد نقش مینگارد به صفحه وجود دانشجو و طلبه؛ گاهی ایجاد میکند، گاهی ارتقا میبخشد و گاهی نواقص را اصلاح میکند .
عزیزاللهی خطاب به اساتید حاضر در همایش گفت: استاد ورزیده و با اعتقاد در تلاش برای رساندن طلاب به محتوای مورد انتظار سطح مورد تحصیل است؛ دغدغهمند دست به قلم کردن طلبه و جرأت بخشی بیشتر به اوست.
وی با اشاره به تفاوتهای حوزههای علمیه با نهادهای غیرحوزوی تصریح کرد: شاید یکی از تفاوتهای ما با نهادهای غیرحوزوی این است که حوزه در محتوا بسیار غنی و قوی است اما در دستبهقلمشدن، دیر اقدام میکند که گاهی مانع از ثمربخشی یا تأخیر آن میشود.
وی افزود: در دنیایی که کمترین انتظار از ماهیت طلبه، مبلّغبودن است؛ دائماً در کنار آموزش ضَرَبَ ضَرَبا و دلالت التزامی، مطابقی و تضمنی استاد میبایست در گوشه ذهنش توجه داشته باشد که تبلیغ کردن و مبلغ شدن را تبلیغ کند؛ همچنان که استاد، هنر جمع کردن بین تربیت طلبه قویتر از استاد و پیشبرد جایگاه استادی خود در شرایط بروز و پیشتاز بر مخاطبینش را دارد؛ این دو مانع ایجاد شکاف در مسیر و فکر بین استاد و طلبه میشود و از تکرار شکاف های نسلی بازداری میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم، تدریس و استادی را از جهاتی بسان ولایت و حکمرانی دانست که حضرت میفرماید: ولایت از آنِ کسی است که شایستگی دارد و اگر کسی خود را شایسته نمیداند باید مرکب را در اختیار صالحان بگذارد.
عزیزاللهی در ادامه شاگردپروری را به سلسله حلقههای یک زنجیر تشبیه کرد و گفت: این زنجیر که از حلقههای طلایی بزرگ بهم پیوسته تشکیل شده، یک سرِ آن استاد است و سمت دیگر آن طلبه که اگر از این حلقهها، کمّی و کیفی با توجه به فضا و آماج زمانی، چیزی کم بشود، هم چون کاسته شدن از ارتباطات تربیتی بیرون جلسات تدریس، صدا و آهنگ زیبای این سلسهی زنجیروار نیز کم خواهد شد.