۰۱ تير ۱۴۰۴ - ۰۱:۱۱

بایسته‌های مدیریت رسانه‌ در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی

بایسته‌های مدیریت رسانه‌ در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی
حجت الاسلام امینی دانشجوی دکتری مدیریت رسانه در یادداشتی به موضوع بایسته‌های مدیریت رسانه‌ در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی اشاره کرد.
کد خبر: ۹۷۶۹

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام میلاد امینی موحد دانشجوی دکتری مدیریت رسانه در یادداشتی به موضوع بایسته‌های مدیریت رسانه‌ در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی اشاره کرده است؛ متن کامل یادداشت در ادامه آمده است:

در حالی که سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی با حملاتی نابخردانه خاک ایران را هدف قرار داد، جبهه جدیدی در کنار میدان نظامی گشوده شد؛ جبهه‌ای که به مراتب سرنوشت‌سازتر است، جبهه روایت و رسانه. جنگ امروز، تنها در مرزها و آسمان‌ها نیست؛ در ذهن‌ها، افکار و قلب‌ها نیز جریان دارد. به همین دلیل، طراحی و اجرای یک فرآیند رسانه‌ای منسجم، ضرورتی انکارناپذیر برای حفظ انسجام ملی و تقویت روحیه عمومی است.

از جهتی هدف اصلی از این فرآیند رسانه‌ای، هم‌افزایی روایت‌ها در سطح ملی، جلوگیری از تفرقه و سردرگمی، مقابله با جنگ روانی دشمن و همچنین بازنمایی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون است. در این مسیر، رسانه‌ها نه صرفاً بازتاب‌دهنده اخبار، بلکه بازیگران فعال و خط‌شکنان میدان هستند.

یکی از سوالاتی که معمولا در این دوره ذهن کنشگر رسانه ای را دچار چالش می کند بایسته های نظام مند ضرورت گفتن و همچنین پرهیز از غیر اولویت هاست.در ادامه بطور خلاصه پیشنهاداتی درباره این موضوع خواهم گفت

سرفصل های سازنده در کنش ها (چه بگوییم؟)

۱. پاسخ در راه است
جمهوری اسلامی ایران در آستانه پاسخ قاطع به تجاوز اخیر قرار دارد. این پیام باید به روشنی منتقل شود که هرگونه تعدی به امنیت و تمامیت ارضی کشور، هزینه‌ای سنگین برای متجاوز در پی خواهد داشت. این پاسخ در چارچوب دفاع مشروع و امنیت پایدار ملت است.

۲. نشانه‌های عجز دشمن در انتخاب اهداف
بررسی اهداف مورد حمله قرار گرفته، نشان می‌دهد که تمرکز رژیم صهیونیستی نه بر مراکز نظامی، بلکه بر مناطق کور و غیرنظامی بوده است. این موضوع، بیانگر ناتوانی این رژیم در رویارویی مستقیم و نشانه آشکار از جنایات جنگی آن است.

۳. ضرورت عبرت از گذشته
تجربه نشان داده که تعلل در واکنش به حملات پیشین، تنها موجب افزایش جسارت دشمن شده است. اکنون، فرصت ترسیم یک خط قرمز واقعی فرارسیده است؛ خطی که تجاوز را متوقف و بازدارندگی را تقویت کند.

۴. ایران، پایان‌دهنده جنگ است، نه آغازگر آن
در تمام معادلات امنیتی منطقه‌ای، ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، اما هیچ جنگی نیز بدون پیروزی ترک نشده. این اصل همچنان یکی از مؤلفه‌های بنیادین راهبرد دفاعی کشور است.

۵. فرماندهان در خط مقدم، نه در پناهگاه‌ها
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ساختار نظامی جمهوری اسلامی، حضور فرماندهان در صف نخست است. شهادت آن‌ها در میدان، سند روشنی بر صداقت، فداکاری و همدلی فرماندهان با ملت است.

۶. ترور دانش، ترس از آینده ایران
رژیم صهیونیستی، در کنار جنگ فیزیکی، جنگی علیه علم و توسعه به راه انداخته است. ترور دانشمندان ایرانی، تلاش مذبوحانه‌ای برای توقف مسیر پیشرفت ملی است؛ مسیری که با وجود این اقدامات، با قدرت ادامه خواهد یافت.

۷. ضرورت رجوع به منابع رسمی
در چنین شرایطی، اصحاب رسانه‌ و توده کنشگر باید تنها به منابع رسمی داخلی استناد کنند. انتشار اخبار و تحلیل‌های غیررسمی یا برگرفته از منابع خارجی، موجب تشویش اذهان عمومی و سوخت‌رسانی به ماشین جنگ روانی دشمن خواهد شد.

خطوط قرمز رسانه‌ای(چه چیزی نگوییم؟)

همزمان با تقویت روایت‌های ملی، رعایت خطوط قرمز رسانه‌ای ضرورتی دوچندان دارد. از جمله:

  • خودداری از اظهارنظر یا تحلیل درباره شیوه فعالیت سامانه‌های پدافندی؛ این مباحث باید در مجاری تخصصی ذیربط بررسی شوند.
  • پرهیز از هرگونه تحلیل درباره چگونگی نفوذ یا شناسایی محل حضور فرماندهان؛ این اطلاعات حساس، ابزار عملیات روانی دشمن است.
  • عدم بازنشر اخبار غیرمستند، بی‌منطق یا برگرفته از منابع ناشناس یا خارجی.
  • حفظ انسجام اجتماعی از طریق پرهیز از محتوای تفرقه‌افکن، اظهارات قومی یا جناحی تند.
  • اجتناب از انتقادهای تضعیف‌کننده میان نهادهای حاکمیتی؛ اکنون زمان هم‌افزایی و اتحاد ملی است.

نتیجه‌گیری

در میدان نبرد روایت‌ها، آن‌که روایت غالب را شکل دهد، بر افکار عمومی و صحنه جنگ روانی مسلط خواهد شد. اکنون که دشمن، تجاوز را آغاز کرده، زمان آن است که رسانه‌های ایرانی نیز در قامت سربازانی آگاه، مؤمن و مسئول، در خط مقدم جنگ روایت‌ها ایفای نقش کنند. پاسخ نظامی در راه است، اما پیش از آن، این روایت ماست که باید مقتدرانه، مستند و وحدت‌آفرین باشد.