۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۲

معنای ما از جنگ کنشگری مان را جهت می‌دهد/ دچار کمال گرایی ملی هستیم

معنای ما از جنگ کنشگری مان را جهت می‌دهد/ دچار کمال گرایی ملی هستیم
عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: با معنایی که به جنگ می‌دهیم نسخه عملیاتی و کنشگری برای زندگی در جنگ مشخص می‌شود اگر جنگ را عرصه سیاه و با خشونت و مرگ ببینیم نتیجه آن قربانی بودن می‌شود؛ اما اگر نگاهی که به جنگ داریم بر گرفته از آرمان‌ها و ارزش‌های ما باشد کنشگری متفاوتی به دست می‌آید.
کد خبر: ۹۸۶۷

به گزارش خیمه مگ،زهرا شریف در نشستی که به همت پژوهشکده زن و خانواده با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و قرارگاه جهادی اندیشه برگزار شد، در رابطه با «نقش مقاومتی خانواده در شرایط کنونی» عنوان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «کُلُّ شَیْ ءٍ یَحتاجُ اِلَی الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ یَحْتاجُ اِلَی الاَدَبِ؛ هر چیزی به عقل نیاز دارد و عقل به ادب نیازمند است.» خانواده نیز ترکیبی از دو بعد ظاهر و باطن، سخت و نرم است که به آن بعد معرفتی و بعد عاطفی و رفتاری گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد معرفتی دارای دو ساحت سطحی و عمیق است، ادامه داد: توجه و مراقبت از بدیهیات و پرورش معرفت‌های عمیق از جمله وظایف خانواده در بعد معرفتی است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده اضافه کرد: برخی از امور بدیهیات هستند و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند؛ اما جهان رسانه با اخبار خلاف بدیهیات و موج‌های متفاوت از روایت‌ها سعی در انکار و مقابله با آن دارد.

وی با تأکید بر نقش خانواده در مقابله با انکار بدیهیات گفت: هر خانواده باید هوشیاری این را داشته باید که بداند که چه کار بزرگی را در جنگ ۱۲ روزه انجام داده‌ایم و مراقب باشد که این بدیهیات انکار نشود.

شریف با اشاره به اینکه امروز طرف درست تاریخ مشخص شده است و همه دنیا فارغ از ملیت و دین طرف درست تاریخ ایستادن را به یکدیگر یادآوری می‌کنند، اظهار کرد: دغدغه خانواده‌ها باید فهم و درک ظلم جبهه باطل و پاسداشت از این فهم بدیهی باشد و نسبت به هرگونه تهدید علیه آن هوشیار باشند.

وی در رابطه با ساحت عمیق بعد معرفتی گفت: همه افراد اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند؛ اما جنگ آموخت که برخی اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که همه امور را تحت نظر قرار می‌دهد و اگر در این شرایط جهت یابی عمیق نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم.

این پژوهشگر بیان کرد: هدف غایی انسان که زندگی اخروی اش نیز بر مبنای آن قرار دارد مبارزه با ظلم، ستم و...است که اگر به آن توجه نشود در شرایط بحران و تصمیم گیری است با مشکل مواجه می‌شود. خانواده در این عرصه نقش مهمی دارد؛ خانواده مقاومی که با اندیشه‌های عمیق پایه گذاری شده است در شرایط سخت ساحت‌های عمیق خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خانواده ایرانی نشان داد که خانواده‌ای مقاوم است؛ زیرا بنیان‌های مقاوم و درستی دارد، تصریح کرد: جامعه ایرانی نشان داد که باورهایی دارد که هرچند در برخی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و...اختلاف‌هایی دارد؛ اما در بنیان‌های پایه‌ای بایکدیگر همراه هستند

شریف یادآور شد: خانواده به خاطر روابط پایدار و احساسی که با یکدیگر دارند و منبع آرامش هم هستند جنبه مقاومت زایی دارد. اعضای خانواده می‌دانند در پناه یکدیگر در شرایطی که آستانه آرامش و به حداقل رسیده است چگونه در کنار هم بمانند.

وی اضافه کرد: جنگ هیچ وقت تمام نمی‌شود و بعد از جنگ نیز درگیر صدمات فیزیکی و روحی هستیم؛ اما جنگ می‌تواند ظرفیت‌هایی را به الفعل کند که خانواده و جامعه را به جلو می‌برد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده در رابطه با جنبه عاطفی گفت: خانواده به خاطر زمان طولانی و عاطفی که در کنار هم هستند می‌توانند این عرصه را تقویت کنند. گفت‌وگو نقش مهمی در تقویت این ساحت کرد؛ زیرا بسیاری از مسائلی که باعث ترس و نگرانی می‌شوند با بیان کردن کاهش می‌یابند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت قهرمان سازی و قصه گویی برای کودکان بیان کرد: امروز قهرمان‌های زیادی برای قصه گویی به کودکان داریم و باید از این ظرفیت قصه گویی برای قهرمان سازی و نمادسازی استفاده کنیم.

برای پیروزی در جنگ تمدن‌ها باید زمین بازی را خودمان طراحی کنیم

در ادامه این نشست، فهیمه زارع در رابطه با ساحات نقش آفرینی زنانه و جنگ عنوان کرد: تاریخ جنگ به قدمت تاریخ بشریت است و تقابل حق و باطل از داستان هابیل و قابیل شروع شده است.

وی گفت: فوکایاما در نظریه پایان تاریخ بیان کرد جنگ به پایان رسیده است و به نقطه‌ای رسیدیم (لیبرالیسم) که نهایت سعادت انسان است و از این به بعد فقط پیشرفت است؛ اما هانتینگتون بیان کرد که جنگ دولت‌ها و کشورها تمام شده اما جنگ تمدن‌ها آغاز شده است. لیبرال دمکراسی آمریکا به این توهم رسیده است تمدن و ارزش تمدن مدرنیته غربی می‌تواند همه تمدن‌ها و ارزش‌های بشری را در خود هضم می‌کند و به یک تمدن بشری یکسان یعنی تمدن مدرنیته غربی برسیم در حالی که امروز مواجه تمدنی فرهنگی داریم و دو تمدن چینی و اسلامی در مقابل تمدن مدرنیته غرب وجود دارد که تمدن اسلامی می‌تواند با تمدن غربی مقابله کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی ایران هضم در نظم جهانی را قبول نمی‌کند و در این مسیر تنها ایده مقاومت است. این جنگ در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و... وجود دارد و پیروز کسی است که زمین بازی را خودش طراحی کند نه این که در زمین دیگری بازی کند.

وی در رابطه با نقش آفرینی زنان در طراحی این زمین بازی گفت: زنان در این عرصه در ساحت فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌توانند نقش آفرین باشند. در ساحت فردی برای اینکه زن مقاوم داشته باشیم سه مولفه نیاز داریم. مولفه اول نگاه معناگرایانه و الهیاتی است. جنگ به دلیل ماهیت بحرانی که دارید معنایی که به جنگ می‌دهیم هم در ساحت تامل و بینش و هم زندگی معمولی موثر است.

زارع مؤلفه دوم را کنشگری دانست و ادامه داد: با معنایی که به جنگ می‌دهیم نسخه عملیاتی و کنشگری برای زندگی در جنگ مشخص می‌شود اگر جنگ را عرصه سیاه و با خشونت و مرگ ببینیم نتیجه آن قربانی بودن می‌شود؛ اما اگر نگاهی که به جنگ داریم بر گرفته از آرمان‌ها و ارزش‌های ما باشد کنشگری متفاوتی به دست می‌آید.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: اگر زنان در ساحت فردی بتوانند این ذخیره معنایی را برای خود داشته باشند در شرایط جنگی بهتر می‌توانند خود و خانواده‌شان را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه مولفه سوم دشمن شناسی است، بیان کرد: در جنگ روایت‌ها باید هسته‌های سخت معنایی داشته باشیم که در مسیر غبارآلود مسیر حق را گم نکنیم.

زارع در رابطه با ساحت خانوادگی و نقش مادرانگی زنان، اظهار کرد: تثبیت شخصیت، جامعه پذیری و اجتماعی شدن اولیه‌ای یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مادران و خانواده باید نسبت به فرزندان انجام بدهند.

وی گفت: مادران امروز نگران بودند که شاید نسبت به انتقال ارزش‌ها و مفاهیم به فرزندان ضعیف عمل کردند؛ اما در این جنگ ۱۲ روزه باعث شد کمی از آن ترس کم شود. در این ۱۲ روز نسل جدید را دیدیم که شاید از لحاظ ظاهر و رفتار متفاوت باشد؛ اما از مفاهیمی مانند امام، امت و ولایت می‌گوید. این نشان می‌دهد که ذخایر معنوی در خود داشته است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده در رابطه با ساحت اجتماعی اظهار کرد: انتقال مفهوم و آگاهی بخشی از جمله کارهایی است که زنان در زمان جنگ باید انجام دهند؛ همانند کاری که بانوان کربلا انجام دادند. امروز عرصه انتقال این مفاهیم فقط خانواده نیست؛ بلکه همه دهکده جهانی است.

به افتخارات ملی خود بیش از گذشته توجه کنیم

داور پناه نیز در ادامه عنوان کرد: دچار کمال گرایی ملی هستیم که باعث می‌شود که افتخارات خود را نبینیم. بخشی از این تصویر نتیجه دوران استعمار است که استعمارگران برای ما ساختند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده بیان کرد: باید پروژه‌های علمی در باره خوب بودن خودمان داشته باشیم و چقدر این مساله مهم را برای خودمان و دیگران کم بازگو کردیم. با وجود این اتفاق ناگهانی بود نشان دادیم چقدر مهربان، صادق و... هستیم.