۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰

پیام شیعه را به دنیا برسانیم

پیام شیعه را به دنیا برسانیم
تبلیغ در عرصه بین‌الملل به ابزار روز دنیا نیاز دارد تا از این طریق پژوهش‌ها و مقالات حوزه را به دنیا عرضه و پیام شیعه را به جهان برسانیم.
کد خبر: ۵۶۳۹

به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت‌الله سبحانی، امروز در دوازدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت توجه حوزه به آموزش‌ زبان‌های خارجی برای عرضه پیام شیعه به دنیا گفتند: باید آموزش ادبیات عربی در حوزه مورد بازنگری قرار گیرد تا طلاب بیشتر به این زبان مسلط شوند.

ایشان افزودند: حوزه علمیه از نظر محتوا و اساتید بسیار غنی است، اما به لحاظ اینکه علما، فضلا و روحانیون به زبان‌های بین‌المللی از جمله انگلیسی و عربی مسلط نیستند، آنطور که باید نمی‌توانند با دیگران به بحث و مناظره نشسته و اشکال و سوال کنند.

معظم‌له با اشاره به جایگاه استاد از دیدگاه اسلام، بیان داشتند: معلم اندوخته‌‌های فکری خود را که نتیجه سال‌ها ممارست در عرصه علم است؛ خالصانه تقدیم شاگرد می‌کند و این امر بسیار ارزشمند است.

رییس موسسه تحقیقاتی امام صادق‌(علیه‌السلام) با بیان اینکه شاگردان فرزندان فکری و روحی اساتید هستند، به وظایف آنان در قبال شاگردان اشاره کرده و اظهار داشتند: اساتیدی که در حوزه خدمت می‌کنند با سایر مراکز فرق دارند، زیرا تنها به تفهیم درس به شاگرد مکلف نیستند، بلکه در مقام تعلیم و تربیت و اخلاق او نیز وظیفه مهمی دارند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حیات یک شاگرد در درس نیست، بلکه تربیت مهمترین حیات او است گفتند: باید آموزش، توام با اخلاق باشد و همچنین استاد باید بر مراحل علمی شاگرد، اشراف عالی داشته باشد، زیرا صرف تدریس از استاد سلب مسئولیت نمی‌کند.

ایشان، اشراف استاد بر شاگرد را سیره علمای گذشته بر شمرده و افزودند: امروز این اشراف در حوزه بخاطر فراوانی شاگردان، کم رنگ شده است.

معظم‌له با بیان اینکه قدرت فکری شاگرد، بدون اشراف استاد ممکن نیست، یادآور شدند: اگر قائلیم که حوزه علمیه جوابگوی جهان باشد، باید اساتید بر تحصیل شاگردان اشراف داشته و آنان را از نظر فکری تغذیه کنند.

این استاد خارج فقه حوزه با بیان اینکه رابطه استاد و شاگرد باید رابطه پدر و فرزندی باشد، بیان داشتند: استاد باید همیشه در اختیار شاگرد باشد و در عین حال مقام او محفوظ بماند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به دو شیوه تدریس در حوزه علمیه نجف و سامرا درگذشته، گفتند: اگر بخواهیم در حوزه، مجتهد پرورش دهیم، باید شیوه سامرا را ادامه دهیم؛ زیرا در این شیوه اساتید با طرح سوال و مسئله طلبه را مجبور به تحقیق و پژوهش و ارائه درس به استاد می‌کنند.

ایشان ادامه دادند: باید در طلاب عزم، اراده و سخت کوشی را تقویت کنیم؛ زیرا مشکلات شخصیت ساز است.

معظم له به شیوه تدریس در حوزه اشاره کرده و خاطرنشان ساختند: حوزه نباید روش و شیوه تدریس سابق را از دست بدهد؛ بنابراین مطالعه قبل از تدریس، مباحثه و وجود درس‌های ایام تعطیلی در حوزه بسیار ضروری است و اینها بزرگان کنونی حوزه را ساختند که امروز حوزه را اداره می‌کنند.

رییس موسسه تحقیقاتی امام صادق‌(علیه‌السلام)، عزت نفس در طلبه را بسیار مهم عنوان کرده و یادآور شدند: این عزت نفس را استاد باید برای طلبه ایجاد کند تا خود را از مردم مستغنی دانسته و به خداوند تکیه کند.

ایشان ادامه دادند: کسانی که عزت نفس ندارند، نمی‌توانند خالق کارهای بزرگ باشند.

حضرت‌آیت‌الله سبحانی تصریح کردند: استاد باید الگوی اخلاقی طلبه باشد و اگر این امر صورت بگیرد، احتیاج آنچنانی به درس اخلاق لفظی نداریم.

معظم له در پایان به خطر تبلیغات و فعالیت‌، وهابیت، بهائیت و مسیحیت اشاره کرده و اظهار داشتند: متاسفانه تعداد اساتیدی که آمادگی حضور و تبلیغ در خارج از کشور را داشته باشند، کم است؛ بنابراین اساتید و علما باید مسئولیت پذیر باشند و بدانند درس می‌خوانند تا مردم را هدایت کنند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم