۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

چرا خدای متعال جلوی گرفتاری انسان ها را نمی گیرد

چرا خدای متعال جلوی گرفتاری انسان ها را نمی گیرد
گاهي اوقات مصائب، محصول گناهان جمعي است؛ همان گونه كه در قرآن مجيد مي‌خوانيم: "ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ.
کد خبر: ۶۹۰۸

به گزارش خیمه مگ،پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

* پرسش

اگر مصيبت ها و گرفتاريي ‌هايي كه در اين دنيا بر انسان ‌ها وارد مي‌شود به خواست خداست؛ چرا خداوند جلوي آن‌ها را نمي‌گيرد و انسان‌ها را از بدبختي نمي‌رهاند؟!

* پاسخ

بر اساس نگاه دين، بلاها، گرفتاري‌ها و مصيبت‌هايي كه در دنيا به انسان‌ها مي رسد، بنابر يك تقسيم بر چند قسم است:

1.  بخشي از اين بلاها در اثر حوادث طبيعي و از راه‌هاي عادي و نظام اسباب و مسبّبات حاصل مي‌شود؛ براي نمونه، تحت تأثير علل خاص و فراهم بودن اسباب و مقدّمات خاصي، انسان‌ها دچار انواع بيماري مي‌شوند؛ يا در اثر حركت توده‌هاي مذاب در زير زمين، فعاليت‌هاي آتشفشاني به وجود مي‌آيد كه در برخي مواقع باعث نابود شدن انسان‌ها و ويران شدن شهرها و روستاهاي زيادي مي‌شود. روشن است كه اين امور از لوازم عالم مادّه است؛ عالمي كه نظام كلّي حاكم بر آن، نظام اسباب و مسبّبات است و تضاد و فعل و انفعال بين موجودات از لوازم لاينفك و جدائي‌ناپذير آن است (1) و هر اتفاقي از مسير طبيعي خود به وجود مي‌آيد و براي برقرار ماندن عالم ماده و ادامه حيات موجودات مادي لازم و ضروري است. پس نمي‌توان عالم مادّه را بدون اين گونه حوادث و فعل و انفعالات و تزاحمات مادّي در نظر گرفت؛ چرا كه در اين صورت ديگر عالم، عالم مادّه نخواهد بود، بلكه عالمي مجرد و غيرمادّي بايد مي بود!!! (2) و اين برخلاف حكمت الهي در خلق اين عالم است بنابر اين، فرض عالم ماده بدون تضادها و حوادث طبيعت كه گاهي اوقات نام "شرور" بر آن ها مي‌گذاريم، مساوي با فرض موجود نشدن اين عالم است. (3)

2. بخش ديگري از ناملايمات زندگي مانند جنگ, کشتار و خونريزي نتيجه نوع خلقت و آفرينش انسان است. خداوند متعال اراده فرموده که انسان آفرينشي متفاوت از فرشتگان و ديگر موجودات داشته باشد. فرشتگان موجوداتي مجرداند که به صورت جبري به تقديس و تسبيح و تعظيم خداوند مشغولند. خداوند اراده کرده است که موجودي خلق کند مادي و زميني و داراي قواي مختلف غضبيه ، شهواني و ... که با اراده و اختيلر خود مسير زندگي و سعادت يا شقاوت خويش را انتخاب کند و زندگي او دست‌آورد و محصول عمل خودش باشد. به او اميال و هوس هايي را داده که هم مي تواند در مسير خير و سعادت به کار اندازد و هم د مسير شقاوت و نگون بختي و از اين طريق است که مختارانه راه خويش را برمي گزيند و به مقصدي که خواسته نائل مي شود. وقتي انسان‌ها نخواهند مه اميال و هوس هاي خود را با رهبري و راهبري عقل سامان دهند و اميال آنان صورتي خودمختار بيابد نتيجه عدم کنترل اين اميال به نزاع و جنگ در زمينه‌هاي مختلف منجر مي‌گردد و مصائبي را به بار مي‌آورد که حاصل انتخاب و عمل مختارانه اوست. گاه نزاع بر سر مالكيت زمين و خانه است، گاه بر سر قدرت و حكومت و رياست و گاه نيز حسادت‌ها در زمينه علم و دانش به وجود مي‌آيد.

3. قسمت ديگري از مصائب و بلايا و گرفتاري‌ها كه غالباً از راه‌هاي طبيعي و نظام علّي- معلولي حاكم بر جهان به انسان‌ها مي رسد، بازتاب اعمال و رفتار و گناهان و معاصي خود آن‌هاست؛ چنان كه خداوند متعال مي‌فرمايد: "وَ مَآ أَصَـبَكُم مِّن مُّصِيبَة فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ; (4) و هر مصيبتي به شما برسد به سبب اعمالي است كه انجام داده‌ايد." اين آيه به خوبي نشان مي‌دهد مصائب و گرفتاري‌هايي كه دامن‌گير انسان مي‌شود يك نوع مجازات الهي و هشداري براي گناه‌كاران است.

در سخني از امير مؤمنان علي(ع) نقل شده كه پيامبر گرامي اسلام(ص) خطاب به ايشان فرمودند: "اين آيه (وَ مَآ أَصَـبَكُم مِّن مُّصِيبَة....) بهترين آيه در قرآن مجيد است. اي علي هر خراشي كه از چوبي بر تن انسان وارد شود و هر لغزش قدمي، بر اثر گناهي است كه از او سرزده است." (5) و در حديث ديگري امام صادق(ع) فرموده‌اند: "من يموت بالذنوب اكثر ممّن يموت بالاجال و من يعيش بالاحسان اكثر ممّن يعيش بالاعمار; (6) تعداد كساني كه در اثر گناهان (زودتر) مي مي‌ميرند بيش‌ از كساني است كه اجلشان سرآمده و مي‌ميرند و شمار كساني كه به واسطه خوبي و احسان بر ديگران عمر ميابند و زندگي مي‌كنند، بيش از كساني است كه به عمر مقرّر و مقدّر شده براي‌شان زندگي مي‌كنند."

و به گفته مولوي:

                                اين جهان كوه است و فعل ما ندا         سوي ما آيد نداها را صدا

گاهي اوقات مصائب، محصول گناهان جمعي است؛ همان گونه كه در قرآن مجيد مي‌خوانيم: "ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ; (7) به سبب آن چه دست‌هاي مردم فراهم آورده، فساد در خشكي و دريا نمودار شده است تا (سزاي) بعضي از آن چه را انجام داده‌اند به آنان بچشاند، باشد كه بازگردند."

أميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايد: "هيچ ملّتي از آغوش ناز و نعمت زندگي گرفته نشده مگر به واسطه گناهاني كه انجام داده‌اند؛ زيرا خداوند هرگز به بندگان خود ستم روا نمي‌دارد." (8)

بر پايه نگاه دين، ميان اعمال انسان و نظام تكوين زندگي او ارتباط و پيوند نزديكي وجود دارد. آدمي بايد قوانين حاکم بر زندگي خود را بشناسد و زندگي‌اش را بر اساس آن و هماهنگ با سنت‌هاي خداوند در هستي سامان دهد. از اين رو اگر براساس اصول فطرت و قوانين آفرينش گام بردارد بركات الهي شامل حال او مي‌شود و هرگاه فاسد شود و راهي جز فطرت برگزيند زندگي‌اش به فساد و تباهي مي‌گرايد.

در مصيبت هاي جمعي گاهي افرادي مورد بلا واقع مي‌شوند كه به ظاهر مرتكب گناه نشده‌اند؛ علت اين امر دوگونه بيان شده است: يکي اين كه گرچه هر چند به ظاهر گناه نكرده‌اند ولي راضي به گناه ديگران بوده‌اند و فريضه امر به معروف و نهي از منكر را وانهاده‌اند که اين خود گناهي بس بزرگ است؛ چنان كه امام علي(ع) مي فرمايد: "الرّاضي بفعل قوم كالداخل فيه معهم; (9) آن كسي كه به كار جمعيتي راضي باشد همچون كسي است كه در آن كار دخالت دارد."ديگر اين كه گناهي مرتكب نشده‌اند و راضي به گناه آن ها هم نبوده‌اند و فريضه امر به معروف و نهي از منكر را نيز انجام داده‌اند اما به خاطر اقتضائات عالم اسباب و مسببات به بلايي که ديگران فرآهم آورده‌اند مبتلا گشته‌اند. در اين صورت مأجورند و اين گرفتاري‌ها براي‌شان مايه ترفيع مقامات معنوي و قرب الي الله خواهد بود.

3.  بنابر آنچه از آيات و روايات اسلامي استفاده مي‌شود بخشي از مصائب و سختي‌هايي كه به انسان مي‌رسد در حقيقت ابتلا و آزمايش الهي است. خداوند به حکمت خويش برخي انسان‌ها از نعمت‌هايي محروم مي‌کند و آسايش آن‌ها را به سختي دگرگون مي‌كند و به انواع بلاها و مشكلات دچارشان مي‌سازد تا ميزان ايمان آن‌ها مشخص شود. خداوند متعال مي فرمايد: "وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيء مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِّنَ الاَْمْوَ لِ وَ الاَْنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّـبِرِينَ; (10) يقينا همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، زيان مالي و جاني و ميوه‌ها آزمايش مي كنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان."

آنچه در اين نوشتار بيان شده صرفا تبيين‌هايي است که متون ديني براي وجود سختي‌ها و مشکلات ارائه کرده‌اند ولي آثار و پيامدهاي مثبت و نيز چگونگي مواجهه ما با اين مشکلات، مسأله ديگري است که از حوصله اين بحث خارج است و بايد در مباحث ديگري به آن پرداخت.

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه ممكن است عده‌اي، از اين حقائق قرآني و روايي سوءاستفاده كنند و يا آن را به درستي فهم نکنند و بگويند که پس بايد در برابر هر حادثه ناگواري تسليم شد كه اين نتيجه‌اي مغاير با نتيجه‌اي است که دين در پي تبيين آن است. (11)

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم