مقدمه روایات تفسیری که تاریخی به درازای صدور آن دارد از آغازین روزهای نزول وحی به دنبال معرفی آنها به عنوان ثقل اصغر الهی و توصیه اکید پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) مطهرش به دریافت بلند آن همواره موردعنایت شاگردان مکتب ولاء بوده است.
از جلمه ى «حقّاً على المحسنین» در آیه ۲۳۶ و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و «لا تنسوا الفضل بینكم» آیه ۲۳۷، مى توان توجّه مخصوصِ اسلام را درباره ى حفظ حقوق و عواطف زنان مطلّقه به دست آورد.
در قرآن گاهى به جاى كلمه ى «صلوه»، كلمه «ذكر» گفته شده است، چنانكه درباره نماز جمعه مى فرماید: «فاسعوا الى ذكر اللّه» به سوى ذكر خدا بشتابید.
نام، مقام و شهرنشینى، نشانه برترى نیست. در این آیه از كسانى كه ملاك برترى را مال و مقام دانسته اند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال»
اگر صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق هایى كه در مشاهد مشرّفه است، «بقیّة ممّا ترك آل محمّد صلى الله علیه و آله» قرار دارد. «بقیة ممّا ترك آل موسى و آل هارون»
قانون و تمدن هاى بشرى، قادر بر حل اختلافات نیستند. زیرا هر گروه و فردى به دنبال خواسته هاى خود است. حل اختلافات باید از طریق قانون الهى و داورى انبیاء صورت گیرد. قانونى كه مصون از تحریف و خطاست و داورى كه از هوا و هوس و اغراض نفسانى معصوم است. «فبعث اللَّه النبیّین... معهم الكتاب»
از سنّت هاى ثابت الهى آن است كه هر قوم و ملّتى، اعمّ از مسلمانان و غیر مسلمان، اگر نعمتهاى الهى را تبدیل و تغییر دهند، دچار قهر الهى خواهند شد.
سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى بینید. «هل ینظرون... و الى اللّه ترجع الامور»
((كاف )) يعنى ؛ كربلاء و حوادث آن ، ((هاء)) اشاره به هلاكت و شهادت اهل بيت سلام اللّه عليهم ، ((ياء)) يزيد - بن معاويه است - كه بر امام حسين عليه السلام ظلم نمود، ((عين )) اشاره به عطش و تشنگى آن حضرت و اصحاب مى باشد؛ و ((صاد)) صبر و استقامت آن حضرت خواهد بود.
یاد خدا هم از نظر كمّیت باید كثیر باشد؛ «واذكروا اللّه كثیراً» و هم از نظر كیفیّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً»