۱۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۱

مناظرات حضرت رضا(ع) با تکیه بر دین و عقلانیت بود

مناظرات حضرت رضا(ع) با تکیه بر دین و عقلانیت بود
دکتر مانیراج سوک داورن، رییس دانشگاه پروتوریای آفریقای جنوبی در سخنانی پیرامون دین و استدلال عقلانیت بیان کرد: حضرت رضا(ع) به گفتگو با ادیان دیگر معتقد بودند و همه مناظراتشان بر پایه و تکیه بر دین و عقلانیت شکل می‌گرفت.
کد خبر: ۹۰۴۳

به گزارش خیمه مگ،نشست تخصصی دین و عقلانیت در پرتو ادیان در حاشیه همایش بین المللی امام رضا(ع) وگفتگوی ادیان در محل سالن شیخ بهایی پژوهشکده اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد و حاضرین در این نشست ضمن گرامیداشت مقام عالم آل محمد(ع) با ارائه چندین مقاله به برسی نقش دین و عقلانیت در نزدیکی بین ادیان پرداختند.

اخلاق باید نه تنها در رفتار بلکه در باورهای ما ریشه داشته باشد

دکتر عسگری، استاد دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه اگر عدله و شواهد کافی بر یک باور نداشته باشیم نه تنها پذیرش یک باور معقولیت ندارد بلکه اخلاقی هم نیست، اظهار کرد: اخلاق نه تنها در رفتار بلکه در باورهای ما نیز باید ریشه داشته باشد، امام رضا(ع) در مناظرات خود با دیگر ادیان بر این اعتقاد بودند که اگر اعتقاد شما درست باشد زیانی به ما نمی‌رسد و اگر اعتقاد ما در برخی مواقع درست باشد ممکن است آرامش شما بر هم خورد و یا آسیب ببینید.

مناظرات امام رضا(ع) با تکیه بر دین و عقلانیت شکل می‌گرفت

در ادامه این نشست دکتر مانیراج سوک داورن، رئیس دانشگاه پروتوریای آفریقای جنوبی در سخنانی پیرامون دین و استدلال عقلانیت بیان کرد: دین در ادیان و استدلال مبتنی بر متن عنوان مقاله اینجانب در این همایش بزرگ است، حضرت رضا(ع) به گفتگو با ادیان دیگر معتقد بودند و تمامی مناظراتشان بر پایه و تکیه بر دین و عقلانیت شکل می‌گرفت.

وی افزود: گفتگوی بین ادیان، گفتگوی دینی و گفتگوی فرادینی ۳ دسته بندی مناظرات امام رضا(ع) در عصر خود بود، بر همین اساس مهم است تا این رویکرد گفتگو را درک کنیم و این سیستم را به زبان امروز تعبیر و به شکلی ترجمه کنیم.

این اندیشمند حوزه دین و عقلانیت گفت: در دهه ۹۰ تعدادی از مسیحیان جذب مذاکرات مبتنی بر متنی شدند که ابتدا توسط یهودیان شکل گرفت و سپس آنان نیز به آن جذب شدند، بنابراین گفتگوی مبتنی بر متن گفتگوی میان تمامی ادیان با مباحثه بر اساس سند و مبتنی بر متن است، البته راه های برقراری متعددی برای ارتباط گیری میان ادیان وجود دارد ولی‌تنها شیوه ای که دانشمندان ادیان می‌توانند بر اساس گفتگوی مبتنی بر متن گردهم آیند همین شیوه است.

وی افزود: در گفتگوی واحد و مشخص ادیان با یکدیگر که گفتگوی درون دینی خوانده می شود نیز ادیان با اصحاب و دانشمندان خود به عنوان مثال در قالب مسلمانان با مسلمانان، مسیحی با مسیحی و یهودی با یهودی به گفتگو می‌پردازند، امام رضا(ع) نیز با پیروان دین خودش بارها و بارها بدین شکل با اصحاب و یاران و دانشمندان پیرامون خود به گفت و‌گو می‌پرداخت.

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست سخنرانان این مراسم به سوالات حاضرین و اندیشمندان مختلفی از کشورهای ایتالیا، ایران و آفریقای جنوبی پیرامون رابطه دین و عقلانیت پاسخ دادند.