۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷

رکن تهذیب نفس، معرفت نفس است

رکن تهذیب نفس، معرفت نفس است
حجت‌الاسلام جعفرزاده گفت: رکن تهذیب نفس، معرفت نفس است و رکن معرفت نفس، تفکر. تا نتوانیم درست تفکر کنیم، نمی‌توانیم خوب سؤال کنیم و رفتار خود را محاسبه و تحلیل کنیم.
کد خبر: ۸۵۹۷

به گزارش خیمه مگ، به همت مدرسه علمیه الزهراء(س) اراک نشست اخلاقی-پژوهشی با موضوع «رابطه زنجیره‌ای بین تهذیب نفس و پژوهش» صبح امروز با حضور حجت الاسلام صابر جعفرزاده، معاون پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان مرکزی برگزار شد.

حجت الاسلام جعفرزاده در ابتدای این نشست، با طرح این سوال که آیا وظایف طلبگی همچون آموزش، پژوهش، تبلیغ و تهذیب، جزایر مستقلی هستند یا با یکدیگر ارتباط دارند، به اثبات رابطه بین تهذیب و پژوهش پرداخت و با استناد به آیات قرآن کریم در باب علم، عالم و ویژگی‌های مثبت علم، اظهار داشت: فضای فکری، اخلاقی و فرهنگی قرآن کاملاً علمی و در تلاش برای تفکر، تدبر و تعلم است.

معاون پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان، برای کشف رابطه تهذیب با پژوهش، تعریفی دقیق از تهذیب ارائه داد و آن را به معنای تلاش‌های انسان در سه حیطه شناخت خود، اصلاح خود و رساندن خود به رضای الهی دانست و ابراز کرد: در تمام این مراحل نیازمند به پژوهش هستیم.

وی پژوهش را مجموعه‌ای از مهارت‌های جستجو، کشف و ارائه حقیقت معرفی کرد و ادامه داد: کار بی‌نظم به نتیجه نمی‌رسد و از طریق پژوهش می‌توان عیوب خود را پیدا کرد و اصلاح نمود.

معاون پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان مرکزی، تصریح کرد: رکن تهذیب نفس، معرفت نفس است و رکن معرفت نفس، تفکر. تا نتوانیم درست تفکر کنیم، نمی‌توانیم خوب سوال کنیم و رفتار خود را محاسبه و تحلیل کنیم.

حجت الاسلام جعفرزاده با تاکید بر لزوم مهارت تبدیل مشکل به مسأله و مسأله به سوال، اظهار کرد: مهارت پژوهش فقط متمرکز در تدوین مقاله نیست، بلکه پژوهشگری یک سبک زندگی است، پژوهشگر اهل دقت، تفکر، مراقبه، مباحثه است و برداشت‌های سطحی را نمی‌پذیرد، باید مهارت تفکر انتقادی و خلاق را بلد بود تا به خودشناسی رسید، لذا با آموختن مهارت‌های پژوهشی می‌توان به تهذیب نفس رسید.

در پایان این نشست، طلاب مدرسه علمیه الزهراء(س) اراک، سوالات خود را در زمینه رابطه بین تهذیب نفس و پژوهش را مطرح کردند و از رهنمودهای حجت الاسلام جعفر زاده بهره‌مند شدند.