۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

شهری که نسخه‌های خطی‌اش سه برابر جمعیت آن می باشد

شهری که نسخه‌های خطی‌اش سه برابر جمعیت آن می باشد
تاریخ ما فراموش شده؛ امروز به همت دوستانی از کشورهای مختلف، از جمله ایران این فرصت را پیدا کرده ایم تا با مشارکت آنها و همت خودمان آثار تاریخی خود را مورد استفاده قرار دهیم، ما به کمک شما نیاز داریم.
کد خبر: ۵۴۴۸

به گزارش خیمه مگ، دکتر باموچیان (بامویچیته)، رییس کتابخانه ملی کشور آفریقایی مالی، امروز در کنگره بین المللی آیت الله العظمی مرعشی نجفی خطاب به رییس جمهور ایران که در این کنگره حضور داشت، گفت: برای من فرصت با ارزشی است که بتوانم به عنوان نماینده مردم شهری، در قم سخنرانی کنم که تعداد نسخه های خطی آن شهر هزار ساله، سه برابر جمعیت ساکنانش است، شهری که حافظه تاریخی آفریقا است، شهری که امروز بخشی از میراث خلافت فاطمی مصر و یا نحله های فکری صوفیان خراسان و بغداد را در دل کتابخانه های شخصی خود جای داده است. شهری که بقایای تمدن درخشان مسلمان در اندلس را به یادگار نگاهداری می کند، من از «تنبکتو» در جنوب صحرای بزرگ آفریقا و شمال کشور مالی به لطف میزبانی کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی میهمان شما شده ام.

وی افزود: در «تنبکتو» این شهر هزار ساله صحرای بزرگ آفریقا اکنون تعداد زیادی از کتابخانه های شخصی متعلق به خاندان تاریخی دنیای اسلام جای دارد که تخمین زده می شود تعداد آنها قریب به یکصد هزار کتاب باشد.

این اندیشمند آفریقایی ادامه داد: تنها در یک مجموعه «الفندکاتی» که اکنون حدود سیزده هزار جلد نسخه خطی را دارد، شما می توانید میراث خاندان علی بن زیاد القوطی را که پانصد سال پیش از شهر « تولیدو » در اسپانیا به شهر من منتقل شده است، ملاحظه کنید مجموعه ای که تاکنون نه فهرست شده و نه شناسایی شده است.

باموچیتا خاطر نشان ساخت: ما قرن های زیادی است که با دشواری میراث تاریخی بخشی از دنیای اسلام را حفظ کرده ایم. میراثی که متعلق به سادات علوی و حسنی است ، میراثی که رابطه قلبی ما را با اهل بیت پیامبر اسلام (ص) حفظ کرده است، میراثی که صوفیان و مکاتب متصوفان ما را به مکتب تصوف ایرانی بغداد و خراسان پیوند داده است، میراثی که از طریق کتاب های دوران خلافت فاطمیون مصر باورهای دینی و فرهنگی ما را متوجه خاندان پیامبر اسلام نموده است، اما با همه این ظرفیت ها به دلیل حوادث تاریخی گذشته، امکان استفاده، معرفی و انتشار این آثار را نیافته ایم.

وی تصریح کرد: تاریخ ما فراموش شده؛ امروز به همت دوستانی از کشورهای مختلف، از جمله ایران این فرصت را پیدا کرده ایم تا با مشارکت آنها و همت خودمان این آثار تاریخی خود را مورد استفاده قرار دهیم، ما به کمک شما نیاز داریم اما موضوع نیاز ما در ایران متفاوت از دیگر جاها است.

این اندیشمند آفریقایی افزود: امروز در تنبکتو می توانید در کتابخانه های متعدد تنبکتو، هدایای جمعیت اخوان الافریقیه شده است را مشاهده کنید، شما می توانید ساختمان یک میلیون دلاری کتابخانه مرکزی تنبکتو را که دولت آفریقای جنوبی ساخت، مشاهده کنید« کتابخانه احمد بابا تنبکتی».

وی ادامه داد: شما می توانید مرکز همکاری های علمی اتحادیه های اروپا را در موضوع نسخه های خطی در آنجا ببینید و شما می توانید سرمایه گذاری بنیاد فورد را برای معرفی نسخه های اسلامی ملاحظه کنید، حتی یک قرن قبل شما می توانستید استعمارگران فرانسوی یا سربازان مراکشی را هم در جنوب صحرا ببینید که به دنبال غارت میراث ما بودند.

رییس کتابخانه ملی، مالی با بیان این که من در اینجا به دنبال دانش ایرانی هستم، گفت: شاید درست باشد که کشورهای آفریقایی، مثل ایران یا برخی کشورهای دیگر ثروتمند نباشند، اما هویت و غروری دارند که دیگران در گذشته آن را به رسمیت نشناخته بودند دو سال پیش اولین ایرانی به شهر من آمد.

باموچیان ادامه داد: من با لباس اروپایی به استقبال او در کنار رود نیجر ایستاده بودم که دیدم او با لباس آفریقایی قدم بر خاک تنبکتو گذاشت دوست و برادری که در تمام دو سال گذشته کوشید فرهنگ، تاریخی و هویت ملی ما را محترم بشمارد، او دو روز در مسیر 900 کیلومتری باماکو تا تنبکتو راه آمد تا امکان اتصال فرهنگ ما را که درون شن صحرا مدفون شده بود با شما فراهم کند، یک سال بعد شهر من افتخار میزبانی روسای جمهور ایران و مالی را پیدا کرد، شهری هزار ساله که پس از قرن ها بار دیگر خاطرات دوران عظمت گذشته اش را زنده می کرد و این تنها به همت وزارت امور خارجه ایران و کتابخانه آیت الله مرعشی به عنوان گنجینه میراث جهانی اسلام و حافظه مکتوب مسلمانان صورت پذیرفت.

این اندیشمند آفریقایی یادآور شد: در تمام دو سال گذشته فهرست های جدیدی از کتابخانه های تنبکتو با کمک وزارت خارجه ایران و کتابخانه آیت الله مرعشی و موسسه ساواما در تنبکتو انتشار پیدا کرد، آثاری که هویت ما را در خود جای داده بود، اگر دیگران در گذشته می کوشیدند میراث ما را به غارت ببرند، ایرانیها تلاش کردند تا میراث ما را احیا کنند و ما امروز به تداوم این همکاری و ارتباط نیاز داریم.

رییس کتابخانه ملی مالی ابراز داشت: ما نیاز داریم تا قول رییس جمهور ایران برای ایجاد مرکز مطالعات نسخه های خطی با مشارکت مراکز مهمی چون کتابخانه آیت الله مرعشی در صحرای بزرگ آفریقا اجرا شود؛ ما بتوانیم همکاری فرهنگی را که از 2 سال پیش با برادرمان موجانی آغاز کردیم گسترش دهیم و به سراسر منطقه آفریقا منتقل کنیم.

این اندیشمند آفریقایی در پایان گفت: برای مردم آفریقا پس از سال ها و قرن ها که بسیاری تاریخ، سرمایه و غرورشان را نادیده گرفتند این شما بودید که همه آنها را به یکباره محترم دانستید، امروز در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران، فهارس نسخه های خطی انتشار نمی یابد و فهرست نویسی سنتی که در حوزه علمیه نجف در 100 سال پیش آغاز شده امروز در ایران با همت موسساتی چون کتابخانه آیت الله مرعشی به کمال رسیده است از این جهت ما خود را نیازمند همکاری برادرانه شما با حفظ احترام متقابل می دانیم.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم