۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

منابع شناخت معروف و منکر چیست؟

منابع شناخت معروف و منکر چیست؟
تازه‌ترین شماره از فصلنامه علمی-پژوهشی «حکومت اسلامی» در مقاله‌ای با عنوان منابع شناخت معروف و منکر، شیوه امر به معروف و نهی راز منکر را بررسی کرده است.
کد خبر: ۵۳۶۴

به گزارش خیمه مگ،حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته، در این مقاله با ذکر این نکته که، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، متوقف بر شناخت معروف و منکر می‌باشد، می‌نویسد: سوال این است که تشخیص و تعیین معروف و منکر در صلاحیت چه مرجعی است؟ در پاسخ به این پرسش می توان منابعی مانند: عقل، سیره عقلا، عرف، قانون، فطرت و شریعت‌ را مورد تحقیق و بررسی قرار داد.

عقل فردی، با همه امتیازاتی که دارد، به سبب محدودیت‌هایش نمی‌تواند منبعی برای شناخت معروف و منکر باشد عرف و سیره عقلا نیز فی نفسه نمی‌توانند در این زمینه به عنوان منبع معرفی شوند، مگر آنکه از سوی شرع، مورد تایید قرار گرفته باشند.

قوانین، از آن جهت که فرآیند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و بعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام را طی کرده‌اند مشروعیت دارند می‌توان در شناخت معروف و منکر از آنها بهره برد، فطرت خالص و بی‌شائبه نیز، که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگرفته‌ باشد، می‌تواند منبع قابل استناد، مستقل و بدون محدویت به حساب آید.

فهرست مطالب ارائه شده در این فصلنامه، شامل: «مطالعه فقهی- حقوقی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، مقاله‌ای از آقایان محسن اسماعیلی و سید محمد مهدی غمامی»، «بررسی مقایسه‌ای رویکرد حکومت اسلامی و نظام غربی به حقوق اجتماعی، مقاله‌ای از آقایان ابراهیم موسی‌زاده و فهیم مصطفی زاده»، «آثار قاعده حفظ نظام، نوشته ای از محسن ملک افضلی اردکانی» و «ماهیت و اهمیت حریم خصوصی به قلم مصطفی اسکندری» می‌باشد.

علی اکبر ناصری در مقاله‌ای با عنوان «تقریری نو از دلائل آمیختگی دین و سیاست از منظر امام خمینی (ره)» می‌نویسد: آمیختگی دین و سیاست از مسائلی است که همواره میان طرفداران این نظریه محل بحث و جدال بوده است.

امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی که از طرفداران نظریه آمیختگی دین و سیاست هستند، جهت تبیین این نظریه به دلائل عقلی و نقلی تمسک جسته‌اند.

ایشان جامعیت اسلام، ماهیت قوانین اسلامی، توقف اجرای احکام اسلامی بر وجود حکومت، اقامه عدالت، حکمت الهی و لزوم حفظ نظام را از «دلائل عقلی» آمیختگی دین و سیاست دانسته اند و آیات 58 و 59 سوره نساء، موثقة فضل‌بن‌شاذان، صحیحه محمد بن مسلم، روایت مرازم از امام صادق (ع) و توقیع شریف را از جمله «دلایل نقلی» آمیختگی دین و سیاست به شمار آورده‌اند. همچنین سیره انبیای الهی (ع) و سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) از اموری است که از نظر امام خمینی بر آمیختگی دین و سیاست دلالت می‌کند.

از نظر امام خمینی (ره) تشکیل حکومت توسط پیامبر و برخی امامان شیعه و دخالت آنان در مبارزات سیاسی، دلیل بر آمیختگی دین و سیاست می‌باشد.

پنجاه و هشتمین شماره از فصلنامه «حکومت اسلامی» به صاحب امتیازی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و مدیر مسئولی آیت‌الله محمد یزدی، در 223 صفحه و با قیمت هزار و پانصد تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با نشریه می‌توانند به نشانی: قم، صندوق پستی 3317، مجله حکومت اسلامی مکاتبه نمایند و یا با تلفن 7741325-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم