۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰

سمینار آسیب‌شناسی هیأت‌های مذهبی برگزارگردید

سمینار آسیب‌شناسی هیأت‌های مذهبی برگزارگردید
اولین سمینار آسیب‌شناسی هیئت‌های عزاداری عصمت و طهارت به همت حوزه علمیه دارالسلام تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۹۴

به گزارش خیمه مگ، دکتر سنگری، رییس بنیاد دعبل در این سمینار با اشاره به برخی از آسیب‌های موجود در حوزه محتوایی و تبیین واقعه عاشورا گفت: واقعه کربلا دارای ابعاد محتوایی بسیاری همچون حماسه، عرفان و معرفت است که نباید از آنها غفلت کرد.

وی افزود: معرفت در جزءجزء حرکات و اتفاقات کربلا موج می‌زند و هیچ چیزی جز این نمی‌توان در آن مثال زد، حتی شهید‌شدن بچه شیرخوار نیز اوج معرفت الهی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امام حسین (ع) در لحظه حرکت‌ از مدینه به سمت کربلا پوشیدن لباس پیامبر، سوارشدن بر مرکب خاص همه همراه با معرفت به پروردگار عالم است.

وی افزود: ایشان در روزهای ابتدایی ورودشان به کربلا بر شتری سوار شدند و به همگان اعلام کردند که قصد جنگ ندارند اما در مقابل دشمن در روز هشتم بالغ بر 20 هزار نفر در حال غسل‌کردن در آب فرات بودند تا امام حسین (ع) را به شهادت برسانند، دشمنان افرادی نبودند که نسبت به ایشان جهل داشته باشند و امام حسین(ع) را بارها در کوفه و در آغوش پیامبر (ص) دیده بودند.

سنگری تصریح کرد: سپاه دشمن به خوبی امام حسین (ع) را می‌شناخت، برخی از آنها پیامبر (ص) را دیده بودند و زمانی که عمامه و لباس پیغمبر اسلام را بر تن امام حسین (ع) دیدند آن را پیش از این بر تن پیامبر (ص) دیده بودند.

وی یادآور شد: تمام حرکت‌ها در واقعه کربلا معنادار بوده و هیچ چیزی اضافه نیست که این نشان از بعد معرفتی این واقعه عظیم در تاریخ اسلام دارد که باید استخراج و در هیئات مذهبی مطرح شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد معرفتی کربلا دارای شاخصه‌های درسی و عبرتی است، بعد معرفتی حماسه عاشورا ضلع گمشده این واقعه عظیم است و ابعاد حماسه و عرفان نیز از موضوعاتی هستند که در هیئات مذهبی و روضه‌خوانی‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.

رییس بنیاد دعبل عنوان کرد: گاهی خود آسیب‌شناسی یک موضوع تبدیل به مدل می‌شود و چشم‌ها به حفره‌ها و ضعف‌های یک موضوع باز شده و موجب غفلت از ارزش‌ها و گرمابخشی‌های یک هدف می‌شود. وی گفت: نباید در آسیب‌شناسی هیئت‌های مذهبی و بیان ضعف‌ها از ارزش‌های والای این محافل غفلت کنیم زیرا هرچه داریم از هیئت‌های عزاداری اهل بیت (ع) است.

سنگری افزود: پرداختن به آسیب‌های هیئت‌های مذهبی و روضه‌خوانی نباید موجب نفی ارزش‌های این محافل شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌های موجود در تبیین و محتوای ارایه‌شده در هیئت‌های مذهبی و روضه‌خوانی دستگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: هیئت یعنی تشکلی مذهبی برای بیان شعائر اسلامی و بخصوص واقعه کربلا و عاشوراست که در فراخور زمان به موضوعات عزا و فرح اهل بیت (ع) می‌پردازد.

این استاد دانشگاه افزود: عمدتا در قرون گذشته تبیین و تحلیل واقعه کربلا بدست افراد کم‌سواد و بی‌سواد سپرده شده حتی در تعزیه‌خوانی اشعاری که دیده می‌شود فاقد حداقل‌های علوم شعری همچون قافیه و وزن است و مطرح‌کردن واقعه عاشورا از زبان آدم‌های سطحی و کم‌سواد و چاپ کتاب‌های متعدد از سوی آنها و استناد به این کتاب‌ها انحرافاتی را در موضوع محتوای تشریح واقعه کربلا ایجاد کرد.

سنگری با اشاره به دیگر آسیب‌های محتوایی واقعه عاشورا گفت: برخی افراد تصور کردند حماسه کربلا شکستی بزرگ برای خاندان اهل بیت (ع) بود و برای جبران این شکست دست به بزرگ‌نمایی و اغراق زدند.

خاطرنشان می‌شود: اولین سمینار آسیب‌شناسی هیئت‌های عزاداری عصمت و طهارت به همت حوزه علمیه دارالسلام واقع در بزرگراه باقری، رسالت شرق برگزار شد که طلاب مقالات خود را با موضوعات متعدد در خصوص آسیب‌شناسی واقعه کربلا قرائت کردند و داوران و صاحب‌نظران علم و قلم مقالات آنها را مورد بررسی قرار داده و به برگزیدگان این مقالات جوایزی اهدا می‌شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم