۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

سه مجلد جامع التواریخ منتشر خواهدشد

سه مجلد جامع التواریخ منتشر خواهدشد
تاکنون 10 مجلد از این کتاب بزرگ به همت محمد روشن تصحیح و توسط موسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است و اکنون بخش تاریخ ایران و اسلام آن در سه مجلد آماده انتشار شده و به زودی در دسترس پژوهشگران تاریخ ایران و جهان قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۵۳۹۸

به گزارش خیمه مگ،خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی (درگذشته 718 ق.) طبیب، مورّخ و دیوان‌ سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکتداری است. در میان این آثار« جامع التواریخ» اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.

اثر حاضر بخش مربوط به تاریخ ایران و اسلام است که بر اساس معتبرترین نسخ تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌ بدلها به زیور طبع آراسته می‌شود.

هر چند تاریخ ایران و اسلام رشید الدین فضل الله را بازنویسی تاریخ طبری دانسته اند، در ارزش آن به نقل قولی که در پایان مقدمه استاد روشن بر این کتاب از کارل یان آمده بسنده می کنیم: «در هیچ یک از ادوار تاریخی گذشته حتی در دوران امپراطوری روم شرایط و اوضاع برای تالیف و تصنیف کتب درباره تاریخ عالم مانند نخستین قرن بعد از تاسیس امپراطوری اوراسیایی مغول به دست چنگیزخان مساعد نبوده و درهیچ کدام از ممالک این امپراطوری عظیم این کار به قدر ایران امکان موفقیت نداشته است. فتوحات مغول با اینکه باعث تلفات جانی عظیم و نابودی بسیاری از آثار گرانبهای فرهنگی گردید، نتایج مثبتی نیز دربر داشت و یکی از مثبت ترین و سودمندترین نتایج آن این بود که افق دید بشر تا نقطه ای که تا آن زمان بی سابقه و بی مانند بود وسعت یافت... در اینجا باید در حقیقت از یگانه کوشش در این راه، یعنی از کار بزرگ رشید الدین فضل الله سخن گفت.»

از سه مجلد تاریخ ایران و اسلام، دو مجلد در بیش از 1520 صفحه متن کتاب و نزدیک به 400 صفحه شرح نسخه بدل های متن است و بیش از 600 صفحه نمایه های کتاب شامل آیات، اعلام، اشعار فارسی، اشعار تازی و واژه نامه است، از آن میان واژه نامه آن با حجمی برابر 160 صفحه درخور توجه فراوان اهل پژوهش است.

تاکنون 10 مجلد از این کتاب بزرگ به همت محمد روشن تصحیح و توسط موسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است و اکنون بخش تاریخ ایران و اسلام آن در سه مجلد آماده انتشار شده و به زودی در دسترس پژوهشگران تاریخ ایران و جهان قرار خواهد گرفت. این کتاب در مراسمی که چهارم دی ماه هزار و سیصد و نود و دو در تهران برگزار خواهد شد، رونمایی می شود و از مصحح پرتلاش آن استاد محمد روشن نیز به پاس چند دهه خدمت به فرهنگ پربار ایران اسلامی تقدیر خواهد شد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم