۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

چهارمين نشست تخصصی حقوق ادیان برگزارگردید

چهارمين نشست تخصصی حقوق ادیان برگزارگردید
چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «حقوق ادیان و مذاهب» با دو عنوان «چیستی و چرائی حقوق ادیان» و «سیاست های تقنینی مقابله با توهین به ادیان» عصر روز دوشنبه در سازمان مركزي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۴۱

به گزارش خیمه مگ، در اين نشست تخصصی كه با همکاری وزارت امور خارجه و مرکز بین المللی گفتگوی ادیان برگزار گردید، دکتر میردامادی و دکتر ضیائی‌فر به ارائه مقالات خود پرداخته که حجت الاسلام و المسلمین دکتر مظفری، دکتر حکمت نیا و حجت الاسلام و المسلمین محمدی جورکویه به نقد آن مقالات پرداختند.

دكتر سيد عبدالحميد ميردامادي، يكي از سخنرانان این جلسه در مورد موضوع سخنراني خود گفت: حقوق اديان از جمله قديمي ترين موضوعات حقوق در حوزه مطالعات حقوق كليسا و دولت در غرب است كه خصوصاً پس از جدايي رسمي دولت و كليسا و در ترسيم حقوق كليسا در قرن 19 شكل گرفت.

وي ادامه داد: منازعه كليسا و دولت به تدوين «حقوق اديان» منجر شد و در قالب يك مفهوم به عنوان حق مذهب در چارچوبه قوانين دولتي گنجانده شده است و دولت نيز صرفاً از اين دريچه به نهاد دين در كشور مي نگرد.

وي گفت: تحقيق در خصوص شاخه هاي گوناگون معرفت بشري و فهم بيشتر آن البته نيازمند مطالعه و بررسي پيشينه و سوابق مطالعات و تحقيقات، و ديدگاه هاي عالمان و انديشمندان و به ويژه حقوق دانان اسلامي است. گاه فقدان آن چه در ديگر قلمروهاي حقوقي بدان پرداخته شده و يا پرداخته نشده نه از سرناآگاهي و عدم شناخت اين حوزه معرفتي بلكه اساساً به دليل عدم موضوعيت آن از منظري است كه ديگران بدان مي نگرند.

ميردامادي تاكيد كرد: حقوق اديان به عنوان يك شاخه مستقل حقوقي در دايره نظام حقوق اسلامي به دليل عدم موضوعيت پاره اي از دلايلي كه منجر به تقويت اين حوزه در غرب شد از جمله تاثيرات ليبراليسم، سكولاريسم و بدتر از همه تاريخ اسفبار تجربه هاي حكومت كليسا، و نيز محوريت دين در روابط سياسي، اجتماعي و حقوقي و آميختگي ذاتي و روشن دين و سياست در فرهنگ اسلامي كمتر دستخوش اين آسيب ها گرديده است. ما در مطالعه قوانين اساسي و مجموعه قوانين كشورهاي اسلامي حتي در لائيك ترين كشورهاي اسلامي همواره شاهد رگه هاي ارزشي حقوق اسلامي هستيم.

لازم به ذکر است تاكنون سه نشست تخصصي در موضوع حقوق اديان با عناوين «حقوق اديان»، «بررسی راهکارها و راهبرد مقابله با توهین به مذاهب» و «حق بر دين و دين داري» به همت گروه فقه و حقوق پژوهشگاه برگزار شده است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم