۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

مفهوم عرفان، شایسته تقدیر گردید

مفهوم عرفان، شایسته تقدیر گردید
کتاب «مفهوم عرفان» اثر آقای موحدیان عطار، در گروه اخلاق و عرفان دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان شایسته تقدیر را کسب کرد.
کد خبر: ۵۴۴۵

به گزارش خیمه مگ، این نوشتار به ايضاح مفهومي عرفان و تبيين ويژگي‌هاي جوهري آن به عنوان يك ضرورت علمي و كاربردي پرداخته و در آن تلاش شده است تا از راه تحليل و تأويل و تركيب فهم بشري از عرفان به مفهوم فراگير و بلكه به جوهره‌ اصيل آن راه يابد و فهم اجمالي از عرفان در ساختاري نظام‌مند به تفصيل درآيد. فايده‌ اين تلاش، علاوه بر حوزه‌ نظري، كمك به رفع منازعات و سوء‌تفاهم‌ها در خصوص عارف و عرفان خواهد بود.

نويسنده براي دستيابي به اين هدف، ابتدا دلالت نام‌ها و سپس كاربردهاي مفهومي و مصداقي عرفان را بررسي کرده است. آنگاه تعاريف گوناگون عرفان و دسته‌بندي آنها به لحاظ روش، رهيافت، رويكرد و به لحاظ خاستگاه ديني و فرهنگي مورد كنكاش قرار داده و توصيف‌هاي مختلف عرفان براي تمييز ابعاد جوهري آن از وجوه عارضي و فرعي‌اش به خواننده ارائه کرده است. فصل پاياني كتاب به ترسيم جغرافياي مفهومي عرفان و تبيين مؤلفه‌هاي كلي (شامل نه مؤلفه) و نيز مؤلفه‌هاي جزيي آن اختصاص دارد.

تصوير ارائه شده از عرفان در اين نوشتار به منشوري چند وجهي مي‌ماند كه در قاعده‌ آن، بينش شهودي و گرايش فطري به واقعيت باطني و وحداني هستي قرار دارد و بدنه‌ آن شامل فرآيند سير و سلوك عارف، آموزه‌هاي نظري و عملي عرفان و احوال و تجارب مياني يا طريقي آن مي‌باشد. در چکاد اين منشور، تجربه‌ي غايي عرفاني با ابعاد معرفتي، معرفت‌شناختي، وجودي- انفسي و عاطفي قرار دارد.

خاطرنشان می شود: «مفهوم عرفان» از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در 478 صفحه در قطع رقعی و شمارگان 2000 نسخه، به قیمت 7200 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان با تلفن 13-2802610-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی قم، شهرک پردیسان، روبروی مسجد امام صادق (ع) مراجعه کنند.

 

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم