۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

تطور حركة الاجتهاد عند الشيعة الامامية

تطور حركة الاجتهاد عند الشيعة الامامية
کتاب «تطور حركة الاجتهاد عند الشيعة الامامية» به قلم حجت‌الاسلام عدنان فرحان آل قاسم در گروه داوری فقه و اصول و حقوق، دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان شایسته تقدیر را به دست آورد
کد خبر: ۵۴۵۶

به گزارش خیمه مگ، تحقيق حاضر به بحث پيرامون حركت تاريخي اجتهاد در نزد شيعه‌ي اماميه و نيز شيوه‌هاي اجتهاد و تاريخ حوزه‌هاي علميه و مدارس ديني شيعه اختصاص دارد.

نويسنده براي دستيابي به اين منظور، ابتدا به تعريف لغوي و اصطلاحي اجتهاد و بررسي آن در قرآن، حديث، كلمات فقها و اصوليون مي‌پردازد و نگاه اهل بيت‌(ع) در خصوص اجتهاد را مورد توجه قرار مي‌دهد.

شيوه‌ي شيعه و سني در مراحل فقه و اجتهاد و مهم‌ترين امتيازات تاريخ فقه امامي از مدارس فقهي ديگر، مطالب فصل اول را تشكيل مي‌دهد. جواز اجتهاد پيامبر(ص) و ادله‌ي قائلين به جواز آن، انواع اجتهاد پيامبر(ص)، شامل اجتهاد بياني، قياسي و تفويض، قول به عدم جواز اجتهاد ايشان و ذكر ده دليل براي آن و بيان قول مختار در عدم احتياج ايشان به اجتهاد با وجود وحي در فصل دوم مورد بحث قرار مي‌گيرد.

اجتهاد صحابه و بيان مراد از آن و طرح مباحث مختلف موجود بين شيعه و سني در خصوص اجتهاد همچون بحث از اجتهاد مطلق و متجزي و تخطئه و تصويب، عناوين فصول بعدي است. آغاز حركت اجتهاد و بيان مراحل مختلف اين حركت در ادامه آمده است. مرحله تدوين، مرحله تطور، مرحله استقلال اجتهاد، مرحله در پيش گرفتن شيوه عقلي در استنباط، مرحله ظهور حركت اخباري، مرحله اعتدال يا عصر كمال علمي و مرحله ابداع انديشه فقهي اجتهادي و بيان فقيهان هر دوره و خصوصيات آن از جمله مباحث فصول پاياني كتاب است.

تطور حركة الاجتهاد عند الشيعة الامامية از سوی جامعةالمصطفی العالمیه قم در 528 صفحه قطع وزیری و شمارگان 1000 نسخه به قمیت 7000 تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان با تلفن 7730517-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی قم،‌ بلوار بهار، جنب هتل الزهراء، انتشارات جامعةالمصطفی العالمیه مراجعه کنند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم