۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

وظیفه دولت فقط کار فرهنگی نیست

وظیفه دولت فقط کار فرهنگی نیست
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که وظیفه دولت فقط توجه به کار فرهنگی نیست ،گفتند: حفظ شعائر اسلامی از جمله مهم ترین و بزرگترین وظایف دولت به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۵۶۶

به گزارش خیمه مگ،رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت و تعدادی دیگر از دانشجویان بسیجی برخی از دانشگاه های کشور ،با اشاره به مطلب فوق تصریح کردند: فلسفه وجودی دولت اجرای مقررات و برخورد با متخلفان است، چرا که دولت دارای قوه قاهره است و به ویژه در مساله حجاب باید توجه داشت که وظیفه دولت فقط کار فرهنگی نیست.

ایشان خاطر نشان کرد: دین اسلام در کنار کار فرهنگی و موعظه و مسایل تربیتی،قوانین کیفری نیز دارد و این که فکر کنیم در کشور یا مساله امنیتی داریم و یا مساله فرهنگی ،این درست نیست.

آیت الله مصباح یزدی همچنین با اشاره به سیره امیر المومنین (ع) و جدیت ایشان در اجرای احکام اسلامی، گفتند: اساسا پلیس پشتوانه اجرای قانون در کشور اسلامی است و اگر کسی تخلفی کند باید با او برخورد جدی داشته باشد؛ البته این برخورد نه ربطی به مسایل امنیتی دارد و نه مقوله فرهنگی است.

*ارزش های دینی فقط از طریق کار فرهنگی نهادینه نمی شود

ایشان یادآور شدند:کسی که رسما جلوی قانون می ایستد، نیروی انتظامی به عنوان ضامن اجرای قانون موظف است با او برخورد کند و این که برخی می‌گویند وظیفه نیروی انتظامی مربوط به مسایل امنیتی می‌شود، این به دلیل آن است که ما متاسفانه نفهمیده ایم که جایگاه دین کجاست.این طور نیست که فکر کنیم ارزش های دینی فقط از طریق فرهنگ در جامعه نهادینه می شود، پس تعزیرات حکومتی برای چیست!؟

*در اجرای احکام الهی، جای بروز عاطفه نیست

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که در اجرای احکام خداوند جای بروز عاطفه نیست و باید قاطعانه رفتار کرد، ابراز داشتند: اگر می خواستیم که تعریف و تلقی دین از منظر غرب با شاخصه های سکولاری و اومانیستی را در کشور اجرا کنیم، پس دیگر چرا اصلا انقلاب کردیم!؟

ایشان اضافه کردند:متاسفانه برخی از متدینین و نخبگان ما نسبت به این که کار دین و قلمرو آن کجاست، باور درستی ندارند؛ چرا که تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار دارند.

*برخی به نام دین، ریشه دین را می‌خشکانند

عضو خبرگان رهبری همچنین در ادامه با بررسی دیدگاه های مختلف از دین و جایگاه دین در زندگی بشر بیان داشتند:در شرایط کنونی که عده ای به نام دین ریشه دین، را می خشکانند مهم ترین و اصلی ترین مساله ای که باید حل شود بررسی این مساله است که اساسا دین چه جایگاهی در زندگی بشر دارد.

*انتقاد از رسوخ اندیشه های غربی در برخی از نخبگان

ایشان با اشاره به رسوخ تفکر مبتنی بر پلورالیسم دینی در اندیشه برخی از نخبگان خاطر نشان کردند:کسانی که گرایش های سکولاری و غربی دارند گرچه در زمینه عبادات شخصی نظر مساعدی دارند، اما وقتی از ربا که اعلان جنگ با خدا می‌باشد، سخنی به میان می آید، می گویند که اقتصاد دنیا با ربا می چرخد و متاسفانه باید گفت؛ بعضا کار به جایی می رسد که نهاد های مقدس هم در این دام می افتند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که نسل جوان امروز نیازمند جواب روشنی به این که ما چه احتیاجی به دین داریم، می‌باشد گفتند: در حال حاضر اندیشه سکولار در کشور در حال شیوع است و متاسفانه در برخی دولت های پیشین علنا از سکولاریسم حمایت می شد و حتی تئوریسین های این دولت ها در این باره کتاب می نوشتند.

*واقعیت تاسف بار...!

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تاسف از این که بسیاری از معضلات اخلاقی و فرهنگی کشور برگرفته از فرهنگ غربی است ، تصریح کردند:در مسایل علمی غربی‌ها بر دانشگاه‌های ما سیطره یافته‌اند و این قبیل حرف ها را در شرایط فعلی که در تلویزیون خودمان هم گاهی مطرح می شود را می‌توان بیان کرد، اما واقعیت تاسف بار این است که فرهنگ ما در عرصه علمی و در آموزش و پرورش و دانشگاه ها و به طور کلی مدیریت کشور تحت تاثیر روش های غربی است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم