۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰

روحیه شهادت طلبی مانع کسب مال حرام می‌شود

روحیه شهادت طلبی مانع کسب مال حرام می‌شود
اگر روحیه شهادت طلبی وجود داشته باشد، انسان از مال خود سوء استفاده نمی‌کند و یا آن را از راه حرام بدست نمی‌آورد.
کد خبر: ۵۵۸۷

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله مصباح‌یزدی، ظهر امروز در دیدار فرماندهان، مسئولان و پرسنل سپاه علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) قم با تبریک میلاد امام حسین‌(ع) و روز پاسدار، اعیاد شعبانیه را نوید بخش ریزش رحمت الهی به امت وفادار به رهبری و ولایت عنوان کرد و گفت: افتخار می‌کنیم که در ارگان‌های کشور به خصوص نهاد مقدس سپاه افرادی با اخلاص، همت بلند، اراده قوی و پشت‌کار حضور دارند که هر روز بر عزم راسخ آنان افزوده می‌شود.

* معرفت به سید الشهداء را افزایش دهیم

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با اشاره به الهام گرفتن سپاه از اباعبدالله‌(ع)، افزود: هر چه معرفت ما به حضرت سیدالشهداء افزایش یابد و نسبت به فداکاری رشادت‌های آن حضرت آگاه‌تر شويم، خدمات ما بیشتر خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: سپاهیان باید امام حسین(ع) را الگوي خود قرار دهند، زیرا همه مردم دنیا که آن حضرت را می‌شناسند بخاطر ویژگی سید‌الشهدا‌(ع) بودن است، اما نباید تنها به این عنوان اکتفا کرد.

* ریشه‌های شهادت سید الشهداء را شناسایی کنیم

ایشان دادمه دادند: باید ارکان و ریشه‌های شهادت و فداکاری سید‌الشهداء را شناسایی و با هدف و روح عمل ایشان آشناتر شویم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی یادآور شدند: آرزوی شهادت درسی است که از مکتب سید‌الشهدا‌(ع) آموخته‌ایم؛ بنابراین لازم است با معرفت نسبت به این مسئله تفکر نماییم.

ایشان با بررسی جایگاه و فضیلت شهادت در اسلام گفتند: ارزش رفتارهای انسانی از دیدگاه انبیاء الهی به خصوص اسلام، بستگی به نیت توأم با اخلاص دارد؛ زیرا اگر نیت درست نباشد، عمل تبدیل به ضد ارزش می‌شود و اگر بخواهیم شهادت ارزش خود را پیدا کند، باید نیت را برای شهادت خالص کنیم و تعالی ببخشیم.

* روحیه شهادت طلبی برای همه میسر نیست

استاد حوزه علمیه قم، روحیه شهادت طلبی را از آن جهت ارزشمند دانست که انسان همه هستی خود را در محضر خدا عرضه می‌کند، بیان داشت: چنین روحیه‌ای برای همه میسر نیست، زیرا وقتی می‌توان روحیه شهادت طلبی را بدست مي‌آيد که دلبستگی به دنیا کم شود.

ایشان اضافه کردند: اگر انسان این روحیه را در عرصه‌اي غیر از میدان جهاد و جنگ داشته باشد، همان ثواب شهادت را به او خواهند داد.

* افتخار می‌کنیم خاک قبور شهداء را به چشمانمان بمالیم

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که افتخار ما این است که خاک قبور شهدا را به چشمان خود می‌مالیم، اظهار داشتند: اگر کسی توفیق شهادت نصیب‌اش نشد، فکر نکند دیگر شهادت از او سلب شده است.

معظم‌له ادامه دادند: قلم علما بالاتر از خون شهدا است و اگر کسی حاضر شد در راه خدا قلم بزند و عرض، جان و مال خود را برای خدا بدهد، ثواب شهادت نصیب او شده است.

رییس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی‌(ره) با بررسی تاثیر روحیه شهادت طلبی در رفتار انسان، خاطرنشان کردند: اگر روحیه شهادت طلبی وجود داشته باشد، انسان از مال خود سوء استفاده نمی‌کند و یا آن را از راه حرام بدست نمی‌آورد.

* مردم از عمق وجود به رهبری علاقه دارند

ایشان، شعار « تا خون در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» را یک ادعا ندانست، بلکه آن را از عمق جان و علاقه به رهبری برشمرد و افزود: چون رهبر بنده شایسته خداست، مردم از عمق جان به ایشان علاقه دارند؛ بنابراين نمی‌توان گفت عاشق رهبر هستیم، اما خلاف گفته‌های او عمل کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی برطرف شدن تنبلی، سستی، کج‌روی و راحت طلبی را از دیگر ویژگی‌های روحیه شهادت طلبی بیان کرده و گفتند: شهادت طلبی آثار اجتماعی عظیمی دارد؛ زیرا اگر این روحیه در ملتی و یا جامعه‌ای وجود داشته باشد، هرگز شکست نخواهد خورد.

عضو خبرگان رهبری، نمونه آن را جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان بر شمرده و افزود: عده‌ای جوان از هر طرف که سخت تحت فشار بودند در مقابل قوی‌ترین ارتش ایستاده و مقاومت کردند و آبروی آنها را ریختند و من معتقدم سید حسن نصر‌الله محبوبترین شخصیت عالم شده است.

در ابتدای این دیدار فرمانده سپاه علی‌بن‌ابیطالب استان قم در سخنانی گفت: سپاه حفاظت از حریم انقلاب ولایت و نظام را وظیفه خود می‌داند و در سه بعد معنوی، نظامی و علمی در جهت تحقق امر الهی، قرآن کریم، آرمان‌های معصومین(ع)، امام، رهبری و مراجع تلاش می‌کند.

سردار جباری افزود: امروز با توجه به تغییر استراتژی دشمن در مبارزه خود از طریق فضای مجازی و سایبری، سپاه با قدرت و توان بالا در این عرصه به مقابله با توطئه‌های دشمن می‌پردازد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم