۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

آثار نورانی دهه فجر، كشورهاي عربي و اسلامي را فراگرفت

آثار نورانی دهه فجر، كشورهاي عربي و اسلامي را فراگرفت
آثار نوراني دهه فجر انقلاب اسلامي در بسياري از كشورهاي عربي و اسلامي ظهور كرد و آنچه كه در تونس، مصر، يمن، الجزاير و ديگر كشورهاي اسلامي و عربي مشاهده مي‌شود، به بركت خون‌هاي پاك شهيدان است.
کد خبر: ۵۸۱۰

به گزارش خیمه مگ، حضرت آيت‌الله جوادي آملي، در درس اخلاق هفتگی خود كه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، ضمن تسليت ايام حزن و اندوه رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام و شهادت امام حسن مجتبي و امام رضا عليهم السلام، به فرارسيدن دهه فجر انقلاب اسلامي اشاره كرده و اظهار داشتند: آثار نوراني دهه فجر انقلاب اسلامي در بسياري از كشورهاي عربي و اسلامي ظهور كرد و آنچه كه در تونس، مصر، يمن، الجزاير و ديگر كشورهاي اسلامي و عربي مشاهده مي‌شود، به بركت خون‌هاي پاك شهيدان انقلاب اسلامي است.

مفسر بزرگ قرآن كريم تصريح كردند: اميدواريم ذات اقدس اله همه اين قيام‌هاي مردمي را به مرحله نهايي‌اش كه اسلامي شدن اين كشورهاي اسلامي و عربي است، محقق كند.

معظم له در بخش ديگري از سخنان خود به تفسير نامه دهم اميرالمومنين عليه السلام در كتاب شريف نهج البلاغه پرداخته و تصريح كردند: پس از جريان كشته شدن عثمان، معاويه پيراهن عثمان را بهانه كرد واميرالمومنين عليه السلام را متهم كرد كه از حق حمايت نمي‌كند و به اين وسيله زمينه شورشي را فراهم كرد.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي گفتند: نامه‌هايي بين معاويه و اميرالمومنين عليه السلام رد و بدل شد كه معاويه براي فريب مردم، در تمامي اين نامه‌ها، اميرالمومنين عليه السلام را به رعايت تقواي الهي دعوت كرده بود.

مفسر بزرگ قرآن كريم اظهار داشتند: وجود مبارك اميرالمومنين عليه السلام در پاسخ به نامه معاويه، ضمن اين كه همه مسائل توحيدي و اخلاقي را حق مي‌دانند، از راز و رمز خانوادگي معاويه و سوابق جاهلي و سوء نيت او پرده بر مي‌دارد و آنگاه مسائل مربوط به سياست را مطرح مي‌كنند.

استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به يكي از نامه‌هاي معاويه به اميرالمومنين عليه السلام كه در آن نامه به وجود مبارك امام علي عليه السلام پيشنهاد جنگ داده بود، اظهار داشتند: اميرالمومنين عليه السلام در پاسخ به نامه معاويه، با ارسال نامه‌اي معارف اوليه و شخصيت خودشان را ذكر كردند و سپس دودمان معاويه و سوابق آنها در قبل و بعد از اسلام را تشريح كردند.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كردند: اميرالمومنين عليه السلام در اين نامه فرمودنداگر روزي حجاب‌ها و جلال و جمال ظاهري برداشته شود چه جوابي داري؟ همين كه هوي و هوس دنيا و قدرت‌هاي مادي او فرمان داد، تو اطاعت كردي و زمامداري تو را در پي خود كشيد و به تو فرمان داد و تو نيز اطاعت كردي. در آينده اي نزديك ممكن است كسي تو را آ‎گاه كند و يا از رفتن باز دارد، در آن زمان هيچ سپري براي نجات تو وجود نخواهد داشت، پس كناره گيري كن و آماده پاسخ دادن باش و خودت را براي رويارويي حادثه‌اي كه در راه است آماده كن و اگر چنين نكني من اعلام مي‌كنم كه تو چه در پيش داري.

معظم له در ادامه تفسير اين بخش از نامه اميرالمومنين عليه السلام اظهار داشتند: اگر معاذالله مرگ، پوسيدن بود و انسان بعد از مرگ مي‌پوسد، كه قرآن كريم فرمود هرگز اينچنين نيست كه از مرگ خبري نباشد.

ايشان گفتند: گاهي شيطان لباس احرام به تن مي كند و اطراف صحنه دل مي‌رود و منتظر است كه در درون صحنه دل راه پيدا كند اما مردان الهي كساني هستند كه از كار شيطان مطلع مي‌شوند و فورا آن را از اطراف صحنه دل بيرون مي‌كنند.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي تصريح كردند: اميرالمومنين عليه السلام در ادامه اين نامه خطاب به معاويه فرمودند: شيطان تو را به بند كشيده و آرزوى خود را در درون تو محقق مي‌كند و در سراسر وجود تو چون روح و خون در جريان است.

استاد برجسته حوزه با بيان اين كه مهم‌ترين عاملي كه انسان را از خطر نجات مي‌دهد توجه به مرگ است، اظهار داشتند: مهم‌ترين عاملي كه انسان را آلوده مي‌كند نيز بي‌توجهي به معاد است.

معظم له گفتند: اميرالمومنين عليه السلام در بخش ديگري از اين نامه براي معاويه اين گونه نوشتند كه اي معاويه، مرا به جنگ دعوت كردي. مردم را از جنگ معاف كن و بيا با همديگر بجنگيم تا در صحنه جنگ همگان بفهمند كه قلب كداميك از ما را زنگ گناه تيره كرده و پرده غفلت بر ديدگانش افتاده است.

مفسر بزرگ قرآن كريم تاكيد كردند: اميرالمومنين عليه السلام همچنين در اين نامه، خودشان را معرفي كردند و فرمودند كه من ابوالحسن هستم. جد مادري و دايى و برادرت را در جنگ بدر، من كشتم. آن شمشير هنوز با من است و با همان جرات با دشمن مي‌جنگم. من دين و پيامبرم را عوض نكردم، شما دينتان را عوض كرديد، اما هنوز همان دين را دارم. دين ما آن است كه شما تا قدرت داشتيد در برابر آن جنگيديد و وقتي قدرت از شما گرفته شد با كراهت و منافقانه وارد شديد.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي افزودند: اميرالمومنين عليه السلام همچنين به قتل عثمان اشاره كردند و در اين نامه نوشتند: تو كه خونخواهى عثمان را طلب مي‌كند، مى‌‏دانى كه چه كساني عثمان را كشتند، پس اگر به خونخواهي او آمدي، مي‌داني كه منشا آن كجاست و به همان جا برو.

برپایه گزارش روابط عمومي بنياد علوم وحياني اسراء، معظم له افزودند: اميرالمومنين عليه السلام قبل از قراردادن قرآن‌ها بر سر نيزه‌ها، از اين عمل لشكريان معاويه خبر داشتند، به گونه‌اي كه در ادامه نامه معاويه اين مسئله را پيش بيني كرده بودند و نوشتند: من يك جنگ را پيش بيني مي‌كنم كه تو همانند شتري كه زير بار عظيمي خم مي‌شود، در اين جنگ فرسوده مي‌شوي و سپاهيانت سرنگون مي‌شوند و تو قرآن را بهانه مي‌كني و مرا به كتاب خدا دعوت مي‌كني؛ در حالي كه جمعيتي كه در اختيار تو هستند يا كافرند و يا با من بيعت كردند و اين بيعت را نقض كردند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم