۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

جمع‌آوری ادعیه معصومین(ع) در 9 جلد

جمع‌آوری ادعیه معصومین(ع) در 9 جلد
مجموعه 9 جلدی کتاب «المعجم الموضوعی لأدعیة المعصومین (ع)» تألیف علی‌محمد‌البروجردی با تحقیق بنیاد بین‌المللی دعا، به زبان عربی به چاپ رسید.
کد خبر: ۶۴۳۰

به گزارش خیمه مگ،نویسنده کتاب قبل از ورود به موضوعات دعا، به مباحثی نظیر :«شناخت دعا (اهمیت، آداب، شروط و موانع استجابت دعا)» و «آثار و نتایج دعا در زندگی» پرداخته است.

وی در ادامه با بیان معنای دعا از حیث لغوی و اصطلاحی، اهمیت و جایگاه دعا را در آیات قرآن و روایات حضرات معصومین (ع) به بحث می‌گذارد.

این مجموعه از ادعیه در پنج مرحله تاریخی و زمانی تدوین یافته است. مرحله اول از ادعیه، از ائمه اطهار (ع) شروع شده و تا عصر شیخ طوسی (ره) ادامه یافته است. در این عصر، از کتب ادعیه بزرگانی چون :«معاویة‌بن‌عمارالدهنی، أبی‌سلیمان‌داود‌بن‌کثیر الرقّی، شیخ کلینی، محمدبن‌قولویه، شیخ‌مفید و کراجکی» استفاده شده است.

نویسنده در مرحله دوم، ادعیه را از عصر شیخ طوسی (ره) آغاز نموده و تا عصر سیدبن‌طاووس (ره) ادامه می‌دهد. در این مرحله به کتب«مصباح‌المتهجدشیخ طوسی» و «المزار قطب راوندی» استناد شده است.

مرحله سوم نیز از عصر سیدبن‌طاووس شروع شده و تا عصر کفعمی ادامه می‌یابد.

در این عصر نیز از کتب ادعیه علمایی چون : سیدبن‌طاووس، شهید اول، ابن فهد حلی و ... بهره برده است.

مرحله چهارم از عصر مرحوم کفعمی آغاز شده و تا عصر محدث قمی ادامه دارد و کتاب‌های فقهایی چون : کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، در این مرحله مورد استناد قرار گرفته است.

آخرین و پنجمین مرحله، از کتب ادعیه عصر محدث بزرگوار شیخ عباس قمی شروع می‌شود و تا امروز ادامه دارد. در این مرحله به ادعیه کتاب مفاتیح‌الجنان استناد شده است.

این مجموعه در پنج بخش و سی‌وهشت فصل تنظیم شده است که پنج بخش اصلی آن شامل:«ادعیه مناجات»، «ادعیه آداب»،‌ «ادعیه قضا و حوائج»، «ادعیه اوقات» و «خاتمه» می‌باشد؛ دعاهای هر بخش دارای فصل‌های مختلفی می‌باشد که به صورت طبقه از رسول اکرم (ص) شروع شده و به حضرت ولی‌عصر (عج)، ختم می‌شود.

در ابتدای هر دعا، سند اصلی آن ذکر شده است. همچنین شأن صدور دعا و ثواب قرائت به صورت کامل، غیر از بخش پنجم (خاتمه) ارائه شده است.

ضمنا در این مجموعه دعاهایی از علماء و فقهای عظام نقل شده است که این بزرگان، آن ادعیه را به امام (ع) منتسب نکرده‌اند اما به خاطر فوائد زیاد این‌گونه ادعیه و احتمال این‌که از ائمه (ع) صادر شده، ارائه گردیده است.

جلد اول که بخش «ادعیه مناجات» نام گرفته است شامل فصل‌هایی چون:«التسبیح»،‌«التحمید»، «التهلیل»، «المناجاة»، «الثّناء و التمجید»، «التضرع»، «المطالب» و «الاستعاذة» می‌باشد.

محتویات برخی فصل‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

التسبیح، شامل روایاتی می‌باشد که مضامین آن به صورت کلی در بیان تسبیح خداوند عزوجل مانند دعای مجیر می‌باشد.

در فصل المناجاة، مناجات حضرات معصومین (ع) با خداوند عزوجل مانند انجیلیه، دعای اعتقاد، ادعیة الوسائل الی المسائل و... را ارائه میدهد.

التضرع، شامل روایات مربوط به تضرع و خاکساری درگاه خدای متعال در قالب دعا می‌باشد.

در فصل مطالب نیز روایاتی که مورد درخواست از خداوند مثل خیر، مغفرت و ... امده است.

بخش آداب در پانزده فصل ارائه کرده است که شامل: «النوم»، «الطهارة»، «الصلاة»، «الحج»، «الجهاد»، «التجارة»، «النکاح»، «الاکل والشرب»، «قرائة القرآن»، «التزیین»، «الاستسقاء» و «الموت» می‌باشد.

بخش النوم، شامل دعاهای قبل و بعداز خوابیدن؛ الحج، شامل دعاهای احرام، ورود به مکه، طواف، عرفات، مشعر، رمی، ذبح و...؛ التجارة، شامل دعاهای ورود به بازار و خرید و فروش؛ التزیّن، شامل دعاهای مربوط به لباس پوشیدن، ناخن گرفتن، عمامه به سر گذاشتن و... می‌باشد.

«قضاءالحوائج» بخش سوم این مجموعه بوده که پنج فصل را ارائه داده است که شامل: «قضاء الحوائج و کشف المهمات، الرزق، الاحتجاب، الاستشفاء و عوذات الامور المهمه» می‌باشد.

عناوین برخی ازاین سرفصل‌ها شامل: دعاهای مربوط به برطرف شدن گرفتاری‌ها، ادعیه طلب رزق، ادعیه دفع بلا و مکر دشمنان، ادعیه عموم بیماری‌ها و مرض‌های خاص، ادعیه مربوط به ابطال سحر و چشم زخم، می‌باشد.

بخش چهارم این مجموعه، «الاوقات» نامیده شده و دارای سه فصل؛ «الیوم و الیلة،‌الاسبوع و الشهور» است.

برخی از موضوعات این بخش شامل: ادعیه بین‌الطلوعین، صبح و هنگام ظهر و غروب، ادعیه روزهای هفته، ادعیه ماه رمضان و ادعیه سایر ماه‌ها، می‌باشد.

آخرین بخش این مجموعه با عنوان «الخاتمه» ارائه شده است که در هفت فصل، شامل؛ مَن دَعا لَه المعصوم، مَن دَعا عَلیه المعصوم، الامور المختلفة، ادعیة الانبیاء، ادعیة الزیارات، ادعیة التی لم نعرف قائلها المعصومین و تتمه، است و موضوعاتی چون: «ادعیه معصومین (ع) در حق اشخاص خاص، نفرین‌های معصومین (ع) در حق اشخاص خاص، دعاهایی در هنگام غضب، عطسه، خندیدن، شنیدن رعد و برق، ذبح حیوانات، بوئیدن گل‌ها، ادعیه انبیاء اعظم مثل آدم، نوح، ادریس و...، ادعیه مربوط به زیارات معصومین (ع) و حضرت عباس، حضرت معصومه، اهل‌قبور،اعمال مسجد کوفه و ادعیه‌ ای که در کتب معروف عنوان شده ولی انتساب آن‌ها به معصومین محرز نشده؛ را در بر می‌گیرد.

مجموعه 9 جلدی «المعجم‌الموضوعی لأدعیة‌المعصومین (ع)» تألیف آقای علی‌محمدالبروجردی، با شمارگان یک‌هزار نسخه و با قیمت نود هزار تومان از سوی انتشارات عطر عترت به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب می‌توانند به نشانی: قم، خیابان طالقانی، کوچه 114، پلاک 94، مراجعه کنند و یا با تلفن 7756696-0251 تماس بگیرند.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی www.bonyadedoa.ir در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم